Gå til innhold

Fullpumping

Anbefalte innlegg

Er det flere enn meg som er gærne nok til å holde på med dette? Får ikke til amminga, men har masse melk - og trenger bare å pumpe fem ganger i døgnet.

Får en del kommentarer i retning "at du gidder/orker" - men for meg er det egentlig ikke noe vanskelig valg, rett og slett fordi jeg gjerne vil gi ungen min morsmelk, og fordi jeg synes innsatsen det krever er overkommelig. Upraktisk er det jo, særlig på tur, men det er jo bare en liten stund i livet man gjør dette.

Hvordan tenker dere?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141642891-fullpumping/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fullpumpet vel egentlig bare i et par-tre uker pga svak baby, men holdt på med styret i 5mnd av samme grunn (amme, pumpe, flaske til hvert måltid)

Mange sa faktisk det samme til meg og jeg fikk faktisk beskjed fra hs om at det var helt i orden om jeg ikke orket dette. (jeg var svært syk). Jeg valgte som deg å gjøre det til tross for enorme helseproblemer (inkl. brystbetennelser osv). Det var viktige dråper. Jeg ammet også til 1,5 år. Da måtte jeg dessverre slutte pga sykehusopphold (for meg).

Jeg tror jeg i din situasjon kanskje ville vurdert å få en ammehjelper til å hjelpe deg med å se om du kunne klare å få til ammingen. Det ville lette hverdagen din.

Men - som sagt jeg er helt enig med deg i at dette er noe man unner barnet sitt (så får de som er mme-tilhengere osv henge meg for det...)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141642891-fullpumping/#findComment-141643907
Del på andre sider

Takk for svar! Har fått hjelp fra helsestasjon, ammehjelper og sykehusets ammepoliklinikk - så det meste er prøvd. Det var sykehuset som anbefalte å gå over på flaske ei stund for å bedre vektoppgangen. Og siden jeg er frisk som en fisk, tåler jeg denne "ulempen" i hverdagen ei stund.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141642891-fullpumping/#findComment-141647101
Del på andre sider

Vi er nok fler gærninger ;-) (nb, dette kommer til å bli langt...)

For meg var amming ikke et alternativ da vesla ikke kunne die pga en ganespalte (kan ikke lage vakum). Så da gav jeg pumping er sjanse med det som utgangspunkt at hvis det slet meg ut og jeg følte det gikk utover morsrollen så skulle jeg pakke ned pumpen med det samme. Det viste seg å gå helt fin fint, jeg hadde mye melk og god utdrivning. Tror også det hadde noe å si at jeg ikke hadde noe anstrengt forhold til mme, hadde den klar hvis jeg ikke skulle pumpe nok, slik at litt av presset forsvant.

Da vesla var 3,5 mnd hadde hun noen durable økedøgn som jeg ikke orket å ta,så da suplerte jeg med mme frem til hun begynte med grøt ved 4 mnd. Etterhvert som grøtposjen økte så ble ikke mme lenger nødvendig.

Pumpingen ble etterhvert så innarbeidet at jeg ikke tenkte over det en gang. Flaskestyr blir det jo uansett, og jeg tror nok gubben var mer lei av å vaske og sterilisere flasker enn det jeg var av å pumpe (grei arbeidsfordeling!)

Jeg var foresten veldig fornøyd med Reisebagen proff som stelleveske. Den er isolerende, så med et kjøleelement oppi så holder melken seg kald. En liten termos med vann og en beholder til vannbad var det også god plass til i den romslige vesken i tilleg til alt det andre man trenger. Jeg har laget en tråd her på formet hvor det har samlet seg en god tel erfaringstips fra fullpumpere. Ta en titt på den! (ligger litt nede på siden nå tror jeg... heter noe sånt som "morsmelk på flaske (pumping)...").

Jeg møtte vel også den holdningen at folk syntes jeg var gal som holdt på med den pumpingen. Men det var virkelig ikke noe offer for meg og jeg føler ikke at jeg fortjener noe skryt pga det. Jeg støtte tross alt ikke på et eneste problem. Aldri såre brystvorter, ikke noe trøske og ingen brystbetennelser... og jeg kunne få avlastning med matingen :-)

Håper alt kommer til å gå like fint for deg også! Håper også at du ikke føler det som noe nederlag den dagen du eventuelt går over på mme. Det er du selv som må føle hvor grensen går, og blir det for slitsomt for deg så skal du gi deg med god samvittighet.

Lykke til videre :-)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141642891-fullpumping/#findComment-141647596
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...