Alt-er-mulig Skrevet 25. mars 2010 #1 Skrevet 25. mars 2010 Hei Jeg er i uke 28 og var inne for en rutinekontroll hos legen min. Der ble det oppdaget sukker i urinen (både mamma og søster hadde dette i alle sine sv.skap) Jeg ble da sendt rett på glukosebelastningstest og i dag viser det seg at nivået var for høyt, 8,6 selv etter denne testen. Normalt er mellom 3,5 - 7,7. Jeg er veldig nøye med kosten og hva jeg spiser, men har selvfølgelig skeiet ut noe mer på godisfronten enn før som kun var litt i helger....Det skal sies at jeg tok denne belast.n.testen tidlig i sv.skapet også men da var alt normalt og har vært det siden inntil i går....Jeg trener 3 ganger i uken, går på langrenn og har vært i fantastisk fin form siden dag 1! Betyr dette svangerskapsdiabetes, og må jeg da på kur resten av tiden jeg har igjen? Legen min er svært nøye og det er jeg jo fryktelig glad for, men blir bekymret for både diabetes diagnose og "monsterbarn" ved fødsel.. Jeg har gått opp 5,7 kilo, 3 kilo i bare mars + noe høyt symfysemål selv om det er innenfor det grønne feltet og dette pluss sukkeret kunne indikere stooooort barn/sv.skaps diabetes og det var derfor de var nøye sa han... Noen som har vært borti det samme? Holder det å bare kutte ut snop og frukt eller betyr dette full kur uten sukker resten av svangerskapet mitt? Hjeeeeelp!
Gjest Skrevet 25. mars 2010 #2 Skrevet 25. mars 2010 Neida, dette er ikke svangerskapsdiabetes, MEN det er glukoseintoleranse som _kan_ utvikle seg til svangerskapsdiabetes. Om du blir bedt om å ta enda en slik test lenger uti, eller etter svangerskapet vet jeg ikke men mest sannsynlig må du det. Fortsett å trene, spise sunt og holde utskeielsene til svært skjeldne anledninger så går dette sikkert veldig bra:) Jeg hadde dette i første svangerskap, men det ble ikke oppdaget før ei ukes tid før termin og da hadde barnet mitt rukket å vokse seg langt over gjennomsnittet. I ditt tilfelle så rekker du jo å holde et øye med akkurat det og være forberedt. Dette er ingen krise, selv om det forståelig nok ikke er så moro. Du får nok mer info hos legen. Antar at du er innkalt til time vedrørende det?
Alt-er-mulig Skrevet 25. mars 2010 Forfatter #3 Skrevet 25. mars 2010 Takk!! Legen min skulle ringe meg i morgen for han er ikke der i dag.... Lange timer å vente. Hvertfall når man har lest informasjonen på nettet om dette temaet! Vet du når man regnes for svanger.s.diabetes da? Det står på nettet at man regner svangerskapsdiabetes fra nivå over 7,7 man må på en kur, følges opp, i faresonen for fryktelig mye osv osv. Og dette er hvis nivået er under 9, over 9 er man risikopasient.... Gikk første fødselen fint? Fikk du stort barn? Hvis de ikke oppdaget det hos deg hadde du kanskje ikke noe høyt nivå på kontrollene, så dette oppstod kanskje ikke før sent hos deg? Takk igjen:-)
millie+2klumper Skrevet 25. mars 2010 #4 Skrevet 25. mars 2010 Hvor mye sukker fant de i urinen din da? Jeg var hos jordmor i går og hun fant 1 i sukker i urinen min og ville sende meg rett på glukosetest også. Skal i morgen for rakk det ikke i dag.. Men de fant alltid sukker i urinen min forrige svangerskap også så.. Jeg lå på grensen til sv,diabetes da. Jeg er 24 uker i morgen. Men 1 er vel ikke mye vel? Har ikke helt skjønt det der..
Gjest Skrevet 25. mars 2010 #5 Skrevet 25. mars 2010 Jeg hadde 9, noe og da kalte de det intoleranse og ikke diabetes. Ikke sikker på hvor grensa går, men du er under ifølge det de sa til meg i hvertfall. Jeg hadde det nok hele tiden, men det ble ikke sjekket eller tatt tak i. Jeg ser jo nå at SF målet mitt lå over kurven helt fra uke 25 + andre ting som burde fått varsellampene til å lyse. Fødselen var over på 5 timer, og vi begge overlevde uten varige mèn:) Ingen fødsler er like, så vi bare dropper den fødselshistorien:) Men be om å få vekstestimering pga intoleransen. Det er best å være forberedt:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå