Gjest Skrevet 29. mars 2010 #1 Skrevet 29. mars 2010 Hvor gammel må h*n være for å smake på mer enn bare grøt? Tenker grøt fra 4/6 mnd. Når kan h*n smake andre ting, som iskrem, yoghurt og andre myke ting som kanskje ikke er nødvending men morsomt å se om de liker?
Overraskelsen Skrevet 29. mars 2010 #2 Skrevet 29. mars 2010 Det er klart han liker is! Alt som er søtt går som regel ned. Kan du ikke heller gi banan eller annen fruktpuré? Det er jo sunnere, og pleier å være populært det og. Det sies jo at man skal prøve å unngå raffinert sukker, og is er jo kjempesøtt! Is er i tillegg et melkeprodukt, og det skal man ikke gi for mye av før 1 år. Yoghurt kan man gi litt før.
Gjest Skrevet 29. mars 2010 #3 Skrevet 29. mars 2010 Jo tenker jo selfølgelig å gi han sunnere ting. Men tenker at når han blir 4-6mnd. begynner han vel å forstå at når mamma putter noe i munnen spiser hun og da vil kanskje han også ha? Å tenker litt sånn når det nermer seg sommer, er det jo godt med litt is i varmen.Å vi har en del bursdager om sommeren. Å kanskje han blir sint om mamma spiser uten han han får smake? Jeg vet jo ikke når babyen begynner å forstå at mamma spiser og vil ha det samme. Når er det vanlig at han forstår dette? Og når kan ma gi frukt i fruktnett?
MiMa09 Skrevet 29. mars 2010 #4 Skrevet 29. mars 2010 Sønnen min er snart 8 mnd, nå først vil han smake på maten vår, og det får han lov til. Men godis og veldig søte ting får han ikke, det går mest i brødbiter, sauser som ikke er salte (eller alt for sterke) og fruktbiter. Nå har jeg flere ganger fått høre at jeg er litt vel striks på det med raffinert sukker, men jeg syns ikke babyer trenger å få det, så vet ikke om jeg har tenkt å gi han no is i det hele tatt til sommeren. Han er fornøyd om han får en flaske kaldt vann. Og det har jeg et håp om at han vil fortsette med. Tidligere lot jeg han sutte på store eplebiter, så store at han ikke fikk den inn i munnen, men holdt på og suttet, men må nok slutte med det nå når han får tenner, for han klarer å bite av litt for store biter nå. Jeg har kjøpt sånne fruktnett, men har glemt å bruke dem. Vet at flere på barselgruppa har brukt fra 4-5 mnds alder.
Gjest eelis+kian Skrevet 29. mars 2010 #5 Skrevet 29. mars 2010 De kan smake på det meste når de begynner å spise fast føde, men som de andre her sier, bør du holde deg unna melkeprodukter og sukker, og helst ikke gi mat med mye salt heller. I stedet for is, kan du ikke lage smoothies og fryse på pinner? Det smaker tusen ganger bedre enn iskrem! Jeg lar min smake på det meste jeg spiser, både middag (litt saus på fingeren) og frukt jeg spiser. Gutten min er veeeldig interessert i alt jeg putter i munnen, så jeg prøver å ikke spise mye usunt, sånn at han også kan få en liten smakebit. God unnskyldning for å legge vekk godteriet, hehe ;-) De sier at når babyene er mellom 4 og 7-8 mnd gamle, skal man la dem smake på så mye som mulig, for i akkurat det tidsrommet er de veldig åpne for nye smaker.
eplepeple Skrevet 30. mars 2010 #6 Skrevet 30. mars 2010 En liten t-skje med artigheter er vel ikke farlig? Litt sukker eller melk har ikke vært noen krise hos oss iallefall. Da snuppa var ca 6 mnd fikk hun smake litt gele og vaniljesaus. Men bare litt. Hun godtok det fint at det bare var en smak. De har ikke behov for å smake sånt no', men det er jo litt aritg for oss foreldre da Vi har ikke vært superseriøse altså og det har gått helt fint. Men det er vårt barn da......man må vurdere dette selv.
Turbomamma<3<3<3 Skrevet 30. mars 2010 #7 Skrevet 30. mars 2010 Jeg unngikk det så lenge som mulig, men hadde noen ivrige besteforeldre som absolutt skulle gi jenta vår det da hun var mellom 6-12 mnd. Så hun ble tidlig veldig glad i is. Før de vet hva det er, er det lettere å unngå at de maser om det selv om de voksne spiser det. Hun ble jo sint om hun ikke fikk da hun ble litt over året. Og da nøyer de seg ikke med bare en skje..
♥Bubble♥ Skrevet 30. mars 2010 #8 Skrevet 30. mars 2010 Man bør unngå produkter med vanlig melk til barne et 1 år. Det er jo så lenge det er anbefalt å gi morsmelk eller morsmelkerstatning. Men hvorfor tilby barn godterier. Jeg har tenkt å holde min frøken unna det helt til hun ber om det selv med ord. Frukt er mye bedre å gi. Om du skal spise is og godteri så gjør det når ikke barne ser det
eplepeple Skrevet 30. mars 2010 #9 Skrevet 30. mars 2010 Tror kanskje man skal se an barnet før man gir.....trenger ikke dra alle over en kam her Jeg spiser is o.l foran barnet. Hun får smake litt også vil hun ikke ha mer. Hun favoriserer frukt og mat. Så da er det nok greit tenker jeg
ellen-propellen Skrevet 30. mars 2010 #10 Skrevet 30. mars 2010 Hihi,mange supersunne foreldre her ser jeg;-) Barna kan trygt smake andre sunne ting enn grøt fra de er 6 mnd. Kos dere:-D
Ooops I did it AGAIN Skrevet 30. mars 2010 #11 Skrevet 30. mars 2010 Hehe.. Synes det er litt morsomt å lese hva andre gjør:) Da jeg fikk min første, for 13 år siden, var jeg kjempestriks på hva han fikk smake.. Skulle ikke få noe før han spurte selv.. Det gikk jo selvfølgelig i vasken da;) Men denne gangen synes jeg det er festlig at lillemann sitter sammen med oss ved bordet og spiser. Han får sin mat, og etterpå får han smake på det meste av mat jeg har på fatet. (Ikke hele kjøttbiter osv, og heller ikke sjokolade feks) Det skal sies at faren til min eldste var allergiker, og derfor var jeg forsiktig med melk og fisk, men yngste har fått både yoghurt, fisk og har spist jordbær og is;) Liker det veldig godt;)
❤lille stjerne❤ Skrevet 30. mars 2010 #13 Skrevet 30. mars 2010 de kan godt begynne å smake litt på melkeholdige ting før de er et år gamle, fra 7-8 mnd er det ikke noe problem sier vår HS.
vaskedama+♂ 09 og 11 Skrevet 30. mars 2010 #14 Skrevet 30. mars 2010 Her i huset er mannen kjempeklar for å fore småen med is. Gleder seg vilt til 17 mai, for da skal han ha is! Han er 8 mnd nå. Hadde egentlig lyst til å vente litt med de usunne tingene til han er litt eldre, men spørs om jeg får støtte i helsesøster! Han roer seg litt som regel når det er ting han vil gi, men som helsesøster ikke støtter.. Heldigvis :-)
Tigerpote Skrevet 30. mars 2010 #15 Skrevet 30. mars 2010 Vi skal vente så lenge som mulig med å innføre sukker i kosten iallfall, det har ingen hast!
Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 31. mars 2010 #16 Skrevet 31. mars 2010 Tror ikke du skal være redd for at en 6mnd gammel baby skal bli fornærmet for at mamma spiser noe h'n ikke får smake. Er som regel de voksne som er ivrige på at babyen skal smake på alt mulig, ikke ungen. Husker ikke helt, men mener det er yoghurt i noen glass med frukt enten til 6 eller 8 mnd, så de kan du nok blande litt yoghurt i maten om du vil.. Men husk at det er ikke alle som tåler melkeprodukt til å begynne med. Ang is fikk vi faktisk beskjed om å prøve det av legen da 1.mann var ca 10 mnd. Men da var han syk og vi sleit skikkelig med å få i han vått og tørt. Men han var ikke overbegeistret, ja det var søtt og godt, MEN synes tydeligvis det var litt for kaldt. Han skar grimaser med en gang han fikk den i munnen. Men når isen smeltet og ikke var fullt så kald, smattet han i vei. Ville ventet med søtsaker så lenge som mulig. De får tidsnok smaken på det, og da er det ikke alltid like lett å begrense det. Kanskje lettere sagt enn gjort, her i huset har 2åringen forsøkt å mate lillesøstra på 2mnd med nonstopp. Skal jo bare være snill, for nonstopp er noe av det beste han vet
*Miziz* har smilende barn ;-) Skrevet 1. april 2010 #17 Skrevet 1. april 2010 "morsomt å se om de liker".....ikke helt det beste utgangspunktet.
ellen-propellen Skrevet 1. april 2010 #18 Skrevet 1. april 2010 Det er uansett viktig å introdusere barn for ALLE smaker i en tidlig alder slik at de lærer å like de ulike smakene.Jo fler smaker tidlig, jo mindre kresene barn. Og vi ønsker jo alle at våre barn skal bli sunne og friske.Like grønnsaker og frukt. Så om det gleder mor og far å se hva barnet liker, så er det faktisk bare sunt for barnet.Det spiller ingen rolle hva grunnen for å gi er, det viktigste er at det blir gjort. Og dette med å holde barnet unna kumelk produkter.Vi snakker jo om smaksprøver, ikke fulle måltider. Det er en forskjell på å barbere seg, og kappe av hue:--P
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå