septbaby09 Skrevet 31. mars 2010 #1 Skrevet 31. mars 2010 Han er fullammet til 5 mnd pluss. Begynte med grøt, og er nå 6 mnd, og er oppe i 3 porsj grøt pr dag stort sett. Noen ganger 2. Vil nemlig stort sett ikke ha pupp på dagen, men gjerne 3-4 ganger fra 19-07. Noen ganger vil han ikke ha pupp om morgenen, da gir jeg grøten tidlig, andre ganger vil han ha, da gir jeg grøten litt senere, kanskje 09.30. Så grøt igjen kanskje mellom 12-13, og igjen 17.30 ca. Får litt sviskemos eller annen fruktmos til dessert. Får i han minimalt med væske da han nekter flaske... gir litt vann med skje, men det meste kommer ut igjen. Noen erfarne der ute som hatr noen gode råd, rutiner og tips og komme med:)
magica og lille tryll ♡ Skrevet 31. mars 2010 #2 Skrevet 31. mars 2010 Jeg syns det hørtes ut som du har kommet i en fin rutine jeg... Jeg gir som regel faste måltider hver 4.time. Tidspunktene avhenger litt av når vi står opp, soving osv... Etterhvert så kan du jo prøve å bytte ut et grøtmåltid med middag, feks det i 13-tida? Og når det er innkjørt, så kan du kanskje introdusere brød-mat. Var sånn jeg gjorde det hvertfall. Vi kom opp i 4 faste måltider når hun var ca 7 mnd tror jeg. Da nattavvente hun seg selv faktisk, og sov fra 19 til 5-6 før pupp. Har du forsøkt å gi han kveldsgrøt? Den skal jo mette litt ekstra. Tror du han pupper om natten fordi han er sulten/tørst, eller for kos? Hvis det er for kos, så ville jeg forsøkt å være litt streng ca annenhver gang (ikke lett, jeg vet ;o) Vi brukte nok et par mnd med tilvenning til vann før snuppa ville ha. Nå drikker hun en slurk eller to til måltidene, blir ikke noe særlig mer. Du kan jo prøve ulike tutekopper til han. Lille tryll vil heller ikke ha flaske, vi bruker Nuk koppen for 8 mnd, eneste hun vil ha, eller "voksen-glass". Ellers er det jo endel væske i både grøt og fruktmos. Lykke til med mat-opplegget )
septbaby09 Skrevet 31. mars 2010 Forfatter #3 Skrevet 31. mars 2010 Takk for svar magica Mange fine råd, og god å høre jeg ikke er helt på jordet hehe. Skal teste ut litt forskjellige kopper etterhvert ja, han tok dr.brown flaske før, men helt stopp. Går om natten om jeg har tatt litt vin el noe. Avent fungerte like dårlig. Har en avent tutkopp, like dårlig, hehe, men men får bare prøve oss frem. Det jeg er mest redd for er at han ikke får i seg nok mat hehe, spes drikke/melk. Hvor mye melk skal de ha nå når man er oppe i 3 måltider fast føde? Han er 6 mnd og 9 kg, så vokst godt frem til nå, på stort sett pupp. Har prøvd diverse grønnsakspure, og annen grøt enn risgrøten, å det er heller ikke lett, han bare brekker seg, men det er vel en tilvenningsak for han tenker jeg. Så idag blandet jeg litt grønnsaksmos i grøten:) får snike det litt inn
magica og lille tryll ♡ Skrevet 1. april 2010 #4 Skrevet 1. april 2010 Ja lille tryll brekker seg også endel fortsatt når jeg gir ukjent mat, særlig med klumper. Men tror det er mest fordi det ukjent med nye smaker og konsistenser, tror ikke det er uttrykk for å ikke like... Hehe det å blande grønnsaksmos i grøten var jo et godt tips syns jeg ) Når det gjelder drikke så tror jeg babyene tar det de trenger. Så hvis du hadde kutta ned litt på nattpuppen, så kan det jo hende han hadde drukket litt mer på dagen. Lille tryll har aldri tatt flaske eller smokk, så drikkekoppene med hard tut er bedre for henne enn de med myk gummitut, for det ble bare tull. Verdt et forsøk kanskje. Men regn med at det tar litt tid ;o) Vet ikke hvor mye melk han trenger med tre faste måltider, men jeg tenker som så at de regulerer sånt selv. Ellers går det jo ann å veie litt ekstra i denne perioden med innføring av fast føde, for å være trygg på at han får nok. Men han ville nok sagt ifra hvis han gikk å var sulten ;o)
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 1. april 2010 #5 Skrevet 1. april 2010 Jeg syns også dette er litt vanskelig. Hun får grøt fast kl 08 og kl 18. Ellers gir vi i rykk og napp, noen ganger vil hun ha mat noen ganger ikke. Hun får 1 beger fruktmost iløpet av dagen også da. Ellers får hun NAN av flaske. Tenkte å innføre et 3. fast måltid nå når påska er over. Da blir hun 6 mnd. Hun legger seg kl 19 og står opp i 06-tiden. Spiser 1 gang iløpet av natta (ca. 120 ml) Hun her begynte å drikke vann av voksenglass da hun var 4 mnd. Hun tok bare grep om glasset som vi drakk av og ville drikke av det hun også, så da fikk hun det. Hun drakk kjempebra av vanlig glass. Deretter kjøpte vi NUK tutkopp (fra 6 mnd). Den funker veldig bra og hun drikker masse av den. Hun kan løfte opp og holde selv. Noen ganger blir det til at hun bare leker og skal holde den opp ned osv. Avent sin tut-kopp ble ikke like populær.
septbaby09 Skrevet 1. april 2010 Forfatter #6 Skrevet 1. april 2010 Takk igjen jenter. Da skal jeg prøve ut litt andre kopper. Dette med voksenkopp vestlandfanden, hva slags kopp var det liksom? Bare et glass el? Har du forresten sluttet helt å amme? Husker gode den første tida da vi snakket om at vi satt "fast" i sofaen, hehe...tida flyr!
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 1. april 2010 #7 Skrevet 1. april 2010 Det var bare pappan som drakk av et vanlig, litt stort glass mens hun satt på fanget. Så tok hun tak rundt glasset med begge hender og begynte å suge på bunnen av glasset. Pappan prøvde da å la henne drikke slik som man skal drikke og det gikk fint. Hun bet rundt kanten på glasset, åpnet munnen litt og svelgte vannet som hun aldri skulle gjort noe annet. Veldig søtt Ja, nå ammer jeg ikke mer. Igår fikk hun siste puppemåltid tror jeg. Da hadde det begynt å bli spreng i det ene brystet uten at hun hadde fått bryst på 1 uke tror jeg. Da fikk hun suge ut resten. hehe;) Gikk bare fint, så nå tror jeg ikke det blir noe mer melkeproduksjon. Jeg syns det er veldig godt å slippe å slenge frem puppen, ta på vanlig BH, kle på meg uten å tenke praktisk osv. men samtidig synes jeg det er litt vemodig og merkelig å tenke på at en epoke er forbi. Men sånn blir det vel hele veien med disse små. Veldig godt, men samtidig litt trist Heldigvis glemmer man at det er litt vemodig når ungen gliser fra øre til øre, prater, ler, leker og er fornøyd Tiden flyr ja:) I starten så jeg for meg et år i en stol med puppen frem. hehe:) Vi var ganske frustrerte Neste gang vet jeg at det er normalt og det går fort over Jeg synes uansett at det er nå det VIRKELIG begynner å bli gøy å være mamma
septbaby09 Skrevet 1. april 2010 Forfatter #8 Skrevet 1. april 2010 He he så søtt da, at hun ville drikke av glass. Mini her skjønner ingen ting av det hehe, skjønner ikke hvordan han skal holde tåteflaske engan men vi får bare øve med disse forskjellige flaskene fremover, melk må han jo få en liten stund til, og vann fremover også. Ja føler det litt sånn selv, dette med vemodigheten. De vokser så altfor fort, hvor har de 6 mnd tatt veien, uff, men som du sier, er jo så gøy nå når de prater og roper, leker, ler og smiler. Eller slår seg litt med en leke i hode, begynner å hylgrine, og så kunne trøste hehe, verdens tristeste baby haha! Ja gleder meg til å bruke vanlig bh, og ikke minst genser. Men føler egentlig at jeg kan det nå, for han vil jo sjelden ha pupp på dagtid, å da ,max en gang, men blir jo fortsatt noen ganger på natt, men ligger heller med en singlet, sååååå sinnsykt lei av å sove med bh. Sluttet du bare å produsere melk el? Siden du har sluttet, eller valgte du det selv? Husker ikke om du har sagt det, men får hun flaske om natten ennå? el er hun nattavvent?
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 3. april 2010 #9 Skrevet 3. april 2010 Hehe, noen ganger skjønner ikke hun heller seg helt på det. Noen ganger vil hun bare leke og bite på hele koppen sin, fremfor å drikke av den, men noen ganger tar hun tak i hankene og drikker som bare det, men som oftest hjelper vi litt til Hehe, ja, det er så komisk når de slår seg selv med rangla og begynner å grine. Jeg MÅ bare le, de er jo så søte! Jeg vet ikke helt hvordan det ble, men når vi begynte å gi grøt var hun ikke så ivrig på å spise av puppen lenger, også ble hun ikke ordentlig mett heller virket det som, så tilslutt bare gav vi flaske hele tiden. Så ble puppen mer som kos. Ja, hun får flaske om natten, hun klarer seg stort sett med 1 flaske. Men hun drikker sjelden mer enn 90 ml iløpet av natten. Det er kjekt å sjekke om det virkelig er mat eller kos de er ute etter, for etter at vi begynte å gi flaske om natten ,har vi gått fra 3 nattmåltider, til 1 måltid iløpet av 11-12 timer Samtidig som jeg blir mer stressa av flaske om natta. Må jo gjøre i stand flaske og sette seg opp, fremfor å bare slenge frem puppen og legge seg til å sove, mens ungen spiser Jeg tror ikke vi kommer til å nattavenne henne med det første. Det går greit når det bare er 1 måltid for natta. Men igår startet vi med å gi en 3. porsjon grøt, så får vi se om nattesøvnen blir enda bedre etterhvert Prøvde forresten MAM sin tutkopp idag, funket IKKE!! er tydelig bare NUK som funker for snuppa vår TEnk de er 6 mnd om 26 timer !!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå