SpongeBob Skrevet 30. mars 2010 #1 Skrevet 30. mars 2010 Begynner å bli større over magen nå, og den siste uken har tre stykker mast om at jeg må skaffe meg sånn bilbelte for gravide - har de noe for seg? Jeg går mest i kjoler og skjørt nå og ser bare for meg at det vil være totalt upraktisk? Og har de egentlig noen effekt? Jeg mener, jeg får jo beltet godt under magen og er forsiktig og tar av meg ytterjakke osv så jeg sikrer at beltet ligger bra, skal jeg virkelig måtte bruke spesialbelte?
nr 2! <3 Skrevet 30. mars 2010 #2 Skrevet 30. mars 2010 bruker d ikke nå og brukte d heller ikke sist...... tror ikke d har SÅ mye for seg. men d er min meining da.
magnolia78 Skrevet 30. mars 2010 #3 Skrevet 30. mars 2010 Så lenge du ikke kommer ut for en trafikkulykke eller må foreta en rask/hard nedbremsing er det ikke noe problem, men dersom du gjør det, vil det vanlige beltet stramme hardt til over magen, noe som kan få veldig uheldige konsekvenser. Da hjelper det ikke at du i utgangspunktet har beltet under magen... Problemet er bare at man aldri kan vite sikkert om man kommer ut for noe sånt. Selv om man kjører forsiktig selv, er det mange tullinger ute på veiene. Jeg bruker gravidebilbelte (BeSafe) for sikkerhets skyld, fordi jeg da ved en evt. bråbrems berger BÅDE meg selv og livet i magen.
Lotta2010x2012 Skrevet 30. mars 2010 #4 Skrevet 30. mars 2010 samme her, det fungerer veldig bra! Belte blir ikke liggende over magen=)
superspent75gravid Skrevet 30. mars 2010 #5 Skrevet 30. mars 2010 Signerer denne jeg også!!! Jeg har besafe belte som koster ca 300 kr, og det synes jeg er en liten pris å betale for en trygghet i bilen!! Jeg var det berømte hårstrået unna å kræsje førdagen da en tulling bare kjørte rett uti veien fem meter unna bilen min. Jeg kom i 60 km i timen, så det sier seg selv at det ble skikkelig bråstopp!! Jeg hang i bilbeltet, og alt jeg hadde løst i bilen for fremst i bilen!! MEN, takket være besafe beltet fikk jeg ikke beltet over magen og alt gikk veldig bra, til tross for et skikkelig sjokk!! Skal ALDRI kjøre bil uten det beltet mens jeg er gravid mere!!!
*Frøken Lykkelig med ♂* Skrevet 30. mars 2010 #6 Skrevet 30. mars 2010 jeg også bruker BeSafe gravidbeltet i bilen.. (nå helt på slutten kjører jeg ikke bil pga magen kommer så langt opp i rattet og om airbagen blir utløst nå vil den klemme mot magen min), MEN nå har jeg sett at Trygg Trafikk ikke lenger anbefaler disse beltene! De skriver dette på nettsidene sine: "Disse produktene, BellySafe, Mammas Magpute och BeSafe Gravid, er alle helt virkningsløse ved kollisjon, noe som faktisk er veldig bra. Man skal ikke endre typegodkjent sikringsutstyr, slik bilbeltet er. Produktene drar midtdelen av beltet ned hoftedelen av beltet. Den slakk som oppstår kunne ha hindret rullebeltet og beltestrekkerne i å fungere korrekt, men tester viser at det ikke skjer. Produktene som er testet er for svake til å påvirke bilbeltet negativt. Ved en kollisjon gjenopptar bilbeltet sin korrekte geometri helt upåvirket. Det betyr at det er greit å bruke disse produktene, men at de helt og holdent må sies å være produkter som øker komforten, og ikke sikkerheten. " Hmm, jeg vil nå fortsette å bruke de da jeg og JM er overbevist om at beltet reddet lillegutt i magen!
*Frøken Lykkelig med ♂* Skrevet 30. mars 2010 #7 Skrevet 30. mars 2010 du kan lese mer her: http://www.tryggtrafikk.no/w/Trafikksikkerhet/Barn_i_bil/Gravid/
SpongeBob Skrevet 30. mars 2010 Forfatter #8 Skrevet 30. mars 2010 Ja, jeg googlet litt jeg også, og ser at så lenge beltet er ført over hoftekam og uten stor jakke el.l under skal det være ganske hipp som happ om man har det eller ikke. Jeg kjører heldigvis på lite trafikkerte veier og med få andre idioter enn meg selv, så dette bør gå bra... Mest imponert over at mange gravide tror at det er tryggere å ikke ha belte i det hele tatt, i følge de forskjellige undersøkelsene - galskap!!!
magnolia78 Skrevet 30. mars 2010 #9 Skrevet 30. mars 2010 oi, takk for oppdatert informasjon! Trodde jeg var sikrere enn dette når jeg brukte et slikt belte, har jo brukt det mer for sikkerhet enn komfort... Men kommer nok til å fortsette å bruke det, i hvertfall så lenge det ikke finnes noe bedre på markedet. Er bare ikke noe hyggelig å vite at det likevel vil stramme seg om det skulle skje noe...
merete81 Skrevet 30. mars 2010 #10 Skrevet 30. mars 2010 Jeg bruker besafe gravid belte og føler at det gir en stor trygghet hvis det skulle skje noe. beltet ligger lenger ned på magen så det strammer ikke over magen i det hele tatt. Så syns jeg faktisk at det er mye mer behagelig å bruke enn vanlig belte. 300 kr for å kanskje kunne redde ungen i en kræsj er ikke så mye, så det er nok hvert pengene sine!!!
*Frøken Lykkelig med ♂* Skrevet 30. mars 2010 #11 Skrevet 30. mars 2010 jeg å bruker det! føler meg tryggere,selvom det er falsk trygghet i følge trygg trafikk... men men, jeg var i sammenstøt tidligere i vinter og jm sa til meg på sykehuset at hun var glad jeg hadde brukt et slikt belte for det hadde mest sannsynlig sammenheng med at det gikk såpass bra som det gjorde! Løp rett å kjøpte nytt belte også jeg da,tilfelle det ble svekket i sammenstøtet. Så om jeg har brukt nesten 1000kr på trygghet så spiller inne det store rollen for meg! Det er verdt hver krone!
Gjest Skrevet 30. mars 2010 #12 Skrevet 30. mars 2010 jeg forstår at det kanskje føles upraktisk når du bruker kjoler, men du kunne kanskje hatt en skjorts under? Hadde du vært i en ulykke, og lille i magen hadde blitt skadet hadde du nok angret veldig på at du ikke hadde gjort det du kunne for å være trygg
Juli.mamma til 4. Skrevet 30. mars 2010 #13 Skrevet 30. mars 2010 Jeg bruker besafe gravidbelte. Om det er falsk trygghet eller ikke,det vet jeg ikke. Betalte 400 kr på BarnasHus.
Meg og mini med ny spire :) Skrevet 31. mars 2010 #14 Skrevet 31. mars 2010 det stemmer at disse besafe beltene ikke er laget for å tåle trykket i en kollisjon. men mange mener jo at de har hjulpet allikevel. for meg fikk jeg beltet lenger vekk, bare ved å dytte ned helt ned mellom magen og hoftene liksom, slik at jeg fikk det bort fra magen. men det har kommet et produkt på markedet som er kræsjtestet, og som skal holde beltet borte i en kollisjon, der dette er bevist. den heter TummyShield, og er forholdsvis ny på markedet. Fungerer slika t du sitter på en pute, med en stor solid krok på, som man feste selen i, mellom beina, nesten helt oppe i underlivet liksom.. slik at selen går over lårene helt oppe, og ikke berører magen. dette er anbefalt til gravide, og alle med mageproblemer. denne er jeg veldig fornøyd med, og føler meg utrolig sikker på at vertfall ingenting skjer med barnet mitt om jeg skulle kræsje.. er mye dyrere da, men skal være veldig holdbar. koster 1599 hos BabyShop.no
*Frøken Lykkelig med ♂* Skrevet 31. mars 2010 #15 Skrevet 31. mars 2010 takk for tips Meg og mini med ny spire ! De 1600kr er jo absolutt verdt det! Nå kjører jeg veldig lite bil nå på slutten så får holde meg til BeSafe de siste dagene som er igjen, men det er jo absolutt verdt investeringen til neste gang jeg er gravid da! For meg har BeSafe vært super, som jeg skrev så er både jeg og JM sikre på at det reddet lillegutt i magen da jeg kræsjet i vinter! Så er uansett glad jeg har hatt det:-) Men neste gang vil jeg definitivt vurdere TUmmyShield:.-) Takk for supert tips:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå