Gjest Skrevet 26. mars 2010 #1 Skrevet 26. mars 2010 Hei! Skal prøve å bli gravid, men holder på med oppussing... er nervøs for at det kan skade fosteret om jeg skulle bli gravid før vi er ferdig med malingsjobben her, har hørt at det er mest skadelig de første tre månedene av svangerskapet. Samtidig så kan det jo ta lang tid før jeg faktisk blir gravid, kjedelig å måtte utsette prøvinga til etter oppussingen... Usikker på hva jeg skal gjøre. Noen forslag? Maler med vannbasert. Selv om malingen blir ferdig før graviditet, så er det vel skadelig avdamping en stund etterpå (fire uker eller noe?). Eller er det "så lite" at det ikke gjør noe?
Hoppsideisi :) Skrevet 27. mars 2010 #2 Skrevet 27. mars 2010 Hei hei! Det sies at en ikke skal utsettes for sterke lukter som i maling og streke kjemikaler, spes i 1 tri. Men du kan jo få kjøpe masker som fjerner all slik du kan male og pusse opp med god samvittighet. Sikkert også en fordel om hoved soverommet er ferdigmalt og godt utluftet før dere boltrer dere inn der Lykke til med oppussingen!!
Gjest Skrevet 6. april 2010 #3 Skrevet 6. april 2010 Takk for svar Litt sen med å svare igjen jeg da men. Soverommet har stått ferdig en stund, og vi har boltret oss inn der nå. Har malt et rom med vannbasert maling nå, og satset på at det gikk bra... Har kjøpt inn hansker og munnbind fra apoteket som jeg tenker å bruke fremover. Tør ikke å dra på maske-shopping i malerbutikken for redd for å møte på folk at at de skal bli mistenksomme Er jo trossalt ikke gravid enda. Det kan jo ta LANG tid. Trøster meg litt med det da- at jeg ikke aner om jeg blir gravid i dag eller om et år. Eller tre. Når jeg derimot får to blå (forhåpentligvis ikke så altfor lenge til da) så skal jeg slippe alt som har å gjøre med maling og tapetsering, og overlate det til samboer. Og kjøpe sense-maling kanskje? Hva gjør dere prøvere nå før dere blir gravid- pusser dere opp? tar dere paraset og andre medisiner? drikker dere et glass vin eller to til maten? Spiser dere spekemat og parmesan ost? Eller slutter dere med alt dette som kan være skadelig, også i prøveperioden? Er litt usikker her på hva jeg skal gjøre. Er redd for å slutte å leve også, redd ventetiden kan bli lang, jeg skal slutte med alt sånn når jeg finner ut jeg blir gravid, men det er jo et par uker der hvor man ikke vet. Sånn vil det jo være helt frem til vi får to blå. Hva tenker dere andre prøvere?
Fru Tuttemor Skrevet 7. april 2010 #4 Skrevet 7. april 2010 Hei Flink dere er som pusser opp,det er så kjedeli syns jeg :-/gjorde det rett før jul,da var jeg gravid i 5-6 uke,malte litt men ikke så mye,men det endte i SA/IA men det jeg skulle si var at vi er i en prøveperiode nå og jeg spiser det jeg har lyst på,blodig biff og drikker vin alt som jeg har lyst på,eneste jeg kutter litt ut er kaffe,har lest her inne at den KAN lettere føre til SA så den kutter jeg ut,nesten tar en eller to kopper for dag Men kos deg med det du vil ha,det skader ikkje :)alt med måte fikk jeg beskjed om da jeg var gravid,ang maling og medisiner osv,men når man har funnet ut at man er gravid så kutter man jo ut det som ikke er bra for spiren lykke til og krysser fingrene for oss begge for en spire snart
Gjest Skrevet 7. april 2010 #5 Skrevet 7. april 2010 Går jo ann å kjøpe malingen som er uten skadelig avdamping, eller så kan du bruke slik malemaske du setter forran nese og munn, og lufte ut godt etter malingen :-) lykke til med både oppussing og prøving!
Gjest Skrevet 8. april 2010 #6 Skrevet 8. april 2010 Takk for det Har tenkt på det med malinga, kanskje vi burde kjøpe sense maling når vi har brukt opp den vi har nå. Men er det slik at den er mye dyrere og tørker raske enn vanlig vannbasert, eller er det bare noe jeg har innbilt meg? Har også tenkt på det med maske... men synes det er ekkelt å gå i butikken å spørre om det, da vil det kunne "komme ut" at jeg prøver eller at folk tror jeg er gravid, spesielt hvis jeg møter på kjentfolk når jeg kjøper maska. Og sånn skikkelig maske- er ikke det ganske dyrt? Ser for meg en skikkelig gassmaske med fullt utstyr, sikkert kjempebehagelig å gå med, og ser sikkert smart ut hehe Munnbind har jeg kjøpt nå da, og det skal jeg bruke. Og lufter godt! Det er viktig. Men er vel kanskje likeså ille den avdampingen etterpå, når man ikke går med maske, når man ikke kjenner spesielt mye lukt, når det gjelder vannbasert? Veldig usikker på det med maske. Er kun snakk om tiden før jeg blir gravid her, så fort jeg blir gravid skal jeg slippe kosten og holde meg på lengst mulig avstand fra alt som har å gjøre med skadelig avdamping!
Gjest Skrevet 8. april 2010 #7 Skrevet 8. april 2010 Godt å høre ta det er noen flere som åpner opp for å leve som normalt under prøving. Blir litt roligere av det Selv er jeg av den nervøse typen som liksom er redd for alt, spesielt at jeg skal bli gravid og skader barnet på noe vis mens den er under utvikling i magen- spesielt nå mens jeg ikke vet om jeg er gravid eller ikke før det evt vil vises på en test. Har jo hørt at første trimester er værst og at det er her fosteret er mest mottakelig for skader under utviklingen. Men igjen så vet jeg at stress kan være like så farlig for et foster som andre "skadelige" ting, men blir ikke akkurat roligere av å fokuser på å ikke stresse eller være nervøs heller, hehe. Jeg elsker oppussing! Men stresser litt da for å få unna ting nå som vi har begynt å prøve. Men har ikke holdt på så lenge med oppussing heller, så er kanskje ikke blitt ordentlig lei enda, det kommer vel det også. Blir jo godt å få det ferdig også! Trist å høre at du har hatt SA. Sikkert ikke lett. Får håpe du slipper å vente så lenge med å bli gravid på nytt. Krysser fingrene for oss begge
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå