Gå til innhold

Høy Hb men lavt jernaler (ferritin), noen erfaringer??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg tok blodprøver i uke 12 hadde jeg Hb på 14,6 som jordmor sa var kjempebra, men ferritin på 13 som var for lavt. Hun sa at jeg måtte begynne med Niferex. Var på ny kontroll i dag (er i uke 20) og hadde Hb på 14. På helsekortet er det jo et felt der man krysser av for Hb over 13,5 som risikosvangerskap. Jordmor mente at jeg fortsatt måtte ta jern, men etter å ha surfet litt er jeg veldig usikker! Jeg får det ikke til å stemme at man kan ha lavt jernlager OG høyt Hb. Og det er tydelig risiko ift begge deler, men hva er "farligst". Skal jeg ta jern og risikere høy Hb (og dermed "tykt blod", dårligere sirkulasjon i mokaka etc.) eller skal jeg droppe jern og risikere enda lavere jernlager?? Noen med erfaringer?

Fortsetter under...

Skrevet

Hos meg så vet jeg at de i hvertfall har sjekket blodprosenten (Hb), men ikke jernlager, så vidt jeg vet. Det har i hvertfall aldri blitt nevnt. Hvordan gjøres det? Ser de det på blodprøven de tar fra fingeren?

Uansett så ville jeg snakket med en lege om dette. Så er du på den sikre siden. Veldig kjedelig å få feil råd da det kan få konsekvenser.

På meg har Hb helt klart gått nedover:

Uke 12: 13,8

Uke 18: 11,5

Uke 24: 10,8

Så langt sier de at alt er greit og normalt, og at jeg ikke trenger å ta jerntilskudd,så da har jeg slått meg til ro med det.

Skrevet

Jeg har fått målt ferritin til 9 og ikke fått noen beskjed om at dette er så lavt at jeg må ta jern. Har HB på 11,3 nå. Forrige svangerskap hadde jeg ferritin på 4 og da tok jeg jern for å holde HB oppe - den lå da på ca 10.

Hos meg sjekket de ferritin på første svangerskapskontroll - sammen med toxo prøven. Det er vanlig at HB går nedover i svangerskapet. O.g det er visst ikke skadelig, men heller noe som er bra. Er litt usikker, men jordmor var iallefall uenig sist i at jeg skulle ta jern pga at noen retningslinjer sa det ikke gjorde noe om HB gikk ned i svangerskapet

Skrevet

Har ikke noen forklaring på greia, men jeg hadde i mitt første svangerskap behov for jern. Vet ikke hva "tallet" var. Men, hb var alltid høy. Legen sa at det var helt vanlig, og at hb var en upålitelig måte å måle jern i kroppen.....

Skrevet

hei, hvet ikke så veldig mye om det, men ferritinen min lå på 3 eller 4 under forrige svangerskap, fikk beskjed om å ta jern, selv om hb var helt fin.

Ferritinen min ligger nok normalt ganske lavt, da den lå på 6 under første svangerskap.

Kan dessverre ikke hjelpe deg med resten av spørsmålet ditt:o)

Annonse

Skrevet

Heia!

Æ har Ferritinnivå på 14,men heldivis go Hb - 12,3.

Alt under 10 e alvorlig jernmangel, men hos gravide bør ikke Ferritinnivået havne under 20 - vi skal jo trossalt tåle blodtap under fødseln. Men om Hb`en e go så e man i ingen fare i hverdagen.

Æ bruke jerntabletta og merka stor forandring på svimmelheta, slitenheten osv når æ bynnte på sterkere saker.

Du får høre med legen din ka han/ho anbefale ;))

Lykke til med alt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...