Gå til innhold

Ønsker tips til vask av skurve i hodebunn

Anbefalte innlegg

Hei!

Min datter på 7 uker har nå fått ganske mye gul skurve i hodebunn og jeg sliter med å få det vekk! Det lukter også litt rart av flekkene, minner litt om "tåfis". Andre som har opplevd det samme? Er dette vanlig?

Jeg har prøvd å ha på badeolje og latt det virke litt, for så å kamme med lusekam men synes det blir bare verre og verre :(

Noen som har tips for å bli kvitt dette problemet? Kanskje jeg skulle bruke en annen olje? Har prøvd den fra Libero...

Veldig glad om noen deler noen råd med meg :)

God Påske

Fortsetter under...

Få deg en babybørste og gei henne hver dag.

Det finnes flere ting du kan smøre på. En gele som er fra avene som heter pediatril, denne skal masseres innog virke i 30min før du skyller den ut og vasker håret med shampoo. Jeg har prøvd den og det ble bedre etter flere bruk.

Noe som heter salitylsyre (salisylsyre e.l) eller no som skal smøres på å virke over natten. Begge disse fås på apoteket.

En annen ting er olivenolje, babyolje (ikke natusan den er ikke bra for huden har jeg opplevd) smøres på å virker over natten. Grei håret med kam om morgenen før du skyller og vasker håret.

Du må nok gjenta behandlingen noen ganger før alt er borte. Men uansett grei håret daglig med babybørste, så ungår du at det kommer tilbake :)

Ellers vil jeg anbefale oljen fra Wileda, den er veldig bra også på skurven.

Den er også god til bleieskift, babymassasje og den fukter huden godt.

Den koster 80kr inkludert frakt på feelunique.com, Ellers koster den 250 på helsekost.

Elina har gode tips. Ville bare si at NAF badeolje funker fint til dette, sammen med lusekam. Jeg brukte mange dager og runder på å få vekk alt hos min sønn. Jeg konsentrerte meg om en flekk om gangen, og pirket forsiktig :-). En grov klut kan også brukes før kammen.

• 2 måneder senere...
  • 2 måneder senere...
  • 9 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Annonse

• 2 måneder senere...

Jeg ser at dette innlegget er gammelt,men til dere andre som evt. måtte lure på det samme: Jeg smurte hodebunnen godt inn med olivenolje.Lot det være i noen timer og deretter dro jeg kammen igjennom. Vasket håret og skurven ble nesten borte. Olivenolje kan brukes til så mangt. Veldig fin for tørr babyhud.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...