Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har et emmaljunga bilsete som vi har vært veldig fornøyd med hittil. Imidlertid begynner junior nå å vokse ut av det, bare 4 mndr gammel. Det virker som han begynner å synes at det er veldig trangt. Vi har sett litt på besafe sitt sete (det som går fra 0 til 18 kg), men ettersom seteryggen er mye rettere bør han vel kunne sitte selv før vi begynner å bruke dette setet? Noen erfaringer når det gjelder å bytte fra babysete til sete nummer to? Når byttet dere sete?

Skrevet

Husk at hvis dere har vinterklær på, så blir det mindre av dette nå etterhvert og mer plass i setet. Er det kanskje et innlegg i setet, eller hodestøtte dere kan ta ut? (a la maxicosi'en?)

Synes det hørtes rart ut at det er lite når han bare er 4 mnd, men kanskje han er veldig stor? Jenta vår brukte babysetet til hun var over året og det planlegger vi med nr to også så sant ikke årstiden og klær gjør at det blir for trangt til henne.

Skrevet

Er det et veldig lite sete kanskje?? Vår gutt er 6 mnd og passer fortsatt i sitt sete. Måtte såklart ta ut disse nyfødtinnleggene for en stund siden, da han veier 9 kg og er nesten 70 cm.

Skrevet

Hørtes litt tidlig ut ja, er han veldig lang? Det er sikkert flere innstillinger på setet sånn som det er på maxicosien. (Ta ut nyfødtputa, og høyere innstilling på selene) Ellers så skal det gå greit med så små i Besafe sete, det er jo laget fra 0 kg så... Det går nemlig an å tippe det litt bakover slik at man kommer litt mer i liggestilling.

Kan jo legge til at lille tryll er 75 cm og fortsatt sitter i 1.sete, men dog noe trangt nå...

Skrevet

4 mnd syntes jeg var litt vell tidlig.

vi byttet til besafe setet da lillegutt var 6mnd. og han stor koser seg der nå. han kastet veldig opp i slutten i nyfødt setet...

Skrevet

Vi byttet setet når poden var rundt 7mnd. Vi kjøpte brio sitt setet som går fra 9-25kg. Vi måtte bytte så tidlig på grunn av lite plass i babysetet med vinterklær på.

Besafe-setet fra 0-18kg er ikke anbefalt å bruke for tidlig, men det er godkjent fra 0kg. Husk også at setet nr 2 kan legges litt bakover(avhengig av plass i bilen), men de må ikke legges for langt bakover da barnet kan skli ut av selene i front-kollisjon hvis setet legges for langt bakover. Jeg ville anbefalt å vente så lenge som mulig eller til han klarer å sitte selv. Prøv å ikke ha altfor tjukke klær på i bilen og legg heller et teppe over han til bilen er varm. Pass på at spedbarnsinnlegg er tatt ut og selene justert på det øverste hakket

Skrevet

Hei..

Vi sliter med det samme. Og vi har Acta Graco-sete.

Gutten min blir 4 mnd den 8. April og han er 7500g og 70 cm. Begynner å se ut som sete er i minste laget for han. Og etter som jeg klarer å forstå "kan man ikke" bytte til nr 2 sete før de kan sitte selv.

Lurer på hvordan det skal gå :P

Ser ikke for meg at han skal kunne ha det sete i 2 mnd til...

Skrevet

Jeg syns acta Graco setet til min sønn begynner å bli trangt også. Han er 4,5 måned snart og veier 8kg og er 70 cm. Syns selene nesten blir for stramme nå selv om vi har de på max lengde. Jeg kan heller ikke se for meg at han kan bruke dette setet i 2 måneder hvis han skal fortsette å vokse slik:-) Da vil han få det trangt

Skrevet

har ikke hatt det setet selv men venninna mi har det og de syntes også det var trangt, men vi tittet litt på det og fant ut at man kan heve den delen som er rundt hodet/ nakken så da ble det jo brått ikke så trangt alikevel da :)

Skrevet

Vi har tatt ut den polstringen rundt hodet også. Det er liksom ikke det som gjør det trangt. Min sønn er lang i ryggen, og selene begynner å "krabbe" nedover på ryggen. Det er vel ikke bra det heller? for sikkerheten?

Skrevet

Det hørtes da snodig ut å vokse ut av bilsetet 4 mnd gammel..? Ikke ha full bobledress på i setet. Ha mindre klær på, og bruk heller ullpledd over ham i bilen. Og husk at jo trangere de sitter, desto bedre er de sikret (faktisk!). Regner med du har stilt inn selene på det høyeste nivået?

En tommelfingerregel når det gjelder babyseter er at når de har vokst såpass at hodet kommer over kanten, da er det på tide å bytte. Det gjør visst ikke noe om selene kryper litt nedforbi skuldrene.

Hvis dette bilsetet deres fremdeles er for lite så ville jeg nesten vurdert å kjøpe et nytt babysete framfor å kjøpe bilstol nr 2 allerede. Britax babysafe f.eks er det god plass i, venninna mi sin baby er 10 mnd og over 11 kg og passer setet enda. ;)

Skrevet

Selene er på høyest niva. Har bare fleecejakke og pledd over han. Virker som om selene strammer over/oppå skuldrene. Ser ikke ut til at han sitter noe godt. han klarer nok kanskje å bruke det til han er 6 måneder, 1,5 måned til. Bytter ikke før vi ikke får igjen selene:-)

Skrevet

hmm var kanskje ikke så lett å forstå hva jeg mente så jeg.. men mente ikke den polstringa. den" plata" som hodet ligger på kunne dras oppover slik at det ble bedre plass i lengden og for skuldrene. er jo ikke sikkert det er samme modell dere har da men :)

Skrevet

Jeg ser det er noen som nevner her baby på 7,5 og 8kg som begynner å få det veldig trangt i setet sitt. Vi hadde et acta graco logico s før vi byttet og da ble det for trangt når han nærmet seg 74cm og hadde passert 10kg, og da hadde han på seg godt med klær siden det var i den kaldeste perioden i vinter. Det var jo merkbart at det stadig ble trangere allerede fra han var rundt 8kg, men hvis man kjenner rundt på sidene mens barnet sitter i setet så ser det trangere ut enn det egentlig er. Jeg tror egentlig at jeg fortsatt hadde klart å plassere poden i babysetet hvis han ikke har så mye klær på seg. Problemet vårt var at vi måtte ha på tjukke klær i bilen siden vi ikke hadde noen mulighet til å starte bilen litt før vi skulle reise slik at den ble varm.

Jeg har ikke sett på vårt setet om det går ann å justere noe i nakken, men har ikke leitet heller.

Skrevet

Takk for svar!

Ja, junior er en ganske stor krabat. Han var 65 cm og 7600 på tremånederskontrollen. Det er jo en månede siden nå, så han har jo ikke blitt mindre. ;-)

Det er noe plass igjen i setet altså, men jeg kan ikke se for meg at han skal kunne ha setet så veeeldig mye lenger. I midten av juni skal vi kjøre ca 8 timer, og da er det viktig at han har et bilsete som er komfortabelt for han å sitte i. Så det jeg er usikker på er om han fortsatt kan ha babysetet sitt eller om jeg bør skifte til sete nummer to før det. Da er han jo nesten 7 mndr så da blir det vel mer "akseptabelt" å skifte til sete nummer to.

Det går ikke an å ta ut innlegg i Emmaljungaen, men som det skrives over her kan man regulere lengden på setet. Også er det jo et poeng at han kommer til å ha mindre klær på seg fremover.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...