CMH Skrevet 27. mars 2010 #1 Skrevet 27. mars 2010 Det åpner en ny avd i en familiebhg i slutten av April rett ved jobben min. Det er visst nok ledige plasser der, så tenker å søke jenta min som da er 15 mnd inn i barnehagen der. En familiebhg betyr vel at det er veldig få unger der da vel? Og vet dere sånn ca full pris, eller varierer det fra bhg til bhg?
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2010 #2 Skrevet 27. mars 2010 jeg trodde at en familiebarnehage ble drevet i private hjem jeg? med små barne-grupper
CMH Skrevet 27. mars 2010 Forfatter #3 Skrevet 27. mars 2010 Det er godt mulig det ja, hehe. Har egentlig ikke så mye peiling på akkurat det der. Tror ikke hun passer mer enn 4-5 unger eller noe, vet bare at de skal åpne en ny avdeling..
CMH Skrevet 27. mars 2010 Forfatter #4 Skrevet 27. mars 2010 Lurte litt på pris bare Har valg mellom dagmamma eller fam.bhg. Vet ikke hva som er best..
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2010 #5 Skrevet 27. mars 2010 Det spørs jo om det er en barnehage med statsstøtte eller ikke... Men hvis de mottar støtte er vel prisen som i vanlige barnehager.. Jeg betaler 4200,- for to barn (søskenmoderasjon) så det er vel sikkert litt over 3000,- for et barn. Hvis de ikke mottar statsstøtte er nok prisen 6-7000,- pr måned og du kan motta kontantstøtte så lenge barnet ditt er under aldersgrensen for dette :-)
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2010 #6 Skrevet 27. mars 2010 http://www.skatteetaten.no/Bibliotek/Publikasjoner/Brosjyrer-og-boker/Familiebarnehager-og-skatt/?chapter=7250
CMH Skrevet 27. mars 2010 Forfatter #7 Skrevet 27. mars 2010 Ok, tusen takk for svar. Skal ringe på Mandagen, så får vel viter mer da..
Gjest Skrevet 28. mars 2010 #8 Skrevet 28. mars 2010 Jeg har sønn min i familiebarnehage. Han begynte når han var 11 mnd, da var det en ansatt med totalt 4 barn. Nå er den utvida, så er 8 barn og 2 ansatte. Den ligger i en underetasje i et privat hus. Kjøkken, bad og to store oppholdsrom og svær hage. Betaler 2630 i mnd, da er 300 kr kostpenger. Fra august skal han over i kommunal barnehage, men da nærmer han seg 2 år, så da syns jeg det er greit. Knall fornøyd med familiebarnehagen i starten siden han var så liten når han begynte. Nå når han blir større og trenger fler utfordringer, syns jeg det er greit at han kommer over i annen barnehage med flere barn å strekke seg etter bl.a.
Lillemus Mei Skrevet 28. mars 2010 #9 Skrevet 28. mars 2010 Familiebarnehage er FANTATISK!!! Det er 3 unger hos vår. Det er så RO i familiebarnehagen, koselig å komme der, samtidig møter de andre grupper og er inne i den store avdelingen i fast intervall (varierer fra barnehagene). Vi er KNALLFORNØYD og ungen vil bare være der og ikke i den store barnehagen..
Lillemus Mei Skrevet 28. mars 2010 #10 Skrevet 28. mars 2010 Prsen er forresten det samme. Du må ikke TENKE på dagmamma, det er IKKE IKKE IKKE det samme som familiebarnehage, familiebarnehage har lik pedagogisk opplegg som inne-barnehagene, de har faste rutiner hver morgen, lærer sanger, lager masse masse kjekt, går på turer (organiserte) til bondegårder og alle veier, har faste "tema" hver måned, nissefester, kirkebesøk, påskefest, 17-mai-tog, rebusløp om våren, karneval etc etc etc etc etc etc, det er noe hele tiden og det KNALLBRA!! Kan ikke SAMMENLIGNES med dagmamma på noen som helst måte når det gjelder innhold og kvalitet!!!
