Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er det noen gravide her inne som spiser lavkarbo?

Fant ut for en uke siden at jeg er gravid, så er nå i uke 6. Har spist lavkarbo i 9 uker og stortrives med det. Er ikke overvektig, men gjorde det av helsemessige årsaker. Har gått ned noen kilo jeg hadde for mye og veier nå 62 kilo på 170 cm.

Skjønner at jeg ikke bør være i ketose når jeg er gravid, men sliter med å få i meg mere karbohydrater. Er det noen her inne som vet hvor mange karbohydrater jeg bør få i meg per dag mens jeg er gravid? Har ikke lyst til å spise masse stivelse, sukker og karbohydrater bare fordi jeg nå er gravid. Får jo i meg en del via grønnsaker (som jeg spiser mere av nå), har begynt med litt frukt igjen, meieriprodukter, nøtter og avocado etc.

PS! Det var nok lavkarbo som kicket igang kroppen slik at jeg ble gravid. Har prøvd til og fra de siste 3 årene :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141653386-lavkarbo/
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Hei! Jeg er i litt samme situasjon som deg kjenner jeg.

Gravid i 6.uke. Spist lavkarbo siden januar eller februar. Ikke for å gå ned i vekt, det gjorde jeg før jeg begynte. Har ikke gått ned mer etter jeg begynte heller. Men jeg tåler sukker veldig dprlig, og har fått et mye bedre liv bare på den korte tida jeg har lagt om kostholdet. Jeg er ikke helt nazi på det, skeier gjerne litt ut en gang i mellom, men i hovedsak er med lavkarbo, mye fett... Og lurer også veldig på hvordan dette er i forhold til graviditet.

Noen fortalte meg en gang, at det ikke var forska noe særlig på dette, så derfor burde man holde seg til "normal mat".

Men det sies jo at dette kostholdet er "steinaldermat", og om det er det, så tviler jeg på at gravide steinalderkvinner plutselig begynte å spise mer karbohydrater bare fordi de var gravide..

Jeg tror vel kanskje jeg kommer til å ta det litt som det kommer, men er spent på om det kommer flere innspill her, for jeg lurer selv :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141653386-lavkarbo/#findComment-141709573
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

Heisann :)

Selv er jeg ikke gravid, enda :D

Men er igang med prøverør, og har snakket mye med leger/gynekologer. Jeg har PCOS, så bør leve lavkarbo, og har klart dette over 1 år nå, til og med gått ned 20 kg totalt :)

Og alle legene/gynekologene jeg har snakket med sier at jeg bør fortsette på lavkarbo, og at fosteret ikke vil ta noe skade av det. Så lenge man spiser variert og sunt, så får barnet all den næringen det trenger, selv på lavkarbo :)

Man slipper også faren for "monsterbarn" (altså store barn, oppi 4-5kg), som mange kan få på veldig sukkerholdig kosthold under graviditeten ;)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141653386-lavkarbo/#findComment-142141409
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...