Gå til innhold

Adopsjon i lesbiske ekteskap

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Heisann,

dette kommer vel egentlig litt an på.

Dersom man oppfyller kravene til automatisk medmorskap, er det ikke nødvendig med noen stebarnsadopsjon. Da vil barnet være begges barn. Dette forutsetter at man er samboere eller gifte, at barnet er unnfanget ved bruk av åpen donor ved godkjent klinikk i Norge eller utlandet og at medmor har samtykket til befruktning.

Dersom man ikke oppfyller kravene for automatisk medmorskap, vil adopsjon være nødvendig for at begge skal være foreldre. Det typiske her er at man har fått barn ved bruk av anonym donor. Da må den ikke-biologiske moren stebarnsadoptere.

(Det går selvsagt også an å leve som en familie uten at begge er juridiske foreldre, men om det er særlig lurt i lengden kan diskuteres. Barnet vil da ikke ha rett til arv fra sin mors kone, og ingen rettigheter i forhold til samvær, bidrag etc. ved et brudd, eller til å få bli boende i familien sin om biologisk mor skulle falle fra).

Ok, takk for utfyllende svar, men om medmor adopterer vil det vel og bety at begge står helt likestillt ved et brudd.

Jeg elsker kjæresten min og ønsker å gifte meg, men holdt på med dette babyprosjektet alene i to år før jeg møtte henne, kjenner jeg sliter litt med disse tankene nå når det ser ut som at vi kan ende opp å bli samboere og etterhvert gifte oss, men føler det trygt for barnet om jeg skulle falle fra. Men det går vel å lage en annen form for skriftlig avtale på sånnt? Testamente av et slag?

En medmor som har adoptert får vel og samme rettigheter som en far i forhold til trygderettigheter og slikt?

Medmor som har adoptert er juridisk sidestilt med biologiske foreldre.

Dere kan selvsagt lage skriftlige avtaler, såkalte intensjonsavtaler, men slike har ikke blitt prøvd rettslig og det er uvisst hvordan eventuell domfellelse vil bli ved samlivsbrudd/dødsfall etc. Ved opprettelse av testamente er det begrenset hvordan den som setter opp testamentet har lov til å fordele sine midler.

Jeg har utformet en slik intensjonsavtale i samarbeid med jurist, og jeg kan sende deg denne om du skulle ønske det.

Dersom vi lykkes kommer vi til å benytte denne til adopsjon er vedtatt. Ting kan jo skje før man har fått adopsjon på plass, og dersom biologisk mor skulle falle fra f.eks ønsker vi selvsagt at den som skulle bli medmor skal ha foreldreansvar.

Send meg gjerne pm om du lurer på noe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...