Thea <3 Lotte Skrevet 29. mars 2010 #1 Skrevet 29. mars 2010 Hei Jeg har ei datter som er født 16 uker for tidlig, hun veide kun 390gr på det minste, og lå 4,5mnd på sykehus! Reiste hjem med oksygen, hadde det i 1mnd hjemme.. Idag er ho en sunn og frisk, og snart 2år! I hodet sitt er hun nærmere 2år tror jeg, men størrelsesmessig er hun ikke større enn en på 1år! Hun er liten og smal i føttene, så sko er et evig problem! Hun spiser all mat selv, og dette har aldri vært noe problem. Hun går i barnehage, og begynte der i september, 17mnd gammel(ukorrigert). Hun elsker å være der, og vinker hadet til oss hver dag! Hun er ei kjempe sta og viljesterk jente, så vi har hatt våre turner allerede.. Noen andre som har erfaringer å dele med ekstrempremature 2åringer? Hilsen Thea
chiquitita Skrevet 8. april 2010 #2 Skrevet 8. april 2010 Så kjekt å åhøre at det går så bra med jenta di! Mine var jo på langt nær så små og fortidligfødte, de kom uke27+0 og var 1150 og 1160 v/fødsel. Var jo under kiloen en liten periode i starten. Nå er de 2 år og 5 mnd og sunne og friske gutter. De er rundt 14 kg og 88 cm på 2-årskontroll, så de er store karer.:-) De er faktisk høyere enn storebroren deres var på deres alder. To-årsviljen og "gjøre-selv" er høyaktuell her også. De prater og synger masse, og har gått i barnehage siden de var 1 1/2 år. Det som er litt vittig er at de nesten kan alle bokstavene i alfabetet. De har bare fått en veldig interesse for bokstaver uten at vi har pushet på det i det hele tatt. Så når jeg tenker tilbake på folk som sa til oss "Ja, det kan jo komme senfølger av prematuritet i skolealder..." - så er det litt kult at de allerede nå har både evne til å konsentrere seg over tid og fokusere på bokstaver. Hihi... Når jeg tenker tilbake på starten de fikk og hvordan det kunne gått, i og med at de ble tatt med keisersnitt pga akutt morkakeløsning, er jeg bare utrolig takknemlig og glad for at de er sli de er i dag og at de i det hele tatt ER. Til dere som er i "startgropen" med små fightere må jeg bare si - stå på, det er verdt det! Dere har fått en fantastisk gave, selv om den er bitteliten. :-)
Anonym bruker Skrevet 11. april 2010 #3 Skrevet 11. april 2010 Anbefaler å lete på tyske nettsider, eller handle sko i Sverige eller Tyskland, Thea :-) Jeg har ei på 3,5 år som nettopp har lusket seg opp i str 20 i sko. Så koselig å lese, takk for at dere deler:-)
Thea <3 Lotte Skrevet 12. april 2010 Forfatter #4 Skrevet 12. april 2010 Hei Chiquita:) Så hyggelig å lese om dine to gutter som er så flinke! det varmer sånn å høre om andre små som klarer seg så fint! For i et land som Norge, som er så langstrakt, blir det noen ekstrem premature over et stort område! Så det er mange ganger jeg har følt meg nokså "alene".. og ikke minst med nysgjerrige mennesker som man møter på sin vei! Som aldri ahr hørt om så små før! Sukk..hadd jeg fått 10øre for hver gang jeg hørte det, hadde jeg nok hatt mange tusen på sparekontoen min! Og takk til deg som foreslo Tyskland og Sverige..har du noen tips til tyske nettsider? Jeg hadde en bekjent i Danmark som ordnet noe for meg i vinter..men nå har hun flyttet hjem.. Jeg har fått tak i 1 par i str 19, i vårsko på Eurosko..men thats it! Husker du hva din brukte ved 2års alder? Det går veldig sakte med føttene til tulla mi altså..også har hun smale føtter i tillegg! Sukk..
~Endorfina~ Skrevet 22. april 2010 #5 Skrevet 22. april 2010 Så flott at det har gått så bra! Tenk, bare 390 gram og nå ei sunn og frisk toåring! Et mirakel Mi jente ble født i uke 27 og veide mye i sammenligning: 1225. Hun er nå 17 måneder, begynt å ta små skritt, koser seg i barnehage og spiser bra. Tenker hun er drøyt 10 kg. Bruker 74/80 i klær. Ingen ord ennå annet enn "mamma". Når begynte hun å gå?
Thea <3 Lotte Skrevet 25. april 2010 Forfatter #6 Skrevet 25. april 2010 Hei Endorfina Jenta di var jo ikke så stor ho heller..og så bra at det går så bra med ho! Det er så godt å høre solskinnshistorier.. Lotte satt når hun var 11mnd(april 2009), og gikk akkurat 1år etter:) Altså nå i påsken.. Men sånn størrelsemessig, er hun jo ikke større enn ei på 1år..så det er helt greit. Og nå har hun jaggu begynt å sette sammen enkelte ord, som "pappa der", "sitte der".. og det er jo ganske stas! Det kom helt plutselig.. Lykke til videre:)
Mammaen til knøttene Skrevet 25. april 2010 #7 Skrevet 25. april 2010 Hei Her er vi akkurat ferdig med todagers bursdagsfeiring av vår toåring Første dag med familien og andre dag med venner med barn på samme alder deriblant de små han lå sammen med på barneklinikken. Så i dag pilte det rundt ikke mindre enn 5 ekstremt premature (nesten) toåringer her Så flott å se hvor fint det har gått med alle sammen Småen her er en veldig blid og glad liten gutt som nettopp ble målt til 83,5 cm og 10,7 kg (han var 800 gram ved fødsel i uke 25+0). Han har ikke mange ord, men "prater" mye og elsker å "synge" og danse - spesielt sammen med storesøster
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå