Gå til innhold

Ritiner på 3-4 mnd gml baby ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Spennende å høre hva slags rutiner dere har på babyer på 3-4 mnd.

Min datter er født 12. desember og blir altså 4 mnd den 12. april. Hun legger seg i 19-tiden og står som regel opp i 6 tiden om morgenen. (Blir vekket av storebror...) Har vanligvis ett eller to måltider i løpet av denne perioden (mme). Synes dette er veldig bra! :-)

Når det gjelder dagsoving synes jeg imidlertid ikke det blir så mye system på tingene. I begynnelsen da hun var litt yngre sov hun alltid 3 timer den første luren (fra ca 1 time etter hun hadde stått opp) og deretter et par ganger til i løpet av dagen, alt fra 20 min til 2 timer per lur. Nå blir den første luren som regel bare 1 time og hvor mye hun sover resten av dagen får jeg lite system på. Hun blir alltid trøtt etter å ha vært våken ca 1 1/2 time, men sover ofte bare 30 min av gangen. Skulle ønske hun heller kunne sove en litt lengere lur og et par korte, istedenfor at det blir så mange korte, og iallefall at jeg kunne få til noen litt mer faste rutiner.

Hvordan har dere det og har dere noen erfaringer og tips dere vil dele?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har ingen rutiner på dagtid dessverre.. som oftest blir han trøtt etter å ha vært våken 1,5-2 timer og sover da 30 minutter. Har 3-4 slike blunder i løpet av en dag. Om kvelden er han gjerne våken 3 timer før han skal legge seg i 19 - 20 tiden.

Ytterst sjelden han sover mer enn 30 minutter om gangen på dagtid.

Gjest eelis+kian
Skrevet

Min er fem mnd, og det er først nå vi har fått skikkelige rutiner. Vi begynte å jobbe inn leggerutiner da han var 4 mnd (før det hadde vi null rutine, og han ville bare ammes i søvn). Etter det har resten kommet gradvis av seg selv.

Skrevet

Godt å høre at det er flere som har korte lurer på dagtid.. Trodde nesten min jente var den eneste :P Vi sliter med å få inn rutiner på kveldstid, da hun nesten alltid våkner en halvtime-time etter vi har lagt henne. Hun er stuptrøtt rundt 19, legger seg rundt 19.30 men våkner igjen veldig fort. Nå har vi derimot bestemt at hvis hun våkner igjen, skal vi bare la henne ligge å sutre litt og bare ta henne opp hvis hun begynner å gråte skikkelig. Vi skal holde oss på rommet, slik at hun etterhvert kanskje skjønner at hun ikke får komme opp til oss igjen. Det lyser glede av øynene hennes når hun ser at vi kommer inn, og hun er vant til at vi bare tar henne opp og inn på stua igjen. (Så nå må vi bli litt strenge:P) Hun våkner vanligvis mellom 7-8 på morgenen, er oppe mellom 1-2 timer før hun tar en kort dupp. I elleve-tiden pleier jeg å trille en tur og da kan hun sove alt fra 1-4 timer. Etter langduppen har hun et par korte dupper på ettermiddagen, før vi tar kveldsbad/stell i 18-19tiden.

Dette fungerer stort sett greit, men hun er litt mer vrang når det er pappaen som står opp med henne eller prøver å legge henne. Hun er en skikkelig mammadalt!

Vi vurderer å prøve litt tynn grøt på kvelden snart, bare for å se om det slår henne ut litt mer. Hun er jo tydelig trøtt, men virker ikke som hun klarer å finne roen! Hun får bare mme ellers.

Jenta vår er født 17.desember og blir da straks 3,5 mnd :)

Skrevet

Høres helt ut som vår lille gutt, han er født 13. desember, så de er jo like gamle :) Han sover fra 19-07, avbrutt av to måltider mme. Er så glad for at han sover så godt om natta, aldri noe problem å legge ham, trenger ikke bysse osv.

Han pleide å sove veldig godt ute i vogna si på dagtid, et par timer i slengen gjerne. Men nå våkner han alltid etter kun 30 min (kan stille klokka etter ham...!) og det er ikke nok søvn for ham, han blir så gretten om han ikke sover mer enn det, men det er så vanskelig å få ham til å sovne igjen. Av og til kan jeg få ham til å sove litt til, men det krever rugging av vogna ganske lenge, eller at jeg må trille en tur. Det ideelle er at han får sove 1,5 time, for han klarer heller ikke å være våken stort mer enn 1,5 i gangen. Hadde vært så deilig om han kunne få sove godt og lenge når han først ble lagt ut i vogna! Da hadde vi sluppet at han blir sutrete og gretten pga for lite søvn på dagen...

Men, det ble jo ikke til at jeg har noen tips til deg da, hihi... For jeg lurer jo da på det samme selv :)

Skrevet

Knerten er litt over 4 måneder, men har ikke forandret seg så mye siden han var 3 mnd :-)

Om natta sover han som regel fra 19.30 til 07.30 - 08.00 med ett nattemåltid (mme). Etter litt rot med nattesøvnen har vi nå fått orden på det og han sover som en stein!

Men på dagtid er han som de andre her beskriver: en halvtimessover!

Han blir trøtt etter ca 2 timer, og trenger rundt 3-4 timer søvn hver dag. Pleier å legge han ca 3 ganger om dagen og håpe at han sover litt lenger på minst én av disse duppene. Denne halvtimessovingen begynte da han var ca 2 måneder og har vel egentlig bare blitt verre og verre.

Noen gode tips har jeg derfor ikke, men noen erfaringer kan jeg dele.

Jeg synes det er lettere å få han til å sove lenger på formiddagen og så blir det vanskeligere utover dagen. Jeg prøver derfor å få han til å sove lenger første eller andre gangen jeg legger han (helst begge).

Han sover alltid ute, det hjelper litt, inne sover han alltid dårlig.

Og så synes jeg det hjelper å legge kosekluten over ansiktet hans. Vet ikke helt hvorfor, kanskje det er fordi han trenger å ha det litt mørkt. (Lurer på om det finnes sånne 'flybriller' for babyer? He, he...)

Trilling hjelper ikke hos oss, han sover ikke noe bedre på trilletur, dessverre...

Skrevet

Jeg har en gutt som ble født 8. Desember så han er snart 4 mnd.

Han legger seg ca klokka 21 om kvelden. Han sover til klokka 0700 uten mat så får han pupp og sover videre til 0930 ca. I 11 tiden får han pupp igjen og tar gjerne en powernap på fanget. Kanskje 30 min...

Så klokka 13 får han flaske med mm før han legges ut i vogna. Der sover han til 17-1730.

Etter det har han en-to smålurer før han legges for kvelden.

Da får han også flaske med mm.

Så vi har ikke bare smålurer på dagtid. Ganske greit med tanke på å få gjort usarbeid og laget middag osv :)

Har alle med babyer i denne alderen startet med velling eller grøt?

Føler at jeg er "sent" ute med å gi han det....?

Men er det nødvendig når han sover så godt om natten? Han spiser ca 200ml før han legger seg.

Skrevet

Hei på deg.

Jenta vår. Er også født 12.12 så de er like gammle. Kan fortelle deg hvordan vår dag ser ut sånn ca. Hun våkner mellom halv åtte og halv ti alt etter om det er sol eller ikke, andre fordtyrelser eller hun er sulten. Så får hun mme og har da gjerne en drubb på ti min- tretti min etter ca en times tid. Da er det neste drubb ved tolv-to tiden og den vare alt fra en time til tre. Har en drubb til før senge tid ved halv åtte- halv ni tiden.her får hun sove når hun er trøtt og sover masse. Nyter så lenge det varer. Har ei blid, sprek og fryktelig god jente. Ligger ca en måned frem i forhold til skjemaet til helsesøster. Sterk i bein/rygg/nakke. Og elsker og rulle seg. Helsesøster sa det kom mye av at hun ble mye stimulert og at hun sov godt. Vet ikke om det stemmer men. Fornøyd er hun og vi. Hun spiser to til tre ganger på natta foresten og har begynt med velling da hun en stund sov to timer for og våkne for mat om natta. Helsesøster rådet til mais velling og nå sover hun 5-6 timer mellom mat stortsett. Mora er uthvilt!!!! ;0)

Gjest lillemamsi
Skrevet

Hei, slenger meg med!

Min gutt er født 3 desember. Og blir da altså 4 mnd den 3 april.

Info som har med rutinene å gjøre:

* vi har storesøster på 4 år i hus

*jeg har for tynn morsmelk som ikke metter nok, derfor gir jeg MME innimellom.

*gutten vår er stor og sterk og veldig fysisk aktiv av seg. Ligger litt foran i utviklingen.

* jeg serverer MME alltid 200 ml, men er ikke alltid han drikker det opp

*gir nesten bare ferdigblandet MME fra småfolk. På kartong, drikkeklar.

SÅNN HAR VI DET :

*Våkner ved 6-7 tiden, tar han over til min seng og jeg ligger og ammer mens vi halvsover begge to. Vi sover til 8-9 ca.

*Står opp, etter 1 time blir han trøtt igjen, får tilbud om pupp, og kanskje han får en smak med grøt. Ikke spesiellt sulten på denne tiden.

*Sover så en times tid ute i vognen.

*Etter han våkner er han våken lenge og vi har den beste tiden på døgnet :)

*Blir så sulten etterhvert (etter et par/tre timer våken) Da får han MME. 200ml.

*Soving ute i vognen opptil 3 timer.

*ca kl16.00 våkner sulten etter 3 timer, da blir det en pupp eller flaske 200 ml.

*ca kl 16.00-17.00Familien spiser middag og Junior får sviskepure` samtidig som vi spiser middag.

*Så kommer perioden uten rutiner, sovner om han er trøtt, spiser morsmelk om han er sulten.

*Ca 20.00- 21.00 - legging for natta. Da er det flaske med MME. 200ml.

Sovner fort på eget rom, bare legger han ned og går. Han vrir seg og styrer litt før han sovner( har han på videokamera) men sjeldent skriking.

* I løpet av natten får han en flaske med MME. Når han våkner gang nr to så gir jeg han pupp, han sover ikke særlig godt etter det. Derfor tar jeg han over i min seng. Utpå morgenkvisten som nevnt øverst.

Sånn går dagene her hos oss.

MEN, vi tar det som det kommer Rutinene har kommet av seg selv. Og i gjør ikke noe spesiellt for at han skal holde de. Det bare blir sånn. :)

Skrevet

Henger meg på dette med rutiner.

Vår lille jente er født 02.01 og vi har fått veldig greie rutiner syns jeg.

Hun står opp i 7-8 tiden å spiser, og er våken 1 time eller 2, så tar hun seg en liten powernap på alt fra 10 min til en halv time. Så er hun våken igjen til i 11 tiden. Da er det en ny runde med mat, og i 12 tiden legger vi henne i vogna. Der sover hun til i 4 tiden, og da er det nok en runde med mat.

Etter maten er hun som regel våken til i 6 tia, og da er det en ny powernap på 10-20 min. Så er hun våken til i 7 tia, da steller vi henne for kvelden og tar dagens kos mens vi ser på Cæsar ;)

Etter cæsar spiser hun igjen, og sover hele natten til i 7-8 tiden, UTEN mat :D

Dette er vår første baby, og herregud vi har vært heldig ;)

Ikke kolikk, ikke mye nattevåk, og allerede når hun var 2 og en halv månde sov hun 10-11 timer om natten før hun skulle ha mat igjen! :D

Skrevet

Glemte å si at hun er et flaskebarn, og spiser kun MME.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...