Gå til innhold

Hva kan man "forlange" av en 2-åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en ordrik 2-åring som ser ut til å forstå ganske så mye og har begynt å tenke abstrakt osv.

Jeg er litt redd for at vi kanskje forlanger for mye av henne ifht oppførsel osv. Vil gjerne høre hva dere andre har tenker om det og har som grenser osv.

Takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Av min forventer jeg at han

- sier takk når han får noe

- spør pent.. enten kan jeg få... eller vær så snill

- sier ifra hva han vil ha i stedet for å hyle for å få det

- han sitter i trappa på en liten timeout hvis han gjentar uønsket oppførsel på trass (maks 1 minutt før vi snakker sammen)

- at han sier ifra hvis han trenger å bytte bleie ( selvsagt sjekker vi også)

- at han deler med storesøster og godtar at han ikke alltid får det han har lyst på. Det gjelder det samme andre veien.

Kommer ikke på noe mer i farten.. Det er så morsomt når språket blomstrer! Et eksempel..

Her om kvelden satt vi å hadde en kjempekoselig samtale om dagen. Vi kom inn på at bestefar var på ferie.

"Bestefar reist?" sier han

"Ja, bestefar har reist med flyet", sa jeg

"Blitt av flyet mamma?" -spør han

"Det sover på flyplassen." sa jeg, "men hvor har det blitt av Lucas?" spurte jeg

"Lucas tenke litt" sa han, og stirret tankefullt ut i luften.. "Her er jo Lucas" sa han etter en liten stund og pekte lurt på seg selv..

Det imponerte meg at han koblet feire med ordet reise, og at han visste hva ordet tenke var.. for det er jo ikke et ord vi bruker ofte..

Hva er det du forventer av din jente?

Skrevet

han skal vite forskjell på rett og galt og uoppfordret si unnskyld og gi en kos til den han har handlet galt mot. (fungerer ikke alltid).. Og i nye situasjoner skal han si unnskld når han blir fortalt at det var galt.

Han sier også unnskyld hvis han raper eller fiser ved matbordet.

Han skal takke for maten når han er ferdig og ber pent om å få gå ifra..

Skrevet

Når jeg leser dette hørea han nesten ut som en trent ape.. Men han er ellers en veldig aktiv og rampete toåring =)

Skrevet

Jente på 2,5 år som var tidlig ute med å prate/forstå her.

Jeg forventer egentlig ikke så mye av henne, men vi har en del ting vi jobber aktivt med for tiden:

-Å dele

-Å vente på tur

-Å sitte pent ved bordet, spise og ikke gå opp og ned av stolen, tøyse for mye ved bordet osv.

-Spise hele halvskiven, ikke bare pålegget og midten

-Å spørre/snakke ordentlig når det er noe, ikke sutre og pipe

-Å rydde opp (forventer ikke mye, men rydde duplo oppi kassa osv)

Skrevet

glemte å ta med at jeg forventer at hun gjør en del selv ved av og påkledning. Får selvsagt hjelp med det hun trenger og hvis hun er veldig sliten eller vi har det travelt kler jeg på henne. Men ellers synes jeg hun bør kle av og på det meste selv.

Skrevet

Sfinx`en jeg synes du forventer litt mye av en 2 åring.

Skrevet

det er dette jeg forventer av MIN 2 åring. Ikke av andres.

Han er 2 år og 2 mndr. Og klarer alt dette ganske bra. Han har et godt ordforråd og en sterk rettferdighetssans. Han er også veldig empatisk. En glad gutt med masse humor.

Samtidig får han lov til å være barn. Vi leker gjemsel, bygger lego, leker med lekebiler, har rollelek, herjer og tøyser.

Når vi møter andre toåringer forventer jeg ikke på langt nær så mye. Alle er forskjellige.. heldigvis. =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...