Gå til innhold

igangsetting av fødsel nr 2, hastekeisersnitt med nr 1 -erfaringer?

Anbefalte innlegg

Hadde ks med nr 1 pga stagnasjon i fødsel. Ble satt i gang 16 dg over termin, og ting tok tid og endte i ks. Ikke veldig dramatisk, men lillegutt var stor (4560g/55cm) og var pjusk en stund etterpå pga svelging av avføring i forstervannet m.m. Er nå i tvil mht fødsel nr 2. Iflg sykehuset (et annet og mindre sykehus enn sist) vil de sette meg i gang dersom barnet også nå ligger an til å bli stort, og jeg lurer på om noen har erfaringer med igangsetting av fødsel etter tidligere ks? Jeg har fått beskjed om at dersom jeg ønsker planlagt ks kan jeg få det, men at det ikke er noe medisinsk grunn til at jeg ikke kan føde vaginalt. Erfaringen min med igangsetting er imidlertid ikke særlig vellykket, og jeg tenker jo selvsagt på sannsynligheten for at det kommer til å bli samme forløpet denne gang og uansett ende i ks...?

Blir veldig glad for alle svar/delte erfaringer......! Dette begynner virkelig å "gnage" på meg nå....

Fortsetter under...

Første gang måtte jeg ta KS pga at baby satt fast i bekkenet (spontan fødsel), og pga dette ble jeg satt i gang med nr 2 da jeg gikk lengre over tida enn med førstemann. Igangsettelsen gikk relativt greit, men baby satte seg fast i bekkenet denne gangen også etter en langsomt framskridende fødsel, så det endte til slutt i KS på nytt. Det var nok ikke erfaring du ønsket å høre, men du ville ha svar så. :)

Denne gangen ser jeg fram til planlagt KS.

Jeg har en igangsettelse som endte i ks bak meg. I sannhetens navn må det sies at det ble ks pga trangt bekken, og ikke pga igangsettelsen. Jeg skal da selvsagt ta ks neste gang...

Jeg har altså ingen erfaring med igangsettelse nr to etter ks, men generelt må du være klar over - og akseptere - at sjansen for et ks nummer to absolutt er til stede hvis du velger en ny igangsatt fødsel. Det er jo ingen som kan si på forhånd om du får en super vaginal fødsel, eller et nytt akutt ks. Det kan imidlertid være greit å vite at terskelen for å ta ks vil være lavere nå enn forrige gang, siden du har et ks bak deg. Dvs du blir nok ikke "tynt" like mye neste gang, hvis du er bekymret for det (det ble nemlig jeg...). Jeg skal ikke si hvilket valg som er riktig for DEG, selv om jeg vet hva jeg selv ville valgt, men uansett må du gå inn i det med åpne øyne, og være trygg på valget du tar! Hvis du ikke er villig til å akseptere at sjansen for akutt ks er minst 25% (som er gjennomsnittstallet for akutte ks hos dem som velger å føde vaginalt etter tidligere ks - det reelle tallet for din situasjon KAN være høyere), bør du sterkt vurdere planlagt ks.

Men statistikken kan også snus på hodet - sjansen for en vaginal fødsel kan være opp mot 75%. Det kommer an på hvordan du velger å se på det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...