Gå til innhold

Angående det om vannet går når hodet ikke er festet

Kikki_med_nr3

Anbefalte innlegg

Selv om jeg venter barn nr 3 har jeg ikke opplevd at vannet har gått hjemme, det ble tatt på sykehuset begge gangene. Jeg har lest flere steder, at om vannet går når hodet ikke er festet (som jo er ganske vanlig når man har født før) så skal man legge seg ned for ikke å få navlestrengen i klem. Men hvordan gjennomfører man dette i praksis? Dere som har opplevd dette, måtte dere legge dere ned om dere så var midt på kjøpesenteret? Ser for meg et scenario der mannen bærer meg vannrett rundt i huset, at jeg skifter klær liggende, omtrent går på do liggende, blir kjørt til sykehuset liggende i baksetet (og hva da med bilbelte??)

Hehe. Flirer litt av min egen uvitenhet her. Men det er fortsatt elementære ting man kan lure på, selv som tredjegangs:D

Om det er noen som vil "øke min kunnskapsbase" hadde jeg vært veldig takknemlig!

Fortsetter under...

Skulle vannet ditt gå på et kjøpesenter eller hvor som helst,og han/hun ikke har festet seg,skal du legge deg ned ja,men så ringe 311,altså Ambulanse! Er veldig viktig at du ikke rører deg,men at du blir liggende til Ambulansen har kommet. De vil da sannsynligvis ta deg på en båre å få fraktet deg til sykehuset :) Snakker av erfaring!

De har sluttet med å frakte til sykehuset nå. Haukeland var de siste som sluttet med dette, og det fikk jeg beskjed om i 2006. Da var jeg usikker på om hodet var festet, for d var d ikke da jeg hadde siste legesjekk. Du kan reise hjem og legge deg ned. Også kan din mann kjøre deg til sykehuset når ting begynner å skje. men du skal altså ikke begynne med noe store scenarioer som å vaske huset:p masse lykke til med fødsel!!=)

Jeg fikk og beskjed sist gang, som var i 2006, at de hadde sluttet med det at en skulle legge seg ned prompte. Fikk beskjed om at jeg kunne handle på samme måte som om det startet med rier og ikke vannavgang.

Noe jeg har hørt senere bli forklart av andre er at om barnet ligger med hodet ned, men at det ikke er festet da trenger man ikke legge seg ned, for navlrestrengen vil likevel ikke ha plass til å falle ned/komme i klem. Men at om barnet har annet leie, da skal man legge seg ned, for da kan navlestrengen falle ned/ut.

Skal spørre jm om dette denne gang og jeg for å få en skikkelig forklaring :o) Men er evigheter ennå til neste kontroll her da.

Annonse

Jeg fikk beskjed av min jordmor at de har gått bort fra legge seg ned og ringe ambulanse praksisen i Kristiansand for mange år siden.

Eneste var visst hodet stod høyt i bekkenet, da kunne man gjerne legge seg ned, og det skulle hun gi meg beskjed om hvis det var tilfelle for meg.

Men kjenner at jeg håper virkelig ikke vannet går ute i public sånn generelt sett.. Hihi!

Jeg var os jordmor i går og spurte om dette, da hodet ikke er festet og jenta ligger høyt og spinner rundt.. Og sist fødsel startet med vannavgang. Jeg fikk streng beskjed om å legge meg ned å ringe 113, dette for å ikke risikere å få navlesnoren i klem. Så jeg ville nok hørt med jordmor om hva hun anbefaler i ditt tilfelle.

Sist spurte jeg også, men da var det ikke nødvendig, hodet var ikke festet, men lå laaaangt nede slik at navlesnoren ikke skulle kunne komme i klem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...