Gå til innhold

Ja mat og nei mat ved høyt kolesterol...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Finnes det noen liste?

Jeg har i en alder av 28 idag fått vite at jeg har høyt kolesterol. Ikke så høyt at det må medisineres, men jeg bør ta hensyn til dette i kostholdet fremover. Er den arvelige varianten jeg har, både fra mors og farssiden...

Har fått med meg noe, f.eks at fett fra dyr på 4 bein ikke er bra og at man bør styre unna fete melkeprodukter. Men jeg skulle gjerne hatt en liste av noe slag slik at jeg kan orientere meg litt mer...:)

Skrevet

Fokuser mer på det du skal ha i deg enn det du skal unngå:) Du har jo fått med deg hva som er nei. (egg bør du forresten ikke ha i deg mye av.)

Jamat = fisk, olivenolje, avokado, tran, vitasmør, nøtter.

mannen i huset fikk samme beskjed og det var ikke så stor omlegging som skulle til før han testet litt bedre:)

Skrevet

Er det virkelig så enkelt altså?:)

Jeg føler vi allerede lever ganske sunt sånn i matveien. Har brukt vita i mange år, bruker mye kylling og fisk, lite ferdigprodukter ol. Mine synder er da heller i form av sjokolade og slike søtsaker...

...også bør jeg vel også slutte å være støttemedlem på treningssenteret og heller bruke medlemsskapet til det det er ment til..:P

hi

Skrevet

Haha, så bittert å tenke på alle de pengene du ikke har trent for;P

Men fisken bør være fet. Makrell, laks, ørret osv (det er jo de som er gode og da...) Sei og torsk hjelper ikke så mye for de har ikke så mye fett på seg.

jeg spiser mye fisk, nøtter og oljer, men altfor mye sjokolade og legen skrøt fælt av kolestrolprøven min likevel og sa at jeg må ha et veldig sunt kosthold. "ja" løy jeg...:)

Skrevet

Usj, ikke snakk..:) Var flinkere i høst, men nå har det rett og slett ikke vært tid!:/

Får kjøre på med mer fet fisk siden torsk ikke gjør nytta, den skal vi klare! Hva slags nøtter spiser du? Er det ok med de salte cashawnøttene(?) eller bør man velge f.eks mandler? Og hvordan bruker du olja; bare til å steke i eller mer i mat ellers (annet enn dressinger)?

hi

Skrevet

Jeg liker ikke salte nøtter og vet derfor ikke om det har noe å si for kolestrolet. Jeg bruker mest hasselnøtter, valnøtter og mandler, enten en neve uten noe til, litt i yoghurten eller på havregrøt. Men alle typer nøtter har den riktige fettypen.

Olja bruker jeg litt oppå salaten i stedet for dressing, litt på pasta når den er ferdigkokt og vannet helt av, (fullkorn naturligvis;P) også steker jeg mat i den.

Skrevet

Fikk denne listen av legen min men mistenker at den er litt gammel så kan være noe som er forandret. Men den gir et godt bilde..

Nei mat:

Helmelk

kefir, fløte

yoghurt

alle sorter helfet ost

kremdesserter og iskrem

Egg. kan tillates i små mengder.

Medisterpølser

Kjøttdeig

pølser

leverpostei og innmat

Halvfabrikata med sild, sei, makrell, fiskekaker

Rogn og kaviar

Smørloff

Hvetekake

wienerbrød

alle fete småkaker

kavringer og de fleste kjeks

Chips/potetgull

Vanlig smør/margarin.4Matfett, smult, flesk

Alle fete supper og sauser

Sjokolade

Skrevet

Tusen takk!:)

Ser jeg har noen ting jeg fint kan unngå som jeg bruker endel av nå ja.

*skrive ned*

hi

Skrevet

Salt er vel uansett ikke bra, så like greit å styre unna de, hvertfall til daglig. Også får vi bli flinkere med oljen ser jeg :)

hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...