dodo Skrevet 28. mars 2010 #1 Skrevet 28. mars 2010 Har et flaskebarn som nå er 6 måneder. Hun har spist grøt i cirka 1 måneds tid nå (2 grøtmåltider pr. dag + 1 middag). Det har jo redusert mengden MME hun får i seg drastisk. Før vi begynte med fast føde var vi oppe i over 1 liter MME om dagen, så det har jo minket betraktelig - kanskje for mye?! 0700: 150 ml MME 1000: Grøt (100 ml vann) + litt fruktmos og vann 1300: ca. 60 ml MME 1600: Middag (2/3 glass) 18-19: Grøt (100 ml vann) + vann og ca. 60 ml MME Favorittgrøten her er havre (fra Nestlé) og de skal jo tilberedes med vann, ikke MME. Har lest at mange tilsetter MME-pulver i grøten. Bør jeg gjøre det slik at hun får i seg næringsstoffene derfra eller er ikke det nødvendig?! Tips og kommentarer mottas med takk!
kirsty*2barnsmamma Skrevet 28. mars 2010 #2 Skrevet 28. mars 2010 Er mulig den grøten du bruker har mme pulver i seg, så derfor skal du bare tilsette vann. Vi bruker økologisk hirsegrøt fra Holle, og den inneholder kun hirse, så den skal lages på mme. Vår jente er og 6mnd, og her er hennes spisemønster: 0700: 170ml mme 1100: Avocado m frukt eller grøt m frukt og 170ml mme + vann å drikke til grøten. 1500: Middag: Her koker og moser jeg grønnsaker og kjøtt, tilsetter oliven olje og mme. + 170ml mme 1900: Grøt 170ml mme 170ml er dosen jeg lager til, ikke alltid hun drikker alt sammen så klart. Jeg bruker også mme fra flasken i maten hennes, i grøten tilsetter jeg halvparten av de 170ml, så får hun drikke resten etterpå. Jeg har begynt å mate hver fjerde time for da er hun mer sulten og spiser opp maten sin, og derfor sluttet hun med nattmaten av seg selv. Her er det babyen selv som har fått bestemme :-) 1 porsjon middag består gjerne av 1 potet + en annen grønnsak (gulrot, brokkoli bukett, en bit squash osv) pluss ca 20-30 gram kjøtt (f eks kokt kylling). dette moser jeg med stavmikser, lager opp flere porsjoner om gangen. Så lager jeg egen fruktmos ved å koke eplebiter, og så mose dem etterpå, dette og fryser jeg ned i porsjoner.
dodo Skrevet 28. mars 2010 Forfatter #3 Skrevet 28. mars 2010 Hmm...kanskje jeg skal forsøke å skyve litt på måltid nr. 2 og kutte ned til totalt 4 måltider om dagen? Verdt et forsøk for hun er ikke spesielt sulten midt på dagen. Hun spiste 1 gang om natta (dvs. i 04-05 tiden) inntil forrige uke. Da ville jeg sjekke hva som skjedde hvis jeg droppet det. Første natt lå hun og småpludret i 30 minutter før hun sovnet igjen. Påfølgende netter har hun sovet uten mat og våkning helt til 0630-0700. Tar en liten dupp etter morgenflasken også. Deilig! Hjemmelaget frukt- og sviskemos er en vinner. Har planer om å lage middager selv etter hvert også, men det har blitt med tanken til nå. Har Fedons barnematbok med masse inspirasjon. Har sendt avgårde en mail til Nestlé om dette med tilsetning av MME. Greit å vite at hun får det hun trenger.
kirsty*2barnsmamma Skrevet 28. mars 2010 #4 Skrevet 28. mars 2010 Ja Fedon boken er genial. Den lånte jeg på biblioteket :-) Kan du ikke lage din egen grøt da? Så vet du hva hun får i deg. Og så får nestle en kunde mindre, og det er jo bra!
ღ Juksemaker pipelort +spire ღ Skrevet 28. mars 2010 #5 Skrevet 28. mars 2010 På den alderen bør de ha 5-6 dl mme. Og i grøtene fra Nestlè er det melkepulver, så det renger du ikke å tenke på. Det er også melkepulver i grøtene til Hipp og Småfolk. Du må regne inn vannet du lager grøten av, og ettersom jeg kan regne ut så ligger jenta di rett oppunder 5 dl melk i døgnet. Gutten her fikk aldri i seg så masse melk i løpet av døgnet på den alderen, men var aldri noe problem med vektoppgang av den grunn. Nå drikker han knapt mme, men skal jo snart over på kumelk. (11 mnd) Jeg ville ikke tilsatt mme i grøten, da blir det litt sånn "smør på flesk", og jeg ser for meg at grøten da vil bli veldig "mettet" med pulver.. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå