Anonym bruker Skrevet 26. mars 2010 #1 Skrevet 26. mars 2010 Jeg har "tatt over" alle regningene til en venninne, og skal ringe rundt for henne å høre hvilken muligheter hun har for å få dele opp og få nedbetalings planer. Men hun har så sinnsykt mye gjeld, til så vanvittig mange, at hun har ikke råd til å betale på ALLE hver måned. Finnes det noen som gir ut lån til folk med slik gjeld? Må da være lettere å betale 2-3000 kroner i måneden på EN regning, enn å betale flere hundre kroner fordelt på en haug forskjellige. Gjelden er på 80.000 kroner ca. Jeg er enig i at man feier for sin egen dør, og at hun er skyld i det selv! Men det burde da finnes muligheter for å få ordnet opp? Ellers ender hun vel opp med å betale ned noen saker samtidig som andre bare stiger og stiger. Den er litt lei da! :-/ Noen med tips? Erfaringer? Tusen takk for svar! :-)
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2010 #2 Skrevet 26. mars 2010 Jeg skreiv brev til kreditorene og tilbød de en sum. (så lav som mulig, men nok til at det dekket kravet. men ikke alle omkostningene) si at hun har det slik og slik , men har fått lånt litt av f.eks moren sin og har disse pengene til å betale ut kravet. Noen banker låner også ut litt til slikt, men det kommer da ann på hva slags forhold hun har til banken.
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2010 #3 Skrevet 27. mars 2010 Venninnen din må selv ringe til alle inkassobyråene og si at du har lov til å ringe på hennes vegne. Noen krever at man sender en brev i posten med underskrift. Og alle vil nok ha noen hundre i mnd, men betal ned ekstra på de minste beløpene først. Og har hun betalingsanmerkninger så får hun nok ikke lån, men er det ikke anmerkninger på gjelda så kan hun kanskje få lån (men da blir det nok et forbrukslån til en ikke god rente). Inkasso har kun 7,? ett eller annet i rente. Hobby-økonomen
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2010 #4 Skrevet 27. mars 2010 Jeg hadde ca 100.000,- i gjeld på en masse tull for noen år siden. jeg fikk låne dette i banken da. Var helt åpen om det, forklarte hva som hadde skjedd (vraka en bil der forsikringsselskapet påsto jeg aldri hadde bestilt forsikring, og så balla det på seg da jeg ikke klarte betale dette. Til slutt ble det slik at jeg ikke orket åpne posten). Klarte å betale ned det hele på ett år og har derfor et godt forhold til banken i dag.
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2010 #5 Skrevet 27. mars 2010 Jeg har også masse inkasso gjeld. Og inkasso er jo anmerkning! Men jeg skylder vel tilsammen 250 000,- deriblandt ett banklån. har venninnen din barn? hun burde gå til økonomisk rådgiver. man kan søke om gjeldsordning. men kan hende hun ikke har stor nok gjeld til å få det. jeg fikk gjelda mi satt på hold her i fjord. og hvis jeg ikke hadde noen forandringer i inntekten min så ville all gjeld bli slettet i løpet av 5 år. men desverre så ble barnefaren her og sammen igjen i ettertid. så nå har jeg gjelda mi over meg igjen. MEN jeg vet om en bank som er til for å hjelpe folk som har havnet i en sånn situasjon. de heter x-one finans. søk etter de på nettet. mulig de samarbeider med sparebanken øst oxo, for jeg så logo'n demmes på netsiden der.men kan ta feil. men hør med de. står ett mobilnr der til en sakbehandler som tar seg av sånne saker.. det er vært et forsøk. jeg skal ringe dit etter påsken
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2010 #6 Skrevet 27. mars 2010 Når min tidliere samboer og jeg hadde økonomiske problemer så var det ingen bank som ville hjelpe oss med å samle gjelden. Enda vi hadde ikke så mye. En god del under 100 000 kr. Men husker ikke helt. Men selv om det ikke var så høy totalsum, så var det til så mange at selv om vi betale ned så ble det jo bare det minimumsbeløpet, å da ble jo summen aldri mindre. Vi søkte nettbanker og bankene våre. Men alt kommer jo an på inntekter, forhold til banken osv. Det er vanskelig å få lån. Å har hun inkasso blir det nok nærmest umulig.. Men kanskje hun burde oppsøke en økonomisk rådgiver i kommunen? Men veldig flott at du vil hjelpe henne da! =D
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2010 #7 Skrevet 27. mars 2010 Inkasso er ikke lik anmerkning! Min samboer har fjernet alle sakene sine med anmerkning, men har fortsatt inkasso. Saker som er 4 år? gamle foreldes i forhold til anmerkning. Så han har fått et forbrukslån for å dekke resten av de inkassosakene (og står registrert med intet negativt registrert hos kredittopplysningsfirmaer). Selv om han har 70 000 i inkasso. Så å fjerne de sakene med anmerkning først er jo en vei å gå. Hobby-økonomen
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2010 #8 Skrevet 27. mars 2010 Anonym 08.46 her igjen. Vi hadde heller ingen inkassosaker. Enda ville ingen hjelpe oss. Så det er vanskelig når man har havnet litt på skrå med økonomien..
Tåkehue Skrevet 27. mars 2010 #9 Skrevet 27. mars 2010 Hei. Samboeren min har hatt stor inkassogjeld over lengre tid. Den eneste muligheten han hadde, var å få et lån i banken. Men ettersom han hadde anmerkninger og dårlig betalingsevne i banken så sa de blankt nei. Han måtte spørre sine foreldre om stå på lånet. Og 80.000 er ikke noe småtteri. Man skal betale ganske store summer i mnd for å se at dette går nedover. Og den renta er voldsom. Han prøvde jo å få et lån på seg selv, men på grunn av finanskrisa var det ikke aktuellt. Kreditorene var villig til å gå ned litt på summen, men de alle skulle være førsteprioritet til å få pengene sine. Så det endte med for store summer, for ingen ville gå med på å vente, eller få et betraktelig mindre beløp pr mnd i tiden fremover. Han var også i kontakt med økonomirådgiver på NAV, men denne var helt på jordet( forhåpentligvis er ikke alle slik). Men inntrykket vi satt igjen med at når det var snakk om betydelig større sum så var det ikke mye hun kunne gjøre. Kan si det slik at om man er så uheldig og sitter med gjeld så er det ikke mange som gidder å bry seg med det noen steder. Men 80.000 er ikke så mye at venninnen din burde tenke på gjeldsannering. Jeg tror muligheten er at dere får en total oversikt over gjelden. *Ringer/sender mail til hver av inkassoselskapene og spørre om de kan stoppe renteøkningen en mnd for å gi henne en sjangs til å gjøre opp for seg. Og at hun tar mot til seg og spør familie om hjelp. Hun trenger det virkelig. Håper det ordner seg
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2010 #10 Skrevet 27. mars 2010 Inkassorenten er 8,75 % fra 01.01.10. Er det sååå ille da? Folk tar jo opp forbrukslån på 14 % rente ++ Min samboer hadde inkasso på 390 000 kr. Fikk ikke lån noe plass, så har brukt 3 år på å nedbetale. Har ordnet alle avtaler selv, og fått sletta endel. Så det går an. Når jeg ser 80 000 kr så tenker jeg at det var jo ikke mye. Og vi har ikke bra råd!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå