Gå til innhold

Mammapermisjon og ekstrainntekt..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noe regler for hvor mye en har lov å tjene når en er i mammapermisjon. Jeg har tatt på meg en ekstra jobb, men noen venner mente jeg ville miste permisjonspenger hvis jeg jobbet når jeg var i permisjon. Noen som vet?

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg vet ikke, men har hørt at man mister tilsvarende det beløpet man tjener, så da er det jo ingen vits i å jobbe. Men jeg vet ikke da.

Skrevet

Da er det ikke mye vits i å jobbe nei.. Trodde det var lov å tjene litt ekstra jeg. Har sett annonser for ulike typer hjemmesalg-bedrifter (ala tupperware) hvor det står at en kan bli konsulent og spe på permisjonspengene, men om en mister tilsvarende beløp av permisjonspengene blir det jo ikke noe ekstra å hente...

Skrevet

Du kan gradere permisjonen sånn at den blir lenger. Hvis du ikke gir beskjed til nav blir det svindel...

Skrevet

Du har faktisk ikke lov til å jobbe og tjene penger uten at permisjonspengene reduseres tilsvarende!

Skrevet

Du kan ikke jobbe mens du får foreldrepenger.

Klippet fra nav.no:

Kan jeg arbeide når jeg får foreldrepenger?

Du kan få foreldrepenger fram til barnet fyller tre år eller tre år etter en adopsjon. Dette gjør at du kan kombinere arbeid med omsorg for barnet, og at du kan utsette uttaket av foreldrepenger.

Hvordan kan du kombinere arbeid med foreldrepenger?

Du kan

* utsette perioden med foreldrepenger fordi du arbeider fulltid

* strekke perioden over lengre tid ved å ta delvis (gradert) uttak av foreldrepenger samtidig som du arbeider deltid

Disse to variantene kalles fleksibelt uttak av foreldrepengene.

Utsettelse av perioden

Du kan utsette perioden ved å arbeide i 100 prosent stilling uten å motta foreldrepenger. Som hovedregel må arbeidsforholdet ha en varighet på minst 14 dager, og foreldrepenger må ha vært tatt ut sammenhengende i minst seks uker forut for arbeidsforholdet. Dersom arbeidsforholdet er mindre enn 14 dager, er det ikke krav til at perioden med foreldrepenger har vært sammenhengende i minst seks uker forut for arbeidsforholdet.

Dersom far søker om utsettelse av en periode med foreldrepenger som ikke er fedrekvote, er det et krav om at mor må være i arbeid eller utdanning på heltid. Dette gjelder selv om mor ikke har rett til foreldrepenger.

Gradert uttak av foreldrepenger

Du kan kombinere delvis arbeid med delvis uttak av foreldrepenger. Graderte foreldrepenger utgjør differansen mellom en deltidsstilling og en 100 prosent stilling. Utbetalingen av foreldrepenger reduseres i forhold til omfanget av arbeidet slik at uttaket og utbetalingen fordeles over et lengre tidsrom. Det totale beløpet du får utbetalt, blir det samme som når du velger fullt uttak av foreldrepenger. Det er ingen nedre eller øvre grense for hvor mye/lite du kan arbeide eller krav til varigheten av arbeidsforholdet.

Dersom far skal ha gradert uttak som ikke er fedrekvote, er det et krav om at mor må være i arbeid eller utdanning. Far kan ikke få mer i gradert uttak enn det mor er i aktivitet. Dette gjelder selv om mor ikke har rett til foreldrepenger.

Hvem kan få fleksibelt uttak?

Både mor og far kan benytte seg av fleksibelt uttak. Dere kan begge utsette perioden ved å arbeide full tid. Graderte foreldrepenger kan dere ta ut samtidig eller hver for dere. Dersom samtidig uttak til sammen utgjør 100 prosent, blir ikke den samlede perioden med foreldrepenger forlenget. Samtidig uttak må til sammen utgjøre mindre enn 100 prosent uttak for at perioden med foreldrepenger skal kunne forlenges.

Dersom far ønsker å arbeide fulltid for å utsette perioden, er det et vilkår at også mor arbeider eller studerer på fulltid. Dette gjelder selv om mor ikke har rett til foreldrepenger.

Hvor lenge kan du benytte deg av fleksibelt uttak?

Ved en fødsel kan hele perioden benyttes til fleksibelt uttak med unntak av tre uker før og seks uker etter fødselen. Fedrekvoten kan også tas ut fleksibelt.

Ved adopsjon kan hele perioden benyttes til fleksibelt uttak, fedrekvoten inkludert.

Fleksibelt uttak kan maksimalt løpe i tre år etter fødselen eller omsorgsovertakelsen ved adopsjon. Den delen av stønadsperioden som ikke er benyttet når barnet er tre år eller det er gått tre år etter adopsjonen, faller bort.

Hvordan søker du?

Er du arbeidstaker, må du inngå en skriftlig avtale med arbeidsgiveren din. Avtalen skal både ved utsettelse og gradert uttak inneholde opplysninger om hvor lenge du skal arbeide for å utsette/gradere perioden (arbeidsperiodens lengde), stillingsprosent og hvordan uttaket av foreldrepenger skal være. NAV har utarbeidet skjema til bruk ved inngåelse av arbeidsavtaler. Har du flere arbeidsgivere, kan du bare inngå avtale om gradert uttak med en av dem om gangen.

Er du selvstendig næringsdrivende eller frilanser, inngår du en tilsvarende arbeidsavtale med NAV‑kontoret ditt.

NAV har utarbeidet skjema til bruk ved inngåelse av arbeidsavtaler.

Du må sende arbeidsavtalen til NAV‑kontoret ditt i god tid før du skal gå over på graderte foreldrepenger eller utsette uttaket av foreldrepengene. Dersom far ønsker å utsette uttaket av fedrekvoten, må han søke før den siste dagen i perioden som foreldrene kan dele.

Annonse

Skrevet

jepp du mister permisjonspenger...

Skrevet

Det er en helt klar grense. Du har ikke lov til å jobbe i det heletatt mens du er i permisjon.

Det du kan gjøre er å avtale graderte foreldrepenger. Da kan du jobbe delevis og få delevis foreldrepenger, men du får jo ikke mer betalt, di bare strekker permisjonen i tid. Du har heller ikke lov til å ta jobb hos en annen arbeidsgiver enn den du har permisjon fra uten at din vanlge arbeidsgiver har godkjent det.

Skrevet

Såpass ja..men hva gjør jeg da? Jeg har jo allerede tjent noen tusenlapper i denne jobben og trodde det var lov å tjene litt sånn på si. Jeg hadde ikke denne jobben da jeg startet permisjonen min, men fikk tilbud om den noen mnd ut i permisjonen. Bør jeg snakke med NAV da eller? Har ingen ønsker om å svindle så vil helst ordne dette på riktig måte.

HI

Skrevet

selvfølgelig tar du kontgakt med nav. Blir garantert oppdaget...

Er jo bare å være ærlig om at du ikke hadde lest hva du skrev under på da du søkte om permisjon.

Skrevet

Jeg begynte å selge Mary Kay i permisjonstiden min og snakket da med NAV om dette. Ettersom det ikke finnes en arbeidsgiver regner de ikke dette som en jobb, men heller en hobby.

En slik "jobb" skatter man av under hobby i selvangivelsen (sender med salg/innkjøp).

Så du kan fint drive med den type jobb mens du går i permisjon ;)

Skrevet

jeg har drevet med tupperware i mange år, og det har ikke hatt noen påvirkning på permisjonspengene når jeg har vært i permisjon. som hun over her sier, så er det en hobby..

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...