Gå til innhold

ma og hcg?

Gjest

Anbefalte innlegg

Trodde jeg var 6-7 uker på vei forrige uke og var til ul om tirsdagen. Det var vanskelig å se så mye. Så egghulen og med litt leting kunne vi skimte et foster. Gynekologen min har ferie denne uken, derfor fikk jeg ny time allerede fredag som var for å se om vi kunne se mer, men det kunne vi ikke. Gynekologen sa at av det han kunne se så det ut som en graviditet mellom uke 5-6. Det var ikke mulig å se hjerteaktivitet. Så fikk beskjed om at dette mest sansynlig var en ny ma. Men han ville jeg skulle ta en hcg prøve. Det gjorde jeg og i dag fikk jeg vite at den var på 41459, noe som visstnok tilsvarer over 7 uker. Dette stemmer jo med mine beregninger, men ul viste jo noe annet. Så regner jo fortsatt med at det er en ma. Skal ta ny hcg prøve i morgen, så blir spennende å se hvordan den er.

Er det andre som har lignende erfaringer? At ul viser mindre på vei enn antatt mens hcg er høyere? Andre som har sett så lite på ul i uke 6-7?

Fortsetter under...

Hei:)

Har ikke helt samme opplevelse som deg, en tenkte jeg kunne skrive min historie.

Jeg var etter min egen beregning 6+5 uker på vei første gang jeg var på ul, og så da hjerteaktivitet.

Legen målte det til 6+0 , men fosteret vokser jo veldig i rykk og napp første tiden så han mente ikke dette var unormalt.

Hcgn min var på 56 000.

Var på ny ul en uke etter, uten å finne hjerteaktivitet.

Målte da fosteret til 6+4, og hadde en hcg på 102 000.

Men legen konkluderte med en MA.

Jeg ventet en uke med å ta pillene, og dro på ny ul da for å dobbeltsjekke dette.

Siden jeg fortsatte å måle hcgn min, som fortsatte stige ble jeg usikker på alt legene sa. Å ville derfor være sikker.

Hcgn min var to dager etter dette 100 000, og fire dager etter det igjen var den steget til 107 000. Men på ul viste det et foster uten hjerteaktivitet, og at det var krympet litt sammen.

Vil bare få frem at om man har hatt en MA, kan likevel hcgn stige. Å jeg hadde jo veldig høy hcg i utgangspunktet også.

Derfor er det bedre å vente på en ny ul for å være mer sikker, enn å måle hcg.

Selvom det å gå å vente er en forferdelig greie.

Ønsker deg masse lykke til, og håper du er mindre på vei enn antatt, eller at fosteret bare har lagt seg litt i dvale.

Hvis legen din skulle undersøkt meg, og gitt meg uker,dager jeg var påvei ut i fra hcg målingene skulle jeg jo nesten vært 10 uker påvei, når jeg bare var 6 uker.

Hcg er veldig forskjellig fra person til person.

Krysser fingrene for deg :)

Hvis du bare er 5-6 uker på vei er det jo normalt at man ikke finner hjerteaktivitet enda.

Klem :)

Takk for svar. Følte du deg gravid ved maén? Hadde du mye symptomer?

Jeg har kjempe masse symptomer. Kvalm og allting, så synes det er så rart at dette skal være en ma. Sist jeg hadde ma hadde jeg veldig lite symptomer. Men kanskje symptomene henger sammen med hcg? Tok ny hcg prøve på tirsdag og den var over 60.000. I følge legene er hcg verdiene mine fine med fin stigning. Men det hadde jo du også. Så jeg er veldig forberedt på at dette er en ma. Men har jo et lite håp...

Blir spennende å se neste uke!

Hei! Beklager seint svar. Har ikke vært her på en stund.

Hvordan går det med deg? Har du vært på ny ul?

Jeg hadde fortsatt samme symptomer ved MAen.

Men var bare en følelse som gjorde at jeg dro til legen,

Ellers ville jeg nok antakelig gått slik å trodd jeg var gravid i flere uker til. Jeg hadde ikke så veldig mange symptomer på graviditet i seg selv helelr jeg da. Men når jeg mistet så var jo hcgn min fortsatt veldig høy, og da er oftest symptomene fortsatt der.

Masse lykke til :)

Huff, d var trist å høre.

Håper det går bra med deg, og at du raskt blir gravid igjen.

Har du mistet flere ganger eller?

Jeg har en skillevegg i livmora som jeg skal fjerne.

Denne gjør at det er større fare for abort.

Bare tenker slik i forhold til om jeg blir gravid igjen før operasjon..

vil det kunne hjelpe meg å be om albyl-E?

Har hørt det har hjulpet flere.

Men vet ikke om det hadde skillevegg, eller hva som var årsaken til abortene. Jeg har jo kun hatt MA en gang.

Men hvis blodfortynnende kan hjelpe, så er det greit å vite hvis jeg blir gravid på ny.

Lykke til på fredag, og videre.

Trøsteklem:)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...