Gå til innhold

Nattavvenning: hvilke(t) måltid er det man venner dem av med da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vesla her er 3 månender og har sovet fra 19 til 04 ( = 9 timer) i strekk før en amming rundt kl 04. Sover deretter til 08 cirka, før ny amming. Dette har hun gjort i 5-6 uker nå.

Når det snakkes om nattavvenning; er det alle måltider om natten det betyr? Tenker litt siden hun ikke spiser kl 23 og 06 som jeg hører går igjen hos mange, men kun 19, 04 og 08...Virker så liten til å kun spise 19 og deretter 13 timer senere kl 08...Erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Med nattavvenning menes nattmåltider, og i det ville i deres tilfelle gjelde måltidet kl 4. Men hun er vel litt for liten for det ennå? Hun bør bli 6 mnd. før du slutter med nattamming, hvis hun da ikke begynner å sove seg gjennom natten av seg selv. Hvis du vurderer å slutte med nattamming må du i alle fall være helt sikker på at vektøkningen er bra. Om natten har man rikelig med fet melk som er bra for veksten til den lille!

Du er forresten kjempeheldig som har en baby som sover så lenge allerede 3 mnd gammel, som du beskriver er det mange som ammer flere ganger i løpet av kvelden/natten. Men unger er jo så forskjellige! Jeg nattammer ennå, og datteren min er 10 mnd, mens datteren til en venninne sov hele natten gjennom fra hun var 9 uker gammel....!

Skrevet

Hei! Så heldig du er som har en slik sovebaby! :) Hvis du ikke synes det gjør noe at hun spiser kl fire så hadde ikke jeg brydd meg med å slutte med det. Eller så KAN du jo forsøke å gi henne mat når du legger deg, heller, så kanskje hun spiser kl 19 - 23 - 8 i stedet? Det hadde vært noe

;-)

Men tre måneder er vel litt tidlig uansett til nattavvenning? Trodde man skulle vente til ca seks mnd, jeg...men jeg er muligens litt ute av loop'en? En annen ting er at søvn/spisemønsteret kan forandre seg fort - min første var en sovebaby frem til han var halvåret ca., han var stor og sulten og jeg ventet kanskje litt for lenge med fast føde, for plutselig våknet han hver 1,5-2 timer og krevde mat...grøss. DA skulle jeg nattavvent ja, men jeg er så zombietrøtt om natten at jeg bare gav pupp før jeg hadde våknet skikkelig, og så stod jeg der - Doh!

Hos oss nå er nattmåltidene de eneste der småtøsen fremdeles tar puppen med noe som ligner sikkerhet, så her kjører jeg på. Trøtt og fæl er jeg, men synes hun skal ha dem mm'en hun får i seg ;-)

Lykke til i alle fall!

Skrevet

Jøss for en sovebaby du har. Min yngste er 7,5 mnd og vi skulle egentlig ta nattavvenning på han i påska, men forrige uke begynte han å sove rundt helt av seg selv. Håper det varer:-) Han sover fra 07 til 07. Man skal ikke nattavvenne før de 6 mnd og spiser 3-4 måltider med fast føde hver dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...