Gå til innhold

Tørr jeg prøve en 7. gang?

*anki *

Anbefalte innlegg

Jeg tror at det heller mot en 7. gangs prøving. Denne babydrømmen slipper ikke taket, selv om jeg no sist jeg var gravid var sikker på at det var siste gang. Men jeg var no sikker på at det skulle gå bra også da. Men så viste det seg at babyen min denne siste gangen hadde trisomi 18 som er dødelig kromonsomfeil. Denne siste gang senaborterte jeg uke 15. Før dette har jeg hatt 2 MA og 3 SA. Jeg har før dette fått 2 friske og raske gutter som no er 7 og 10 år.

Vi har vært til utredning og det er ingenting feil eller gale med noen av oss. Så jeg har visst vært særs uheldig ifølge gyn. No har syklus kommet i orden igjen etter den siste aborten og jeg har vært til gyn.undersøkelse. Der var alt i skjønneste orden for at jeg kunne sette igang å prøve igjen...

Er det andre her inne som er like galen som meg og som vil prøve igjen etter .....antall aborter?

Er det noen her inne som har fått bebyen sin etter mange aborter? Eller som no er gravid igjen og det ser ut til å gå bra?

Er så redd det skal gå gale igjen en 7. gang, men det har jeg ingen garanti for, så må bare prøve møte denne redselen...

Fortsetter under...

Hei anki!

Nå har jeg ikke gått gjennom fullt så mye som deg, men er nå gravid for fjerde gang etter 3 stykk MA`er, kommet til uke 13 nå som er ny rekord. Er selvfølgelig engstelig for at jeg skal oppleve det samme som det du opplevde sist med kromosomfeil, snakk om max uflaks! Prøver å ha lave skuldre og være optimistisk (selv om det er vanskelig til tider) Kan jeg spørre deg om hvordan dere oppdaget trisomien? Fikk du noen tegn på at noe var unormalt?

Forstår godt din engstelse for å prøve igjen, men på en annen side må vel din kvote være brukt opp nå etter alt du har vært gjennom... Kan vel være utfordrende å ha 2 barn som man skal holde seg oppegående og sterk for oppi det hele også? Føler du deg sterk nok psykisk og fysisk synes jeg du skal prøve igjen, men det er jo bare du selv som kan ta den avgjørelsen - lykke til!

Hei Anki

Så godt å høre at du kjenner lysten komme igjen. Det betyr at det ikke bare er jeg som er "smågal" ; )

Vi har jo ganske lik forhistorie. Jeg har en frisk gutt på 4 år, har hatt totat 6 aborter - 2 MA, 3 SA og en MA i uke 14 pga kromosonfeil.

Jeg tenkte gi det ett siste forsøk etter vi har giftet oss i mai. Da skal jeg gå på prednisolon, progesteron og Trombyl (blodfortynnende). Blir jeg gravid da, er det min 8 i rekken. Akkurat nå føles det som mitt siste forsøk, men man skal aldri si aldri har jeg lært.

Har blodfeil (Leide Mutasjon), men tre ganger på blodfortynnende alene har ikke gitt restultater. Kanksje prednisolonen kan gjøre underverk ;-)

Hold oss oppdatert og lykke til!

Hei Luddes mamma,

Jeg har også fått vite at jeg har Leiden og skal begynne på fragmin i neste svangerskap. Har hatt 2 SA og 1 MA.

Var det fragmin du brukte, som dessverre ikke hadde noe nytte? Hva er prednisolon? Og hvordan skal det hjelpe? Burde jeg spørre legen om noe i tillegg til fragmin? Noen som har noen erfaringer med dette?

Ønsker alle lykke til og håper at våren lyse tid gir alle overskudd til å prøve igjen! ;o)

Hei Mama 2010?

Ja, jeg bruke fragmin og trombyl. Har brukt dette 3 ganger nå, uten noen nytte, desverre. Legen var så overbevist om at det skulle fungere så jeg er jo skuffet. Men jeg har jo en sønn på 4 og med han gikk jeg jo ikke på noe. Men legen syns det var veldig rart at jeg ikke fikk fragmin etter fødselen pga faren for blodpropp!

Prednisolon er et kortison. Hun mener nå at det må være et overaktivt imunforsvar som gjør at kroppen støter bort fostrene. Jeg skal begynne på det ved start av den menstrajonen når vi skal begynne å forsøke igjen. Om det tar flere mnd før vi blir gravide ska jeg gå på dette hele tiden. Når jeg blir gravid skal jeg også begynne på Trombyl for blodet og crinone for å hjelpe fosteret til å feste seg. Fins noen veldig gode resultat på dette, men det er jo ingen garanti. Av min leges 5 pasienter på dette, hadde "hun" nå 3 fødte babyer, en hadde mistet og en forsøkte hadde ikke blitt gravid ennå.

Lykke til med fragmin. Det er litt vondt, men du venner deg til det!

Heisan!

Hvilken kromosomfeil hadde din bebis da Luddes mamma? var du kommet langt i det svangerskapet og hvordan merket du det?

Jeg fikk tilbud om fosterdiagnostikk der de tok blodprøve og ul først. På den ene blodprøven viste verdiene at noe kunne være galt og jeg fikk derfor morkakeprøve. Denne viste dessverre det verste utfallet.

I tiden etter denne siste senaborten har jeg brukt tiden til å trene mye. Det hjelper. Har også vært sykmeldt en stund, men begynner på igjen no etter påske.

Ellers hjelper mine to gutter meg med å sette ting i perspektiv. Er utrolig glad jeg har de. Da kan jeg ikke sette meg ned å deppe heletiden.

Er dere igang igjen for fullt å prøve? Vi bruker ikke prevensjon, og jeg mener vi hadde sex rundt EL no dersom denne er i rute, så det blir spennende å se om ca 10 dager... Det var ikke meningen at vi skulle prøve denne mnd, men blir det noe så går vi på med friskt mot...:-)

Annonse

Hei

Hun hadde triploidi. Ett ekstra sett med kromosoner... Dødelig. Veldig sjelden de fødes, og at jeg kom til uke 14 var ganske uvanlig. Hun må ha døtt ii uke 13/14, for hun var sprellende og fin på UL i uke 12 - men litt liten. Oppdaget det på UL i uke 14 når vi skulle ta duotest...

Vi skal forsøke en siste gang (sier vi nå) etter vi har giftet oss i mai. Går det ikke da får vi forsøke å gå videre med livet. Dette tar veldig mye krefter både fysisk og psykisk.

Vi får holde kontakten! Lykke til!

God påske : )

Håp i 2010: gratulere med graviditeten og at du har kommet så langt og at alt ser ut til å gå bra. Det gir håp. Krysser virkelig fingrene for deg om at alt går bra. Skal du testes? Husker ikke om du skrev noe om det...!!!

Luddes mamma: Jeg skal jammen meg google på triploidi etterpå. Har tillagt meg så masse informasjon om diverse trisomi siste to mnd. Men ikke triploidi. En lærer av alt en opplever sier no bare jeg. Både på godt og vondt.

Så spennende med bryllup da. Vi giftet oss 30.april. Ei fin tid å gifte seg på. Vi har 5 års bryllupsdag i år. Lykke til med siste forberedelser. Regner med du er midt oppe i det:-)

Kjenner igjen det med å bare skal prøve en siste gang. Det har jeg sagt siste tre ganger. Var i allefall sikker i min sak no siste gang. Da var jeg også sikker på at alt skulle gå bra. Men no er vi sikkert igjang med å prøve igjen... Jaja sånn kan det gå... Vi får holde kontakten. Du skal se at en 7. gang blir lykken for oss:-)

God påske til deg også:-)

Takk for det Anki, starter min 14. uke idag og håper på det beste for meg og babsen! Skal ikke testes såvidt jeg vet nei, derfor lurte jeg på om man får noen "tegn" ellers. Var jo på UL i uke 11 og 12 men ingen av de to legene på Ullevål så etter eller snakket om nakkefold som jeg har lest mange går til private klinikker for å måle. Skal til min første time hos ny gynekolog 15. april, kan snakke litt med henne da.

Vi gifter oss 12. juni, så hodet har endel å ordne med der også, egentlig litt godt å ha andre ting å styre med. Tilbake i 100% jobb etter påske også, vært sykemeldt siden 1. februar, så det blir spennende!

Lykke til med prøvinga dere to og God Påske!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...