Gå til innhold

forkjøla og tett i nesa :( ang nesespray.

Anbefalte innlegg

Skrevet

SItter her med potte tett nese.. så frustrerende!! Kjøpte saltvannsdråper i går. Men de fungerer IKKE..... Det står i felleskatalogen at man ikke skal ta otrivin i svangerskapet. Vet ikke hva jeg skal gjøre.. Skal bort i kveld, og det er ikke moro å sitte med tett nese som plutselig begynner å renne.

Er det noen som vet om det er veldig farlig å ta vanlig nesespray? noen som har snakket med lege om nettopp dette?

Skrevet

du kan bruke Otrivin for barn, bare den ikke brukes for mye.

Ellers har jeg funnet en saltvannspray med mentol som faktisk virker! heter Miwana Mentol Plus:-)

Men Otrivin for barn kan du trygt ta noen sprut av;-)

Skrevet

Hmmm.. aldrig hørt at man ikke kan ta otrivin nesespray når man er gravid jeg,hvorfor skal man ikke det?? akkurat sprayet nesa jeg:) pottetett.

Skrevet

Noen nesesprayer står det at man ikke kan bruke når man er gravid og andre står det at man kan bruke. De har litt forskjellige virkestoffer, men virker i prinsippet på samme måte. Jeg har holdt meg til de det står at man kan bruke, sånn for å være sikker, men hvis du har otrivin hjemme og det eller ingenting er alternativene, så hadde jeg uten tvil brukt otrivin i dag og heller kjøpt en annen nesespray i morgen.

Det du må passe på er at du bruker nesespray minst mulig og hvertfall ikke mer enn 10 dager. Jeg brukte det ca10 dager i strekk og hadde 2-3dagers opphold før jeg "måtte" begynne på en ny runde og da var jeg så tett at jeg ikke taklet å jobbe uten å spraye nesa (jobber ganske tett opptil folk) i 2-3uker etterpå, med det resultatet at jeg ble avhengig av nesespray. Det kan skje uansett om man er gravid eller ikke, men man blir lettere tett i nesa når man er gravid, så da er det viktig å passe på at man ikke bruker det for mye. (Når jeg fant ut at jeg bare måtte kutte nesesprayen, så brukte jeg 3-4dager med omtrent helt tett nese før den begynte å fungere ca som normalt igjen) Jeg fikk beskjed om på apoteket at mellom to 10dagersperioder med nesespray bør det gå minst 1uke, uavhengig av om man er gravid eller ikke.

Skrevet

Det står at man ikke bør bruke Otrivin hvis det ikke er helt nødvendig, fordi de ikke har testet nok. Det står ikke at det er farlig, og det er heller ingenting som tyder på at det er det...

Jeg har brukt det i over et halvt år nå, og er selvfølgelig blitt avhengig, men jeg tar støyten med avvenning etter at junior kommer... Akkurat nå sover jeg dårlig nok som det er, uten å måtte plages med tett nese i tillegg.

Bruker Otrivin for barn, den er litt snillere mot slimhinnene...

Skrevet

Legen min sa det var ok hvis jeg absolutt måtte, bare en gang i døgnet.. han sa og at det var meg det var farlig for, ikke babyen. Slimhinnene i nesen blir visst lettere ødelagt når man er gravid eller noe i den duren.

Jeg har vært helt nødt, ellers har jeg ikke sovet noe... vært helt potte tett i flere mnd. Prøvde otrivin for barn, den virket ikke.. Nå har jeg klart å slutte, fikk vondt i nesen og blødde neseblod:( men nå kan jeg sove på formiddagen, og er oppe masse om natta uansett så da går det på ett vis..

Skrevet

Har brukt Otrivin Mentol i hele svangerskapet, hver dag. Plages med kroniske bihuleplager som har forverret seg i svangerskapet. Etter fødsel skal jeg ta en kur med Nasonex. Det pleier å normalisere slimhinnene etter høyt forbruk av Otrivin. Nasonex inneholder kortison, og siden jeg allerede bruke astmamedisiner med kortison, vil jeg ikke bruke den i svangerskapet. Forøvrig så er det ikke lovlig å teste medisiner på gravide, derfor vil det i felleskatalogen nesten alltid advares mot bruk ved graviditet og amming. Otrivin og andre nesesprayer har lokal og ikke systemisk virkning og kan trygt brukes.

Skrevet

Jeg bruker Otrivin for barn dersom jeg har behov for nesespray. Det gjelder også når jeg ikke er gravid, for jeg få så vondt i nesen ved bruk av spray for voksne. Har brukt Otrivin for barn et par dager i det siste for jeg har også vært potte tett. Legen sa til meg at det ikke var farlig for babyen om jeg brukte det i små doser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...