Frk Fjong Skrevet 26. mars 2010 #1 Skrevet 26. mars 2010 Kan jeg spise Brie ost som stekt i ovnen? Tenkte å lage kyllingfileter i kveld.. med brie ost inni.. og bacon surret rundt... Mmmm....
Corneliuss Skrevet 26. mars 2010 #2 Skrevet 26. mars 2010 Du skal egentlig ikke spise brie pga listeria, men om den er stekt (må være smeltet helt ned!) så er det ok. Du kan jo for sikkerhets skyld velge en som er pasteurisert og ikke ligget så lenge (spesielt ikke om den er åpnet) så har du enda større trygghet. Men som sagt så lenge den er stekt godt så er du trygg.
bitthen Skrevet 26. mars 2010 #3 Skrevet 26. mars 2010 All ost som er å få kjøpt i norge er pasteurisert. Det er ikke lov å selge upasteurisert ost i norge..
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 26. mars 2010 #4 Skrevet 26. mars 2010 Alle oster som varmebehandles godt - som for eksempel ost på pizza, på ostesmørbrød, på lasagne eller i sauser - kan trygt spises av gravide. Listeria er funnet i myke/halvmyke lagrede oster av upasteurisert melk. Upasteurisert melk er ikke varmebehandlet skikkelig, og risikoen for listeriabakterier er derfor stor. Listeria er også påvist i myke og halvmyke oster - som for eksempel Brie og Camembert - og i muggoster som Gorgonzola, selv om disse er laget av pasteurisert melk. Selv om Listeria forekommer svært sjelden i disse ostene, er man helt på den sikre siden dersom man velger å unngå dem under svangerskapet. Hvis gravide likevel ønsker å spise denne type ost, bør den i hvert fall inntas ferskest mulig. Dette skyldes at mengden av eventuelle listeriabakterier stiger over tid og når en topp ved slutten av holdbarhetstiden. Alle andre typer ost anses å være trygge i forhold til Listeria. Smeltet ost av alle typer er trygt. Disse selges som oftest på tube. Listeria trives heller ikke i harde oster som for eksempel "Gouda", "Jarlsberg", "Norvegia", eller i brunost og parmesan. Disse ostene kan derfor trygt spises av gravide. http://matportalen.no/Matportalen/artikler/2004/3/skadelige_bakterier_og_parasitter
magica og lille tryll ♡ Skrevet 27. mars 2010 #5 Skrevet 27. mars 2010 Det er da lov å selge upasteurisert ost i Norge, men det skal stå i innholdsfortegnelsen hvis så er tilfelle. Men som de andre over her sier, blir den varmebehandlet, er det ok. )
Corneliuss Skrevet 27. mars 2010 #6 Skrevet 27. mars 2010 Hei Bitthen! Dette stemmer ikke! Det er definitivt lov til å selge upasteurisert ost i Norge (og på en delibutikk med mange små levereandører vil det være i overvekt antakeligvis). De fleste store leverandører vil derimot pasteurisere ostene sine (i alle fall de aller fleste). Men hvis osten er laget i Norge så er leverandøren pliktig til å opplyse om hvis osten IKKE er pasteurisert. Selv med pasteurisert ost så er det ikke all ost som anbefales å spise (Mattilsynet) da den i prinsippet kan reinfiseres ettersom listeria trives veldig godt i disse ostene (gode forhold til å formere seg). Jeg har derfor valgt å ikke spise brie (og andre bløte muggoster) selv, men dette er et valg hver enkelt må ta selvsagt. Og mange gjør det. Det er liten risiko om man velger oster som er pasteuriserte hvor du spiser osten med en gang den er åpnet og spiser den ferskest mulig (mindre formering av bakteriene). Det kan også være lurt å unngå å kjøpe stykker i ostediskene nettopp pga at man ikke vet hvor lenge den har vært liggende og om den har vært i kontakt med andre oster. Jeg har jobbet med ost i mange år og har derfor ganske god oversikt på mye innen akkurat dette feltet.
floweria Skrevet 27. mars 2010 #7 Skrevet 27. mars 2010 kjenner jeg blir litt skremt når folk skriver innlegg som de ikke har dekning for uten å skrive "tror" eller "antar" eller "men jeg er ikke sikker". Man skal jo ikke stole blindt på noe som blir skrevet her, men man bør jo ikke skrive ting man ikke har peiling på!
floweria Skrevet 27. mars 2010 #8 Skrevet 27. mars 2010 nå tenkte jeg først og fremst på Bitthens innlegg. Dette kan hun ikke ha sjekket...
Frk Fjong Skrevet 27. mars 2010 Forfatter #9 Skrevet 27. mars 2010 Okay.. så tok jeg sjangsen da.. hehe.. Men så blir jo osten helt smeltet når den stekes på 200 grader i 30 min.. så tror egentlig ikke at det er noe fare.. Jeg er nok mer restriktiv til hvilke oster jeg spiser som kalde og ferske... Greit å vite at de er nyåpnet.. og kanskje ikke skåret i butikken heller.... Men ja.. Bitthen burde nok ha sjekket opp sine utsagn litt bedre.. Det finnes mye upastaurisert ost her i Norge ja..
Corneliuss Skrevet 28. mars 2010 #10 Skrevet 28. mars 2010 Så lenge du smeltet den slik du beskriver så er det ikke å ta noen sjanse. Listeria har ingen mulighet til å overleve det =O). Kos deg med osten du!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå