eplepeple Skrevet 28. mars 2010 #1 Skrevet 28. mars 2010 Det begynte for 4 uker siden da lille snupp ble forkjøla med hoste. Hun ble finspist, men fikk allikevel i seg noe. Etter 2 uker tok jeg henne med til lege. Snupp hadde ikke infeksjon men en god gammeldags forkjølelse. Litt rød i øret og surklete i brystet. Vi veide henne på helsestasjonen uka etter. Hu har gått opp (heldigvis) 150 g på 1,5 mnd. Det er jo ikke mye.....Noen dager etter var vi tilbake og veide og hun hadde ikke gått noe ned. Vi hadde en god prat med helsesøster. Hun mente vi overførte vår bekymring på barnet og at hun derfor ikke spiser. Snupp tar maten i munnen, tygger på den og spytter ut. De siste dagene har hun ikke fått i seg noe fast føde. Hun tar velling morgen og kveld og litt vann i løpet av dagen. Nå vil hun ikke ha mye velling heller. Nå er jeg litt bekymret merker jeg. Hun er så lita og tynn fra før og nå blir det jo ikke bedre. hadde hun bare hatt noe flesk fra før..... Kan noen tipse oss om noe lurt? Noen har kanskje liknende erfaringer? God søndag til alle )
Gjest Skrevet 28. mars 2010 #2 Skrevet 28. mars 2010 Jeg har dessverre ikke noen gode tips å komme med, men skjønner at du er bekymra! Kan det være at hun har vondt i halsen og syns det er vondt å svelge?
kirsty*2barnsmamma Skrevet 28. mars 2010 #3 Skrevet 28. mars 2010 Uff da, skjønner godt du er bekymret! Får hun i seg noe melk da? mm eller mme? Nok væske? mennesker klarer seg jo lenge ugten mat så væsken er vel viktigst kanskje. Jeg synes det er for enkelt av helsesøster å konkludere med at det er dere som overfører dette på barnet. Grunnen til det er jo at en skal alltid utelukke fysiske grunner før en da trekker konklusjonen at dette er psykisk. Så hvis jeg var deg ville jeg ha gått til legen og bedt vedkommende se om der er en fysisk årsak til dette, som vond hals, mageproblem, at hun har fått infeksjon etter forkjølelsen osv... Men hvis det er slik at det er stress rundt måltidene så har jeg noen tanker om hva som kanskje kan hjelpe. Da er det viktig å bryte denne onde sirkelen først. Og det kan bare gjøres om du på forhånd bestemmer deg for at det er helt ok om hun ikke spiser (ja vet, dette er lettere sagt enn gjort...). Slik at om hun spytter ut blir du ikke stresset, men bare sier det er greit, og prøver med en ny skje. Jeg leste et sted det var viktig med god stemning rundt matbordet og at barnet ikke måtte forstå at det kan bruke maten mot oss, at barnet på en måte får makten om vi lar oss stresses med at h*n ikke spiser. Min baby hadde en periode nå hun ikke ville spise, så for å skape god stemning så sang jeg favorittsangene mens jeg matet. Min venninne synes det var dumt av meg, jeg måtte da ikke venne babyen til dette. Men etter 5 dager kunne jeg slutte å synge for hun spiste av seg selv. Så kom en liten periode da hun ville mate seg selv, med hånden eller leken... sukk. Så da lurte jeg henne litt. Hver gang hun åpnet munnen dor å bite leken fikk hun skje med mat inn først. Jeg lot henne bare grise så mye hun ville med maten... og denne "perioden" varte i 3 dager. Jeg har ikke opplevd du opplever, så ikke sikkert mine råd passer inn med din situasjon, men ville bare dele. Jeg ville som sagt ha gått til legen, og ellers stolt på din egen intuisjon. Det er du som kjenner barnet, og får du en følelse av hva som kan være grunnen, ja så er det sikkert riktig. helsesøstre er ikke allvitende, og jeg synes mange av de sier mye rart... Masse lykke til!
blomstre Skrevet 28. mars 2010 #4 Skrevet 28. mars 2010 Min første tanke er vel at det gjør vondt for henne å tygge og å suge... altså i ørene. Da må man gi mat som ikke trengs å tygges og på skje. Helt mosa suppe og yoghurt f.eks. Blir vellingen gitt på flaske/kopp med ventil? Bytt til noe som ikke må suges fra. Når man er forkjølet smaker jo maten i tilleg sjeldent noe, så kanskje spice opp suppa litt med hvitløk? Etter mandeloperasjoner ol er det jo ofte is som gjelder. Går jo ann å lage noen litt sunne selv....mose litt avocado og banan og blande med vaniljeis f.eks (det meste er vel ok i krisesituasjon...). Uansett ville jeg fulgt opp hos lege igjen når det er blitt så langvarig. Sjekk ørene på nytt! God bedring til snuppa, håper det går seg til snart :-)
Tigerpote Skrevet 28. mars 2010 #5 Skrevet 28. mars 2010 Hjelp, det hørtes ekkelt ut! 4 uker er laaang tid! Dere må da få noe hjelp i fra helsevesenet? Synes det var en merkelig forklaring dere fikk. Hvor gammel er hun da? Er det noe hun liker mer enn andre ting dere kan gi mer av? Kanskje et slags belønningssystem kan være på sin plass for en periode? Men undersøk det fysiske først! Kanskje hun har vondt slik de andre sier.
abella Skrevet 29. mars 2010 #6 Skrevet 29. mars 2010 Regner med at du sjekker om det er noe fysisk. Hvis det ikke er fysisk så blir det som de andre her skriver, forsøke å bryte den onde sirkelen. Kanskje det kunne være en ide å ta med barnet til ei venninne og be henne mate jenta di? Ny person, nytt sted kan kanskje bryte mønsteret. Så kan du feks gå deg en tur imens. Pass på så hun ikke fokuserer på hvorvidt jenta di spiser, men i steden er opptatt med feks sitt eget måltid og at de har de hyggelig. Vet ikke om dette kan funke for dere, men er jo verdt et forsøk for å komme ut av dette mønsteret dere har fått.
eplepeple Skrevet 29. mars 2010 Forfatter #7 Skrevet 29. mars 2010 Takk alle sammen for tilbakemeldinger Kristy: Jeg hadde et ønske om at det fysiske skulle utelukkes først, men den gang ei.....vi har vel vært litt stresset under måltidene så det hun sa "made sence". MEN nå har vi prøvd ut rådene hennes i tre dager og det fungerer ikke særlig godt. Vi har alltid god stemning føler jeg. Vi spiser sammen, synger og tøyser. Hun smiler og ler under hele måltidet. Men velger å spytte ut maten hver gang hun fikk den i munnen sin. Det virker som om hun ikke vil svelge. Jeg har kontaktet legekontor i dag og venter på å få time nå. Hun er slapp og rar så nå må vi få henne undersøkt før påsken. Takk for rådene dine. De var veldig fine Blomstre: Ja dette med ørene har jeg også tenkt. Hun gråter når hun blir lagt ned, så det kan også tyde på ørevondt. Dessuten tar hun seg til ørene. Dette er jo også symptomer på tannfrembrudd så det kan jo være at hun får noen tenner igjen. Hun har ganske mange tenner så kanskje det er jeksler som skal komme. De er de vondeste har jeg hørt. PST! Hun fikk is i går og det var godt! Utrolig )) Tigerpote: Hun er 10 mnd. Hun har klart noen favoritter i matveien. Men hun vil ikke ha dette heller. Dessverre.....håper på legetime i dag. Abella: Snuppa skal til foreldrene mine fra fredag til lørdag. Håper at amtingen går greit da, men hun ble matet av andre i helgen og det fungerte ikke da heller....men det er en god idè ja For øvrig har hun tatt velling morgen og kveld på flaske. Men nå begynner det å bli lite også. Magesekken venner seg nok til å ta lite mat......puh ble langt det her )
snuppene 09 og 11 Skrevet 1. april 2010 #8 Skrevet 1. april 2010 hvordan går det med jenta di? fått vært hos lege? håper det ordner seg snart! ikke noe greit når de små ikke spiser.
eplepeple Skrevet 2. april 2010 Forfatter #9 Skrevet 2. april 2010 Jo nå skal du høre Det er helt utrolig: dagen før legebesøket så løsnet det litt i matveien. Hun spise iallefall middag. Dagen etter og frem til nå så spiser hun som normalt igjen. Hun er seg selv ) JIPPIIII ) Legen sa at det er vanlig at barn kan slutte å spise en periode, men syntes 4 uker var litt lenge. Siden hun hadde tatt til seg fast føsde og han ikke fant noe galt med henne, så antar vi at hun er frisk igjen Og godt er nå det takk til alle dere som svarte meg og ga en hjelpende "hånd"
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå