ღMaritpusenღ Skrevet 26. mars 2010 #1 Skrevet 26. mars 2010 Lillegutt på tre måneder er blitt en skikkelig utesover. Han vil ha midt-på-dagen-duppen sin i vogna utendørs, ellers nekter han å sove. Uansett vær eller vind. Det jeg da lurer på er hvor mye klær jeg bør pakke på han i de forskjellige temperaturene. Han sover i en simo kombivogn (i bagen enda, selvsagt). Oppi bagen har han en voksi classic. Altså en ganske tjukk, foret pose. Har hatt på han body og strømpebukse innerst og ullbukse, ullgenser, ullsokker, votter og lue og så ned i posen. Men dette holdt han jo varm når det var 10 minusgrader. Nå har det vært rundt 0, og han har vært varm og svett på ryggen når jeg har tatt opp han. Tenker derfor han har hatt for mye klær. Har nå begynt å bytte ut ullbuksa og ullgenseren med et sett i tynnere ull. Men lurer på om han fortsatt blir for varm. Han har hendene opp mot ansiktet og veiver gjerne en del før han sovner, så da blir det jo ganske åpent ved hendene og brystet. Bør vel ikke kle av han for mye heller.. Så hva gjør dere? Hva har dere på barna når de skal sove ute når det er rundt 0 grader? Enn ved 5 varmegrader? Enn 10?
Gjest Kira06 Skrevet 26. mars 2010 #2 Skrevet 26. mars 2010 Enig i at påkledning er utrolig vanskelig for tiden! Datteren min sover i en gammeldags saueskinspose (som både mamma og jeg har brukt). Vi får ikke plass til denne oppi bagen lengre, så hun sover uten bag. Slik som temperaturen er nå - varierer vel mellom 0-5 plussgrader- har hun på seg body og strømpebukse (som regel i bomull), janus ulldress, ulljakke og selvfølgelig lue, votter og "tøfler" i ull. Når det er kaldere hadde jeg i tillegg på en dress. Når det blir varmere i været kommer jeg til å droppe ulljakken.
Romeren Skrevet 26. mars 2010 #3 Skrevet 26. mars 2010 Han sover ikke ute utenom når vi er på tur, men i dag da det er over 10 plussgrader her i Bergen fant jeg ut at det holdt lenge med ullundertøyet pluss lue og votter. (Han er 4 måneder og vi har en Voksi Urban.) Hadde jeg vært deg hadde jeg i alle fall droppet ullbuksa. Tror neppe han trenger den når hele underkroppen hans ligger i posen. Når det er rundt frysepunktet ville jeg vel likevel hatt på ham en god ulljakke, votter og lue. Når det blir varmere og du fortsatt er redd for at det er for åpent i halsområdet kan det kanskje være lurt å bruke en finlandshette og kanskje bare votter i tillegg. Du må vel bare prøve deg fram!
Tigerlise&Anton prøver igjen Skrevet 26. mars 2010 #4 Skrevet 26. mars 2010 Poden her har ikke hatt på seg annet enn body/strømpebukse, "hals" og lue i voksiposen gjennom hele etterjulsvinteren, også når det var kaldt. Han har vært god og varm når jeg har tatt opp ham. Tror vi mødre har lett for å kle på de små altfor mye.
♥ Vinterbarnet ♥ Skrevet 26. mars 2010 #5 Skrevet 26. mars 2010 Her er det mellom 0 og 5 varmegrader. Har byttet ut vognposen med ei dyne og lammeskinn. Har en veldig varm gutt. Under dyna har han strømpebukse og body, ullsokker, ullgenser eller fleecegenser, lue og votter. Holder seg god og varm. Han sover ikke godt når han blir så varm at han svetter. Vi brukte litt tid for å finne ut hva som passet han, det er ikke lett på denne årstiden.
Frøkna vårbarn 2014 Skrevet 27. mars 2010 #6 Skrevet 27. mars 2010 Jeg har en voksipose. Hvis snuppa skal sove ute har jeg på henne ullbody og tynn ullbukse. Sokker og ulltøfler. En litt tykkere ullgenser over. Ingen ting mer på beina nedi den varme posen. Er det veldig kaldt har hun kanskje to ullgensere på seg, eller så tar jeg bare et ullteppe og legger i åpningen av posen så det blir lunt og godt. Er viktig at de ikke blir for varme. Har også lue og som regel votter, men ikke alltid votter så lenge hun har hendene nedi posen.
ღMaritpusenღ Skrevet 27. mars 2010 Forfatter #7 Skrevet 27. mars 2010 Svarer som jeg gjorde på skravle, jeg.. Syns dette med påkledning nå er veldig vanskelig. Er førstegangs og vil jo ikke at han skal fryse så har vel en tendens til å pakke på ham for mye.. Like etter at jeg skrev dette innlegget våknet han ute i vogna, og var kokvarm. Fulgte rådet med bare strømpebukse og body + lue og votter (skippa ullsokkene), og da ble han mye mer fornøyd. Og han var fortsatt mer enn varm nok når vi tok han opp igjen. Er jo ikke så greit å kjenne på han underveis i duppen heller der han ligger begravd i voksiposen under insektsnett, kattenett og regntrekk.. ;p Bråker jo så mye før vi finner gutten at da er han lys våken!
nov.gutt-05+ *ny baby* Skrevet 28. mars 2010 #8 Skrevet 28. mars 2010 Vi har bare på lue og votter + inneklærne. Altså body og bukse.
snillemamma1 Skrevet 29. mars 2010 #9 Skrevet 29. mars 2010 Enig i at det er vanskelig. Jeg har begynt å bruke lammeskinn + dyne (ofte med et ullteppe oppå) istedenfor dunposen nå. har på henne bomullslue (m skikkelige klaffer over ørene), ulljakke og votter i tillegg til "inneklærne" (body + str.bukse og ofte en joggebukse). Hun er varm nok i massevis. Jeg har alltid som en pekepinn i bakhodet når jeg lurer at det i verste fall er bedre om hun blir litt kald fremfor at hun ligger i vognen og "koker".
kirsty*2barnsmamma Skrevet 29. mars 2010 #10 Skrevet 29. mars 2010 Jeg synes ikke det er så vanskelig, jeg bare kjenner i nakken og på ryggen hennes. Jeg har hele tiden vært veldig redd for å kle på for mye siden jeg er hysterisk redd for krybbedød (min nevø døde i krybbedød). Det er farligere at de er for varm enn for kald. Og ofte sier de ifra ved å gråte om de blir kalde, men ikke alle sier ifra om det er for varmt, de fleste bare sovner... skummelt. Husk også at barn som er for varme lettere blir forkjølet. Og for all del, om dere selv er varme inne på butikker, ja så er nok babyen det og. Blir litt sjokket når jeg ser foreldre kle av seg selv på kjøpesentre, mens småen ligger i lammeskinnspose med utedress, lue og gjerne et pledd foran åpningen. Da har jeg lyst å si noe. Snuppa mi har en dunpose fra ticket to heaven, og sitter i sportsvogn. Hun har på en tynn bukse, en bomullsbody og sokker. Ikke noe strømpebukse, det har hun aldri hatt, da blir hun for varm. Utenpå har hun en lue og en tynn vårjakke. Men merker dette er ofte for varmt, hun er ganske varm når jeg tar henne opp. Her om dagen måtte jeg ta av jakken og luen siden hun svettet! I vinter da det var virkelig kaldt hadde jeg på tynn bukse, bomullsbody og sokker, og en fleecedress utenpå, med ull hette. Men hun var veldig varm med det. Barn er så klart forskjellige, noen er varme av seg, som min baby mens andre fryser lett. Så ikke se på hva andre bruker, kjenn heller på babyen og finn ut hvordan h'n vil ha det best :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå