Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei Kjærevene,

PM'en min funker visst ikke, får bare feilmelding når jeg prøver å sende, så da klipper jeg heller inn svaret mitt her, håper det går greit. :)

Klem fra Sitron

Hei Kjærevene,

Er ikke så aktiv til å skrive inne her for tiden, men jeg er inne og leser et par-tre ganger om dagen. man blir liksom litt hekta... Skal prøve kutte ut litt nå fra påske og til neste forsøk - får se hvordan det går... :)

Skjønner godt at du ble veldig lei deg når det ikke gikk sist gang. Det er ingen lett prosess vi går igjennom. Selv prøver jeg å se på dette som et laaaaaangtidsprosjekt, forventer ikke at det skal gå med det første selv om jeg har håp om at det skal gå til slutt. Tror den holdningen hjelper meg til å se positivt på det.

Pluss at vi er litt uetiske og kjører dobbeltløp, og har begynt på utredning av kommunen for å adoptere et lite barn fra Etiopia. Det føltes som en enorm lettelse å starte på det arbeidet i tillegg, for da blir det garantert barn i løpet av drøyt to år. Skjønner ikke tankegangen om at man ikke skal drive på med både ivf og adopsjon på en gang, begge deler handler jo om å få barn, dog på to forskjellige måter.

Du skal ikke skamme deg over at du er lei deg og klager over at det ikke går! :) Tror jeg var mer lei meg før når det ikke gikk enn nå, nå er det liksom blitt en vane (nesten, da). Og det ER sårt at det ikke går. Så det er sunt å bli lei seg, for deretter å reise seg igjen og kanskje orke et nytt forsøk.

Du har rett i at de på Medicus har det travelt, men de er hyggelige. Selv om de har det travelt føler jeg at de virkelig gjør det de kan og bryr seg personlig om meg. Bare et par dager nå etter at det gikk skeis fikk jeg et veldig hyggelig brev i posten og har også hatt litt kontakt på sms for å gi beskjed om hvordan det går med oss og når vi starter opp igjen. De har gått igjennom resultatene fra siste forsøk, og kommer med endringer. De sier det ser lovende ut (det blir jo bedre og bedre for hver gang, nå satt det nesten).

Ofte tar det tid å finne rette medisinkombinasjonen, vet du. Og snittet på at 60% får det til i løpet av tre forsøk er nettopp bare det: et snitt. Du har de som får det til på 1.forsøk og de på 6. eller 9. (som Nurket). Så da blir snittet totalt slik det er. Mao skal man kanskje ikke forvente å få det til med en gang?

Hvilken lege går du til? Jeg går til Erling Ekerhovd, som både er faglig meget dyktig og en herlig person. Kanskje du kan be om å få skifte til han hvis det ikke er han du går til? De har vurdert medisinene mine hele veien, og endrer på dosene for hvert forsøk. Kan jo være greit å spørre om å få bytte lege dersom man ikke føler seg helt komfortabel med den man har? De har jo flere leger der... Uansett tror jeg at de mellom hvert forsøk sammen vurderer medisinene og veien videre - de tar opp alle saker til behandling og finner sammen ut hva man skal gjøre neste gang. Så du er nok ikke prisgitt en enkelt lege, de samarbeider og diskuterer for å finne best mulig løsning for hver enkelt. Men dersom du føler at du ikke får ordentlig svar når du spør, så skift til en annen lege.

Det var Erling som satte meg på delvis puregon, delvis menopur. Hadde bare puregon på første forsøk, og da fikk jeg flere egg men veldig dårlig kvalitet. Eggene mine er nå mye bedre med blandingen. I tillegg satte de meg på alle disse medisinene etter innsett, og det var også lurt (tror dette er noe de gjør etter flere mislykka forsøk, bla for å finne ut om kanskje kroppen reagerer og blir immun mot befruktet egg og kaster det ut fra kroppen, og at livmorslimhinnen ikke kollapser etter hvert men holder seg sterk hele forsøket igjennom).

Grunnen til at jeg går på en menopur/puregon blanding er vel først og fremst at menopur virker bedre på "gamle" egg enn det puregon kan gjøre. Men pga LH-verdien min (hva nå det enn betyr) kan jeg ikke gå på bare menopur, for da blir LH-verdien for høy. Derfor blanding, som viser seg fungere brukbart, får man vel si (siden jeg nå får ut egg av bra kvalitet men fortsatt ikke er gravid). Hjelper jo ikke med mange egg ut om ikke eggene er av bra kvalitet, så å utfordre de på hvorfor de ikke bytter medisiner må vel være legitimt?

Har vel dessverre ikke så mye kunnskap å øse ut av meg. Vi starter opp igjen nå om en måneds tid, ca 23-24 april eller så. Tvi tvi for at vi begge skal få det til tilslutt, Kjærevene! Vi får trøste oss med at det går som regel bra til slutt. Og vi er heldige som går på private klinikker og ikke blir avspist med at går det ikke på 3 forsøk så er det ikke håp (for det er jo bare noe sprøyt de sier for å slippe kostnadene).

det ble et langt innlegg, det her. Vet ikke om det gjorde deg noe klokere men...

Stor påskeklem til deg! Sitron. :-D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...