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2010 #11 Skrevet 28. mars 2010 i en fam. bhg er assistenten ansatt av bhg. dagmamma er ikke jeg ville valgt fam bhg.. har selv min lille i fam bhg og er veldig fornøyd. vi betaler 100% plass.. betelaer det samme som de som har barn i vanlig bhg,
CMH Skrevet 31. mars 2010 Forfatter #12 Skrevet 31. mars 2010 Tusen takk for svar dere snille damer Har fådd jenta min inn i familie bhg. Hun skal begynne i slutten av April.. De blir bare 10 stk fordelt på to avdelinger, men tror det blir helt perfekt med en myk overgang fra være hjemme med bare mamma og pappa.. Skal "bare" betale 2300 for en full plass, og der er rett ved siden av jobben min. Så er ganske fornøyd
Anonym bruker Skrevet 4. april 2010 #13 Skrevet 4. april 2010 Men husk at i familiebhg er pedagogtettheten og faglig innhold minimalt sammenlignet med kommunal bhg hvor det er flere pedagoger og mere fag. De skal ikke være barnevakt for barnet ditt vet du. De skal sørge for pedagogisk tilrettelagt aktivitet og har en rammeplan og forholde seg til!
Nagilimia Skrevet 4. april 2010 #14 Skrevet 4. april 2010 Jeg tror jeg skulle ønske at jeg hadde valgt familiebarnehage fremfor en stor privat en, MEN har jo sett positive og negative erfaringer med både det ene og det andre: I en liten familiebarnehage leverer du barnet ditt til den samme voksen hver dag. (Jeg er heldig med den store barnehagen for de har også to faste som tar i mot på morningen). I en familiebarnehage forplikter dem å følge rammeplan for barnehage, noe en dagmamma ikke gjør. I en stor barnehage blir barna fortere trygge på flere voksne. Har tre veninner med skjenerte barn, to av de begynte i stor barnehage og blomstret opp, hun ene i familiebarnehage hun er fortsatt kjempe skjenert. Min sønn trives kjempe godt i barnehagen der han går, men jeg som mor har noe å plukke på til stadighet, noe jeg ser man slipper når man har få voksne å forholde seg til.
Lillemus Mei Skrevet 12. april 2010 #15 Skrevet 12. april 2010 "Men husk at i familiebhg er pedagogtettheten og faglig innhold minimalt sammenlignet med kommunal bhg hvor det er flere pedagoger og mere fag" Vår gutt går i kommunal familiebarnehage! Jeg trodde det bare var kommunale barnehager som hadde familiebarnehager jeg..? Finnes det private familiebarnehager altså?? Uansett, de må jo, privat eller ikke, forholde seg til et kvalitetsikret pedagogisk opplegg, i motsetning til en dagmamma. Vi har et utavendt barn, men jeg tror det uansett er bra for de aller, aller minste å komme i mindre grupper i begynnelsen hvor de blir sett og får trygghet, men klart større barnehager kan ha mindre grupper eller være veldig gode til å se og inkludere barna. I vår familie-barnehage møter de andre grupper fast og alle er samlet hver 4 uke (dette varierer nok mellom barnehagene) Ved å være litt i små og litt i større grupper får de det beste fra to verdener synes jeg. Familiebarnehage er jo kun til barnet fyller 3 år. Uansett er kommunal/privat barnehage, familie eller ikke, tusen ganger bedre enn en dagmamma, det er jeg overbevist om etter vår erfaring med barnehage! Lykke til med familiebarnehagen, håper du blir fornøyd du også!
Anonym bruker Skrevet 29. april 2010 #16 Skrevet 29. april 2010 Ikke fornøyd med familie bhg jeg - men det finnes sikkert forskjell... bra hvis de har 2 grupper i hvert fall - her går alle i ett og det kan bli trasig for de minste og de største....! Men vil helller valgt det framfor dagmamma.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå