Anonym bruker Skrevet 30. mars 2010 #1 Skrevet 30. mars 2010 Ser ut til å gå mot 100% sykemelding fra jobben pga svangerskapsrelaterte plager. Har en jobb til på hobbybasis som bare er på to timer pr uke til sammen. Dette er en type aktivitet som faktisk gjør at jeg fungerer bra tross disse gravidplagene, og ikke noe jeg føler jeg trenger fri fra. Men har jeg lov til å jobbe de to timene selv om jeg blir sykemeldt fra "hoved"jobben min (som er en full stilling)?
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2010 #2 Skrevet 30. mars 2010 Nei. Er du 100% sykemeldt så er du 100% sykemeldt og kan altså ikke jobbe. Om det er slik at du kan jobbe noe så skal hovedjobben komme først i rekken
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2010 #3 Skrevet 30. mars 2010 Selv om den jobben forverrer tilstanden, mens legen kan gå god for at de to timene er hensiktsmessig for helsen min? HI
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2010 #4 Skrevet 30. mars 2010 Er man 100% sykemeldt så har man ikke lov til å jobbe. Da får du heller få en aktiv sykemelding og be om tilrettelegging på hovedjobben. Da kan du jobbe de to timene på bijobben
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2010 #5 Skrevet 30. mars 2010 Hvis det er en reel forskjell i jobbene kan du sykmeldes bare fra den ene jobben. Hør med legen om hva som er best. Det du imidlertid ikke kn gjøre er å jobbe mer enn normalt i den jobben du har igjen uten å miste sykepenger.
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2010 #6 Skrevet 30. mars 2010 Du har lov til å jobbe så mye du vil, men dette skal oppgis på egenmeldingen på sykemeldingen som du skal fylle ut og signere, deretter sende til NAV. Du kan jo be om gradert sykmelding også, feks 90%..
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2010 #7 Skrevet 30. mars 2010 Takker alle for svar. Jeg jobber bare disse to timene, og det er to vidt forskjellige jobber. Denne bijobben holder meg i fysisk aktivitet, noe som bedrer alle de plagene jeg har i forbindelse med graviditeten. Jeg skjønner jo at man bør prioritere hovedjobben hvis man kan jobbe noe, men tenker at det burde være mulig å se hva som er bra for helsa mi og hva som ikke er bra i akkurat denne perioden :-) Har prøvd gradert, men de klarer ikke å tilrettelegge bra nok. HI
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2010 #8 Skrevet 31. mars 2010 Fant dette: 1. Hvis man har en 100% stilling og er 100% arbeidsfør i denne, vil man som hovedregel ikke ha rett til sykepenger i en bijobb. Ulike krav til helse i de to stillingene vil ikke tillegges vekt. 2. Hvis man har to stillinger med ulike krav til helse, vil man kunne være arbeidsfør i det ene arbeidet og arbeidsufør i det andre. Men hvis man kan arbeide full tid i den ene stillingen bør man betraktes som arbeidsfør, det vil si at retten til sykepenger bortfaller. 3. Hvis man har to stillinger med relativt like krav til helse (for eksempel to miljøarbeiderstillinger) har man som hovedregel ikke rett til sykepenger i kun en av stillingene. Rett til sykepenger forutsetter, som hovedregel, samme sykemeldingsprosent i begge stillinger - at man for eksempel er 50% sykemeldt i begge stillinger. iflge pkt 2 burde ikke dette være noe problem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå