Katrinemarie Skrevet 28. mars 2010 #1 Skrevet 28. mars 2010 Jeg er gravid i uke 20 og har de siste ukene hatt kynnere hver dag, flere ganger om dagen, men mest på kvelden og jeg kjenner dem best når jeg sitter/ligger. Magen blir knallhard, og jeg får ganske sterke "menssmerter". Jeg har hatt kynnere i hele 2. tri til nå. Er det vanlig å få kynnere så tidlig? Og så fant jeg ut igår da jeg tilfeligvis kom til å sjekke skjeden at det virket som om den var så "åpen", inngangen altså.. og jeg kjente en glatt tupp der i åpningen som jeg mener jeg ikke har kjent før.. Hva kan dette være? Og er det også vanlig å ha litt åpning i kjeden i svangerskapet? Jeg har aldri sjekket mormunn eller livmorhalsåpning før, vet ikke helt hvordan jeg skal kjenne hva som er hva.. men dette er vel langt inne i kjeden? Som dere kanskje forstår er jeg egentlig litt bekymret for om dette er normalt eller ikke, er redd for for tidlig fødsel. Håper noen av dere andre har erfaringer og kan dele dem med meg!
Katrinemarie Skrevet 28. mars 2010 Forfatter #2 Skrevet 28. mars 2010 Jeg kan også si at dette er mitt tredje svangerskap. De to forrige foreløp kjempefint, minstejenta kom 2 uker før termin, hadde da rask fødsel som startet med vannavgang, 2 timer senere var hun født. I det svangerskapet hadde jeg ikke kynnere før helt på slutten og disse var nesten ikke merkbare.
Marcus2006+Jente2010 Skrevet 28. mars 2010 #3 Skrevet 28. mars 2010 heia du jeg er nå i uke 25 idag og har hatt kynnere i mange uker nå... igår hadde jeg skikkelige "smerter". Men skal vist være normalt...fikk beskjed om å ringe føden for en sjekk om jeg ble for engstelig.. hm er det ikke slimproppen du kjenner elns a? i mitt første svangerskap ploppet den ut nesten 3 mnd før terminen... men gutten kom bare 3 uker før termin... vet ikke så mye om sånt jeg heller mn:) Du kan jo ringe føden og høre å?
Katrinemarie Skrevet 28. mars 2010 Forfatter #4 Skrevet 28. mars 2010 Jeg tror jeg bare får prøve å ta det helt med ro nå i påsken, skal til 2. svangerskapskontroll hos legen rett etter påsken. Har lest på flere forum nå at det er lurt å slappe av og ta det rolig om man har mange sterke kynnere.. Noen flere som vet noe om dette? Er spesielt nysjerrig på denne "åpningen" i kjeden jeg.. tror ikke jeg klarer å kjenne at jeg har noe nedpress, men føler meg åpen liksom på en måte..
Mammahjertet <3 Skrevet 28. mars 2010 #5 Skrevet 28. mars 2010 Jeg har hatt det ganske likt som deg(er nå 22+4). Men jeg ble sendt på en ekstra sjekk med innvendig ultralyd for å se at kynnerene og mensmurringene mine ikke hadde gjort at fødselen kunne bli satt i gang. I de aller fleste tilfellene er kynnerene _helt_ ufarlig, men det er jo ganske slitsomt. Jeg ble sykmeldt litt over en uke og ble bedt om å ta ting mer med ro. Jeg har ikke erfaring med graviditet tidligere, så jeg har ikke lyttet nok til kroppen min. Etter den uken med sykmelding av avslapping har jeg følt meg mye bedre! Pass også på at du får i deg fiberrrik mat som regulerer magen. Magen går tregere når en er gravid, og det kan gjøre vondt verre med tanke på kynnere. I hvert fall er det slik for meg. Hadde jeg vært deg ville jeg snakket med legen min i morgen(og selvsagt snakke med legevakten/føden allerede i dag om du har direkte smerter). Prøv å få deg en sykmelding for å slappe ordentlig av noen dager. Fikk forresten tips om magnesiumtilskudd mot kynnere også, men jeg vil ikke at du skal kjøpe noe sånt før du har fått klarsignal fra jordmoren eller lege. Lykke til!
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 29. mars 2010 #6 Skrevet 29. mars 2010 Jeg har null erfaring med dette fra før, men jeg har litt erfaring med helsevesenet. Og jeg tenker at det kan jo kanskje hende det er livmorhalsen du kjenner, hvis den da ikke er nesten helt på utsiden? For siden dette er ditt tredje svangerskap er det jo alltid en mulighet for at musklene, senene og alt begynner å bli litt slapt? Jeg mener, nå ligger det jo faktisk noe inni der og trykker nedover? Hvis du finner ut av dette, blir det spennende å høre :-) Håper alt går bra ellers!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå