MorTilMalthe Skrevet 30. mars 2010 #1 Skrevet 30. mars 2010 Datteren min blir straks 7 måneder, og nå begynner jeg å bli litt usikker påhvor mye mat hun skal ha. Hun får: Frokost: ca. 200 ml mme Lunsj: 165ml mme + fruktmos Middag: 165 ml mme + et halvt moddagsglass Kvelds: ca 200 ml mme + en vanlig porsjon grøt Forsøker å gi henne litt vann innimellom, men det er ikke så populært enda.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 31. mars 2010 #2 Skrevet 31. mars 2010 Min datter er 7,5 mnd blitt nå. Hun ammes fortsatt, og spiser sånn ca slik på en dag: Frokost: 1/2-1 skive + vann Lunsj: en porsjon grøt + vann Lunsj to (før andre duppen): mm Middag: Moser 1 potet og 1 gulrot og litt av det vi har om det passer, hun spiser ca 3/4 av dette + vann Kvelds: litt over en porsjon grøt + vann og litt mm like før leggetid om hun vil ha Så får hun mm på natten, en gang i 1-tiden og en gang i 5-6 tiden.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 31. mars 2010 #3 Skrevet 31. mars 2010 Kan vel legge til at hun her er veldig aktiv (er over alt og oppover alt), så tror hun trenger mye mat pga dette. Hun er ikke noe spesielt stor i hvertfall, helt normal.
MammanTilEmma❤ Skrevet 31. mars 2010 #4 Skrevet 31. mars 2010 Vesla ble nettopp 7 mnd å dagen hennes ser sånn ut: Frokost- 1 porsjon grøt + en halv boks fruktmos og vann får mm før hun tar en dupp om ønskelig Lunsj- En halv skive brød med leverpostei.+ vann + en halv banan og et par skjeer avakado med stavmikser. mm før duppen... Middag- et glass middag+ en halvboks fruktmos og vann mellommåltid- mm Kvelds- en porsjon grøt/et glass middag( synes ikke grøt er så godt) + fruktmos. mm før hun legger seg. får også mm 1-2 ganger om natta legger på seg normalt.
ღ Juksemaker pipelort +spire ღ Skrevet 31. mars 2010 #5 Skrevet 31. mars 2010 Jeg ser at hun får mye mme. Vi begynte med mme til sjarmtrollet da han var 7.5 mnd, og fikk beskjed om at de skulle ha 5-6 dl melk i døgnet. Du må regne inn antall ml du lager grøten av også, for det er melkepulver i grøten. Dere er iallefall godt over 7 dl melk i døgnet, og det er ikke nødvendig. Fikk også beskjed om at fra 9 mnd (er jo et par mnd igjen, men likevel), så skal hovednæringen komme fra fast føde, og melka utenom. Jeg ville ha bytta ut noe av melka med noe annet jeg. Prøvd brød? Vi startet med brød rundt 6 mnd, gikk som bare det her. Fikk grøt morgen og kveld, brød til lunsj og middagsglass her når han var 7 mnd, men så begynte vi med grøt ved 4 mnd da. Jeg er egentlig overrasket over at hun virker fornøyd med bare melk jeg Her hadde det aldri gått med så lite fast føde på den alderen Og bare fortsett å gi vann, for det er bedre tørstedrikk enn mme.
littaline Skrevet 1. april 2010 #6 Skrevet 1. april 2010 Herregud, blir nesten bekymret her jeg nå... Min lille snupp spiser bare 3 teskjeer grøt på morgenen og på kvelden. Vi må kjempe for å få i henne disse tilogmed Hun var 8,3kilo på forrige sjekk, så ikke noe liten jente heller. Kanskje ikke så rart jeg ammer i hytt og pine hele dagen og natten
IAdor Skrevet 1. april 2010 #7 Skrevet 1. april 2010 Bekymret har jeg vært lenge, men nå har jeg roet meg litt med det. Det hjelper ikke å stresse eller kave med å gi et barn som ikke tar til seg så mye. Jeg gjorde det veldig mye i begynnelsen, men nå tar jeg det litt med ro. Min faktisk blir 8 mnd i morgen, og hun spiser så vidt grøt og litt frukt ikke noe annet. Hun drikker nå mye mer vann heldigvis. Så her går det litt mye enda i mme. Jenta må ha næring. JA jeg har prøvd ALT, men nei ingenting funker enda. Prøver å gi sånn smaksprosjoner inn i mellom, men det går veldig tregt. Jeg håper bare at det snart kommer seg med matvanene her, det er ikke noe kjekt å gi så mye mme.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 1. april 2010 #8 Skrevet 1. april 2010 Kanskje hun ikke liker grøt noe særlig? Ville prøvd skive, middag, frukt ol om du sliter med å få i henne grøt :-)
IAdor Skrevet 1. april 2010 #9 Skrevet 1. april 2010 Kjære Alva: Om ikke jeg har prøvd og prøvd. Det er bare ingenting som vil ned. Likte grøt i begynnelsen, men er blitt litt lei. Går en del i frukt, banan, pære og diverse. Middag er det æsj, alt er æsj utenom frukt. Nå er hun syk i tillegg, så da er det begrensing med matinntak.
ღ Juksemaker pipelort +spire ღ Skrevet 1. april 2010 #10 Skrevet 1. april 2010 Det var virkelig ikke meningen å skremme noen her da Jeg skjønner at det er vanskelig når babyen ikke vil spise. Her har vi ikke slitt med det i det hele tatt, så jeg skjønner nok ikke hvor frustrerende det kan være. Men det er vel å bare fortsette å prøve med forskjellige ting, så må man jo bare håpe på at det vil løsne en dag. Som det står i den oppskriftsboka for barn jeg har, så må de smake på samme mat opptil 15-20 ganger før de kan like den. Så ikke gi opp! Kanskje du finner et eller annet som blir godtatt. Hjemmelaget middag da feks? Hadde ei på barselgruppa som slet med noe av det samme, men der spiste jenta når hun fikk av mammas tallerken til slutt. Lykke til videre!
IAdor Skrevet 1. april 2010 #11 Skrevet 1. april 2010 kanskje jeg skal prøve det, det var faktsik et veldig godt råd. At hun spiser av min tallerken Takk takk. Hun følger nå veldig godt med da jeg putter i meg. Vi prøver
ღ Juksemaker pipelort +spire ღ Skrevet 1. april 2010 #12 Skrevet 1. april 2010 Bare hyggelig Må bare spørre: Har dere bare prøvd ferdige glass, eller fra deres middag også? Kan jo være det er mer spennende også. Her er sjarmtrollet 11 mnd, og spiser nå det samme som oss. Spiser middag sammen, og det er bare stas! I dag spiste han en potet, en hel sånn seibiff og en del kålrot-og gulrotmos. Og litt stekt løk. Han liker aller best mat med mye smak, sånn som sylteagurk og mat med hvitløk. Har dere prøvd det? Kan jo være hun vil like mat med kraftig smak. Og kanskje hvis hun får ta litt på maten og putte den selv? Her spiste han bare hvis han fikk putte selv på et tidspunkt. Både brød og middag. Hehe, vi flira godt når han absolutt skulle spise potetmos med fingrene! Det var jo ikke lett! Men det gikk da ned noe, og så putta jeg inn noen skjeer når han var opptatt med å få tak i det som lå på bordet. Husker det var noen her inne som snakket om en slags metode for barn som skulle lære å spise. Hva var det den het igjen da tro?? Baby led weaning var det. Det har visst hjulpet mange her inne har jeg skjønt. Lykke til videre!
IAdor Skrevet 1. april 2010 #13 Skrevet 1. april 2010 Jeg har prøvd forskjellige middagsglass, men det var bare blæææ og æææsssjjj. Prøvde da å lage selv, alt fra potet til kjøtt, men nei ingenting. Jeg prøvd å få henne til å spise selv, men det var lettere sagt enn gjort. Det nesten resulterte i kvelning, og da blir det ikke noe gøy. Da blir det bare skremmende. Jeg trodde ikke at jeg skulle ty til så mye 1.hjelp som jeg har gjort. Nå kan jeg bare være sjeleglad at jeg engang har lært det. Hun er litt til søtsaker. Hun fikk engang brød med syltetøy, og gjett om det faldt i smak. Skal også sies at det KUN var en prøvesmaking. Og også skal nevnes at hun ikke spiste brødet, ble sånn slikking, Akkurat nå hjelper lite å prøve å få henne til å smake noe somhelst, da hun er syk og redusert immunforsvar. Må vente til hun er blitt frisk igjen, hun har ikke samme smaksløkene. Stakkars:). Har ikke villet ty til litt kryddermat. Er hun som meg, så går det litt gale. Men, da kanskje hjelper det mot forstoppelsen. Jeg skal lese meg frem til den metoden du snakker om. Kan hende jeg lærer noe:) All lærdom mottas med stor takk:) Engang må det vel løse seg her:) Kan ikke holde på sånn for alltid heller:) Takk takk
Mikkemamma<3 Skrevet 1. april 2010 #14 Skrevet 1. april 2010 Godt å høre at det ikke er bare oss som sliter. Her er gutten 9 mnd. og spiser fortsatt kun mm.. Og JA vi har prøvd alt. Eneste han vil ha er flatbrød..(!) Begynner å bli rimelig stresset nå, men kan jo ikke tvinge i han mat heller... What to do?????
Snabeltann Skrevet 2. april 2010 #15 Skrevet 2. april 2010 jeg vil bare skyte inn at jeg nærmest fullammet min første gutt til han var 1,5 år. han spiste aldri en skje grøt, og aldri en bit brød før han var 2 år og 2 mnd. eneste jeg noen gang klarte å stappe i han det første leveåret var is og jordbær noen skjeer skjeer tomatsuppe, noen puffet havre i ny og ne og en bit most banan i godt lynne. og i og med at hvertfall ikke det førstnevnte var noe særlig å tilby daglig, så spiste han bare pupp. han var aldri noen sagflis, men lå omtrent på snittet, skapte mest problemer da han skulle begynne i barnehagen v ett år. det gikk rett og slett ikke, for han nektet å spise!!!! og jeg måtte være hjemme med han til han var 2 år. etter to mnd i barnehagen spiste han sin første skive!!!!!!! nå har jeg fått en nummer to som er likedan. så lurer på om det er meg det er noe gæærnt med: han spiser bare frukt fra baby safe feederen sin, og thats it. han er bare 6,5 mnd, men lukter lunta..
kladde Skrevet 5. april 2010 #16 Skrevet 5. april 2010 TIl dere som har problemer med mating kan jeg anbefale "baby led weaning" som "mamma til sjarmtrollet" nevner. Det prøver vi og det funker som bare det. Det går i praksis ut på å la babyen mate seg selv. Man gir ikke mos men større stykker (omtrent på størrelse med en babyhånd). Det høres jo skummelt ut å gi "hel" mat, men det sies at det er tryggere enn å mate med mos fordi babyen har kontroll over prosessen selv. Han lærer å tygge og svelge med en gang han begynner med fast føde. I begynnelsen er det veldig små mengder som går ned, og det tar mye lenger tid før babyen er oppe i fulle måltider. Men det gjør ingenting så lenge han får så mye morsmelk eller MME han vil i tillegg. Det sies at det skal forebygge spiseproblemer senere - dessuten storkoser babyen seg med maten når han får bestemme selv. Det er også mye mindre stress ettersom babyen stort sett spiser det samme som dere og man kan nyte sin egen mat samtidig som han spiser. Man kan f.eks gi kokte grønnsaker, fisk, myk frukt (eple etc. bør helst være kokt). , brødskiver med pålegg, avocado etc. etc. Her er en link til mer info: http://www.rapleyweaning.com/
lykkelig-mamma:-) Skrevet 5. april 2010 #17 Skrevet 5. april 2010 Virker som jeg har motsatt problem en mangen her...min datter er bare 4mnd (så bare tilfeldig jeg leste her) men hun vil jo bare ha fast føde...så jeg er bekymret for at hun får for lite melk..må alltid være noe å bekymre seg for...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå