Lemonia Skrevet 25. mars 2010 #2 Skrevet 25. mars 2010 I en bolle har du to eggeplommer, litt salt og pepper, en teskje Dijonsennep og et par pressede hvitløksfedd (eller så mye/lite som du ønsker). Bruk elektrisk visp og visp inn ca 2½ dl nøytral olje (f.eks. maisolje eller solsikkeolje). Hell oljen i dråper først og øk så til en tynn stråle for å unngå at den skiller seg. Skulle aïolien skille seg likevel tar du en ny bolle, ha i en eggeplomme og visp først inn den "ødelagte" aïolien gradvis og fortsett så med resten av oljen som før. Hvis du vil ha aïolien litt tynnere kan du til slutt vispe inn en skje kaldt vann.
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2010 #3 Skrevet 25. mars 2010 HI her.. Jeg trodde det var hovudsaklig majones i den jeg..? er det noe annet?
Lemonia Skrevet 25. mars 2010 #4 Skrevet 25. mars 2010 Ja, aïoli er hvitløksmajones. Jeg gikk ut fra du ville lage den fra bunnen av, det er jo da den er best. Men hvis du absolutt vil gjøre det enkelt er det jo bare å ta en pose Mills majones og blande i presset hvitløk.
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2010 #5 Skrevet 25. mars 2010 nei jeg trenger ikke å gjøre det så enkelt, er bare helt blank på området;) men tar du da den blandingen du skrev først å blander det i majones??
Lemonia Skrevet 25. mars 2010 #6 Skrevet 25. mars 2010 Nei, den blandingen ER hjemmelaget majones, med hvitløk i.
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2010 #7 Skrevet 25. mars 2010 ok, takk for tålmodigheten din;) skal prøve oppskriften din:)
Lemonia Skrevet 25. mars 2010 #8 Skrevet 25. mars 2010 Bare hyggelig, det smaker garantert bedre enn kjøpemajones. Og når du har laget det et par ganger går det veldig lett og greit. :-)
Erle79 Skrevet 25. mars 2010 #9 Skrevet 25. mars 2010 Jeg bruker en pose med Mills lett-majones, en skvett rapsolje (eller annen olje), litt middelhavsinspirert krydder (gjerne provancekrydder, oregano, eller noe annet du har i krydderhyllen), og litt ferskpresset hvitløk. Ferdig på null komma niks, og kjempegodt!
svirrehodet Skrevet 25. mars 2010 #10 Skrevet 25. mars 2010 her bruker vi: 2 egg solsikkeolje 1 kinesisk hvitløk Spe oljen FORSIKTIG ut i eggene og hvitløken med en stavmikser. P.S. Skulle den skille seg, trenger du ikke lage ny, bare spe på med litt kaldt vann, til den er fin. Da skal du ikke tilsette mer olje. Så slipper du å begynne på ny
Fruktis¤Adele 2 år¤ Skrevet 25. mars 2010 #11 Skrevet 25. mars 2010 1 Boks/krukke med HELLMANNS majones, press ca 2 hvitløksfedd/eller kutt i,og smak til med sukker og sitron,viktig at den får stå i kjøleskapet i noen timer...
Fruktis¤Adele 2 år¤ Skrevet 25. mars 2010 #12 Skrevet 25. mars 2010 Og man må jo selvfølgelig røre dette sammen;)
svirrehodet Skrevet 25. mars 2010 #13 Skrevet 25. mars 2010 ja, selvfølgelig sitron og salt en halv sitron og en klype salt !
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2010 #14 Skrevet 25. mars 2010 Jeg lager på ca samme måte som Lemonia, bruker bare litt mer dijonsennep og har i en dæsj (ca 1 ts) med rødvinseddik. Synes det gir aiolien det lille ekstra, og det smaker ikke så fett. Men du må absolutt lage den fra bunnen, ikke bruk kjøpemajones! Det blir ikke i nærheten av den samme, gode smaken! Det er absolutt ikke vanskelig. Har lagd det mange mange ganger, og det tar 3-5 min! Lykke til:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå