Gå til innhold

Ang provera, blodprøver, Gu og pergo. Haster, ønsker svar ;)

Anbefalte innlegg

Hei!

Litt usikker på om dette er stedet for å poste dette, men regner med at dette er riktig.

Jeg har nemlig bestandig hatt veeldig uregelmessig mens, har aldri hatt noe mønster på dette.

Tok noen hormonprøver da jeg var ca 21år, uten noe resultat. Fikk beskjed om at det ikke var noe farlig, men at jeg kanskje trengte hjelp den dagen jeg ville bli gravid. Ja,ja, tenkte jeg, den tid, den sorg. For dette var jo ikke noe jeg gikk å tenkte på dengangen. Det plaget meg ikke veldig da at jeg hadde sjelden mens.

En stund etter traff jeg min nåværende ektemann. Vi var hadde vært sammen i ca 4-5mnd da jeg plutselig var gravid. Dette kom jo veldig overraskende og uventet, men vi var absolutt lykkelige over det, til tross for at forholdet var såpass ferskt.

Vi hadde full klaff på en av mine antagelig veldig sjeldne eggeløsninger :)

Månedene gikk og vi fikk vårt vakre barn som idag er 3,5 år :)

Tankene mine er jo stadig til stede om hvordan det vil bli å få til nr 2.

Kroppen min / menstruasjonen har blitt verre siden før min første graviditet. Vært mye kluss med mye blødning i perioder, så har d gått helt opp til 7-9 mnd mellom hver blødning.

Føler dette som veldig slitsomt nå , med tanke på at vi ønsker å prøve etterhvert. Vi venter egentlig bare på at jeg skal få meg fast jobb.

Men endelig tok jeg mot til meg, tok kontakt med legen her på mitt nye hjemsted for å grundig undersøke kroppen min og hva dette kommer av. ( Kan ha mange tegn til PCO).

Fikk raskt time hos spesialist for å få innvendig UL osv. Da hadde jeg ikke blødd på 7mnd.

Hun fikk rett og slett ikke sett skikkelig på meg, pga en veldig fortykket slimhinne og mye koagler som "Blokket".

Hun ville ha meg på PROVERA, 10 dager I 2mnd og så ha meg tilbake for å se om det hadde hatt god effekt. (Hun ga meg også en resept på PERGOTIME som jeg bare skulle la ligge til etter neste undersøkelse. Hun pratet om at hun skulle prøve de for å se om jeg i det hele tatt fikk til eggløsning tror jeg. Kan dette stemme?)

Etter første rundeProvera blødde jeg som gal i 1uke! HAr aldri opplevd maken, masse digre koagler/klumper kom hele dagen. Hver gang jeg beveget meg, pumpet blodet bokstavlig talt. Kunne ikke jobbe eller noe som helst. Huff..

Er nå ferdig med runde nr 2 m provera og blør heldigvis mindre denne gangen.

Jeg skulle tilbake til spesialisten på ca 3.blødningsdag for undersøkelse også til sykehuse på ca dag3-5 for en del blodprøver.

Noen som vet HVORFOR d er så viktig at d skjer akkurat på dette tidspunktet?

Saken er at min første blødningsdag var på fredag, da ringte jeg for å bestille time, men fikk ikke før på tirsdag siden spesialisten ikke var tilstede før dette. D blir da blødningsdag 5. Vet noen om det har noe effekt for meg på denne undersøkelsen da, siden d ikke er på dag 3??

Er helt grønn på alt dette :(

Noen som vet HVA hun mest sannsynlig undersøker da?

Og jeg sa til hun forrige gang at jeg SNART kunne tenke meg å prøve aktivt, derfor ønsker jeg undersøke hva det er med meg alt nå.

Jeg sa aldri at jeg vil prøve akkurat NÅ. Jeg tenker da på PERGOTIME.. Forventes det prøving når jeg tar den kuren nå, eller er der som jeg nesten forstod , at jeg skulle ta den for å kartlegge om jeg i det hele tatt fikk eggløsning?

Mannen min er nemlig uenig i å prøve aktivt før jeg har fast jobb.. Er tilkallingsvikar bare nå..

Håper noen av dere kan ta dere tid til å besvare mine kanskje litt rare spørsmål :) Dere virker å ha greie på slike ting!

Hilsen meg.

Fortsetter under...

Hei!

Ang blodprøvene kan jeg ikke hjelpe deg.. Men selv har jeg pcos og veeeeeldig lange sykluser og sjeldent eggløsning. Jeg fikk provera av min lege og pergotime for å få eggløsning. Dette har fungert for meg. Provera ga meg mens og enkel pergokur ga meg eggløsning. Jeg gikk ikke til legen og tok blodprøver de dagene du skriver, men når jeg tok pergo gikk jeg og tok blodprøver på dag 21 for å sjekke om jeg hadde eggløsning. Tror nok at legen vil forvente prøving dersom du tar pergo. Det er jo begrenset med kurer du får ta, så jeg personlig ville ikke brukt de før jeg virkelig hadde tenkt å prøve. De fungerer også i pause mnd, du tar de annenhver mnd. Jeg ble gravid på min andre pergo kur, men mistet desverre i går...i uke 7. Er derfor tilbake blandt "slitere" igjen i dag.

Håper du fikk noen svar her,selvom jeg ikke kan svare direkte på det du spurte om.

Hei!

Først og fremst vil jeg bare si kondolerer med tapet! Håper du snart klarer det :)

Blodprøvene var bl.a for å sjekke Pco osv.

Hun kikket på meg med innvendig UL tirsdag 30.mars og da så slimhinnen min normel ut og egglederene så ok ut sa hun, men ikke noe spesiell antydning til eggposer.

Derfor ville hun ha meg på Pergotime 2xdaglig i 5 dager,for å kartlegge om jeg greier å få til eggløsning sa hun.. for så å komme tilbake til onsdag (4.dag etter siste inntatt pille) til ny innvendig UL for å se om det har skjedd/skjer noe....

Noe mer enn det sa hun ikke...

Så da skal jeg i stolen igjen til onsdag, d blir spennende å se!

Jeg visste forresten ingenting om pergo før nå nylig egentlig, så jeg har jo egentlig bare gjort slik som hun sa.. Vi har lyst til å prøve snart, men ikke før om 1-2md pga meg og jobb osv, pluss at han skal bort på Buisniesstur i Januar og vi vil ha termin etter dette.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...