Gå til innhold

Nesespray ikke bra eller???noen som vet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg er skikkelig tett og førskjølet med rennende nese og nysing.

Så jeg har sniffet inn masse otrivin nesespray i dag. Så kom jeg plutstelig til å tenke på at jeg ikke har lest noe på pakningen ang graviditet.Men jeg har kun selve flasken -der står der ingenting. Men har kastet pakningen der bivirkining etc står.

Noen som vet? Står det noe på pakningen om det??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har problemer med dette bihuler/tett nese og har brukt nesespray siden i høst.Kjøper den for barn nå da j bruker den så lenge.

Har nevnt det for både farmasøyten og legen og d var visst ikke direkte farlig for gravide.Saken er at man kan bli "avhengig" da slimhinnene venner seg til sprayen og ikke klarer å produsere sitt eget naturlige.

Prøv lunkent saltvann med skyllehorn også.

Og bytt til spray for barn evt.

Lykke til!

Skrevet

Jeg fikk også tips på apoteket om å bruke sprayen for barn. De anbefalte egentlig saltvannssprayen, men den funket ikke, så da ble det barnenesesprayen. Den gjorde susen for meg.

Skrevet

Jeg fikkbeskjed om at nesesprayen ikke påvirker fosteret på noen som helst måte. Grunnen til at mange fraråder nesespray, spesielt otrivin, er fordi man kan bli avhengig av dem. Jo oftere man bruker dem, jo oftere blir man tett osv...

Jeg "fikk lov" av legen å bruke, siden jeg kun bruker den rett før jeg skal legge meg. Jeg takler fint å være tett på dagtid, men ikke når jeg skal sove. Da MÅ jeg ha frie luftveier.

Skrevet

Jeg har også måttet ty til Otrivin innimellom. Er jo umulig å få sove om natta uten i perioder. =/

Det påvirker ikke fosteret direkte, men det kan visst føre til at man får mindre gjennomstrømning gjennom livmoren ettersom blodårene trekker seg sammen. Anbefales derfor å unngå det om man kan. Eller tas i små doser og korte perioder. =O)

http://www.lommelegen.no/328494/otrivin-og-graviditet

Skrevet

Jeg vil på det sterkeste anbefale dere som bruker Otrivin til og gå over til Zymelin nesespray!!!

De har denne på apoteket og det er også den legene anbefaler gravide og bruke foruten saltvannspray.

Zymilin sitt pakningsvedlegg sier :

Graviditet/Amming: Terapeutisk bruk medfører ingen risiko.

Otrivin sitt pakningsvedlegg sier :

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Det foreligger ikke tilstrekkelige data på bruk hos gravide. Dyrestudier er ikke tilstrekkelige for å utrede effekter på svangerskapsforløp, embryo-/fosterutvikling, fødsel og postnatal utvikling. Mulig risiko for mennesker er ukjent. Skal ikke brukes under graviditet, hvis ikke strengt nødvendig. Overgang i morsmelk: Ukjent. Systemisk eksponering for ipratropiumbromid og xylometazolinhydroklorid er lav. Det er lite sannsynlig at barn som ammes påvirkes. Morens behov for behandling og fordelene med amming må vurderes mot den potensielle risikoen for barnet.

Jeg anbefaler dere derfor og heller gå over til Zymilin!!!

Det er en trygg nesespray i svangerskapet!

Skrevet

Zymelin og Otrivin er det samme! Samme virkestoff og styrke,kun ulike produsenter.

Det er kun produsentene som har skrevet ulik informasjon i pakningsvedlegget. Men de kan brukes i riktig dose ,og ikke lenger enn 10 dager. Det er svært lite som tas opp i blodbanen.

Skrevet

jeg har brukt otrivin nesten hver dag siden uke 12 (er i uke 25 nå), pga allergi og forkjølelse. Og legen min sier at det ikke er farlig for fosteret på noen som helst måte, er kun fordi vi blir avhengig av det, og at slimhinnene våre blir permanent tette etter langvarig bruk. ¨Så er ikke rart jeg fortsatt er tett. Hehe!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...