neelie Skrevet 28. mars 2010 #1 Skrevet 28. mars 2010 Jeg har ett lite problem og håper noen her kan litt mer enn meg på dette område. Har de siste månedene hatt lav blodprosent. Gikk fra 10,2 den 9 februar og nå ligger jeg på 9,3. Tar både jerntabletter og spiser masse som inneholder jern, men synker uansett. Har nå blitt såpass ille at jeg ikke klarer å stå å lage mat engang uten å bli svimmel og min samboer må geleide meg inn i stua før å sitte ned. Har prøvd å førklare dette for legen jeg var hos på onsdagen men uten resultat. Skal til jordmor den 19 april og har det ikke blitt bedre til da, så vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Noen gode råd og tips?
Gjest Skrevet 28. mars 2010 #2 Skrevet 28. mars 2010 Vet du at jern tas opp bedre om du får i deg c-vitamin samtidig? Forsøk det, kan hende det retter seg litt da. Har ingen andre teorier på hva som kan hjelpe... Håper du snart føler deg bedre.
mamma og my Skrevet 28. mars 2010 #3 Skrevet 28. mars 2010 Hvilken type og dosering bruker du? En del av de tabelettene som en får kjøpt er ikke sterke nok til å bygge opp jernlager, men kun til vedlikehold av jern i kroppen. For å bygge opp må en gjerne bruke opptil 100 mg, f.eks duroferon. Men det er viktig å undersøke med lege først, fordi for mye jern er heller ikke bra i svangerskapet, det er normalt at blodprosenten synker noe. Og så er det viktig å ikke drikke melkeprodukter sammen med tabelttene for de undertrykker jern... Og unngå te/kaffe som også er neg. for jernopptaket i kroppen. Har du fått sjekka slikt som blodtrykk ect også? det kan også gi svimmelhet.
2høstjenter og 1sommergutt Skrevet 28. mars 2010 #4 Skrevet 28. mars 2010 Hei! Jeg har samme problem som deg (Er 28+6). Jernlageret og blodprosenten har sunket mye siden januar. Jeg har nå jernlager på 5 og blodprosent på 9,5 og det er veldig lavt. Siden januar har jeg spist Hemofer, c-vitamin og mat med masse jern, men det har altså ikke hjulpet noen ting. I går begynte jeg å ta jerntablettene Niferex etter anbefaling fra både fastlegen og jordmor (1 tablett daglig og ev. øke til 2 tabletter daglig hvis magen tåler det). Niferex er visstnok 'snillere' enn Duroferon og Ferro-Retard, fordi dette er kapsler som først løser seg opp i tarmen. I tillegg inneholder den c-vitamin, så man slipper å ta det i tillegg. Hvis du ikke har sjekket jernlageret ditt på en stund (altså tatt blodprøve og ikke bare stikk i fingern) bør du be om dette. Jeg drikker ikke te/kaffe og heller ikke melk (bare litt på kvelden), fordi dette binder jernet. Anbefaler at du sjekker med lege/jordmor før du begynner å ta feks Niferex. Lykke til!
Fifrildi Skrevet 28. mars 2010 #5 Skrevet 28. mars 2010 Spør på apoteket du! De pleier å være både kunnskapsrike og behjelpelige og kan helt sikkert hjelpe deg
Mamma'n til blomsterbarna=) Skrevet 28. mars 2010 #6 Skrevet 28. mars 2010 Hei, har ikke lest de andre svarene her. Men hadde samme problem da jeg gikk med Iris. Fikk de sterkeste jerntablettene man kunne ta.. Ferromax eller noe. Og måtte ta dobbel dose av disse 2 eller 3 ganger om dagen. Kunne ikke drikke melk, men drakk en del appelsinjuice da. C- vitaminer skal nok hjelpe på jernopptaket, mens melk hemmer det. Mitt lå på 13.2 da jeg ble gravid, men gikk ned på 9.0.. Og det ble ikke bedre av de "vanlige" jerntablettene.. Så vare svimmel en stund da ja! Lykke til. Ikke godt å gå sånn =/
TunaTu Skrevet 29. mars 2010 #7 Skrevet 29. mars 2010 Var hos jordmor idag og ble anbefalt Floradix Formula- flytende jern og vitamin tilskudd i tillegg til jerntabletter. Hadde 8,2 for fire uker siden, men gått opp til 9,2 for to uker siden. men merket faktisk ingenting av det...Så sjekke igjen neste uke hos legen.. to uker til termin. ellers anbefalte hun leverpostein og Litago brunost. tablettene spises mellom måltid med et glass juice...
neelie Skrevet 29. mars 2010 Forfatter #8 Skrevet 29. mars 2010 Hei igjen Ble anbefalt Amino jern av min jordmor. Har nå gått på de i over en mnd uten resultat dessverre.. Skal til henne igjen den 19 april og håper på bedre resultat da. Drikker juice å spiser frukt tils dt tyter utav ørene på meg. Idag av alle dager har jeg vært mye bedre enn på lenge, så håper dette fortsetter Takk for alle svar! Håper og ber litt til høyere makter om at jeg skal få lov til å kunne være litt mer oppegåendes enn det jeg har vært.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå