Thereze Skrevet 25. mars 2010 #1 Del Skrevet 25. mars 2010 Hei! Vi er nå begynt å snakke om å få barn i nærmeste framtid, da vi endelig har fådd kjøpt oss hus og begynt å etablere oss skikkelig. Men det er en ting som stopper meg litt og det er tanken på fødselen.. Vil gjerne høre andres meninger/historier/erfaringer. Både fra førstegangsfødende og fleregangsfødende. Hvordan er det? Gruer meg mye til smertene. lurer på om jeg kommer til å takle det. Hvordan er man etter en fødsel? da tenker jeg spesielt etter første fødsel. har man mye vondt, ubehag etc. Hvordan blir sexlivet i ettertid? har jo hørt rykter om at sexlivet er helt ødlagt for alltid, men er dette virkelig mulig?? Håper dere kan hjelpe meg med spm mine, og kanskje få roet nervene mine litt.. Håper på svar fra noen der ute! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141637052-hjelp/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2010 #2 Del Skrevet 25. mars 2010 Heisann:) Sannheten er at det er vondt og at det er slitsomt. MEN det er jo motiverende å vite at det kommer en baby når du er ferdig:) Det er som ganske sterke menssmerter, du får pause i mellom hvor du kan hente deg inn, og det er på ingen måte feigt å ta imot smertestillende. Det er lurt å gå på fødsels eller svangerskapskurs hvor du kan få info om de forskjellige smertestillende metodene, da blir det lettere å velge hva du ønsker under fødsel.(tenk gjerne gjennom det litt før) Viktige ting jeg skulle ønske noen hadde sagt til meg før fødsel; 1. når du blir bedt om å jobbe med riene, ikke mot de, betyr det ganske enkelt at du må prøve å ikke spenne musklene dine, men jobb for å slappe av i hele deg under riene. Dette gjør at kroppen din får jobbeet lettere og fødselen blir kortere enn om du spenner deg. 2. hvis du er litt oppe og går mellom riene så går fødselen fortere 3. Ikke nipress med en gang du får full åpning. Prøv å "pustepresse" littegrann, ikke ta hardt i før hodet er helt nede. (dette var en feil jeg gjorde og jeg var SÅÅÅÅ sliten når hodet endelig var nede at hun nesten ikke kom seg ut. Denne fasen kan ta litt tid og det er lurt å være beredt på ) Etterpå vil du sikkert føle deg støl og sliten i noen dager. Det er sånn det skal være:) Du kan begynne med knipeøvelser i løpet av noen dager etter fødselen, det vil skynde på prosessen å føle seg som normalt igjen mellom beina. Du blir ikke ødelagt for livet, men du kan komme til å føle deg videre en stund. Hvis du opplever å revne litt så er det vondt, men det verste er nok tanken på det etterpå. Titt i speilet, det er ofte mindre og finere enn man selv tror:) Og det gror så fint. Har selv opplevd en ganske stor revne, men det har grodd fint og jeg er helt normal nå. Det er helt vanlig å grue seg, men hvis dette er noe som opptar tankene hele tiden og går ut over livet ellers burde du ta kontakt med sykehuset du skal føde på, eller snakke med jordmora du går til kontroller hos. De har sikkert mye lurt å komme med som kan hjelpe deg gjennom:) Ønsker deg lykke til med graviditet og føding. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141637052-hjelp/#findComment-141638393 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thereze Skrevet 25. mars 2010 Forfatter #3 Del Skrevet 25. mars 2010 hei! tusen hjertelig takk! dette var et skikkelig svar. takk for kjempegod forklaring. ) du sier at det er som kjempe kraftige menssmerter. det er noe jeg bestandig har vært plaget med så dette vet jeg alt om hvor er. :op men kjenner du ingen ting nedentil? at det brenner, svir eller noe slikt? tusen takk for hjelpa! ) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141637052-hjelp/#findComment-141638531 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2010 #4 Del Skrevet 25. mars 2010 Akkurat idet hodet står i åpningen kjenner du et ganske sterkt press. Noen forklarer det som ganske vondt, mens mange har blitt nummen innen det. Når hodet så har passert kjente jeg absolutt ingenting vondt lenger og skjønte ingenting når de ville sy. Men det var bare en irriterende bakgrunns-ting for da drev jeg og studerte babyen. Også kalt verdens åttende vidunder:) Enten setter de bedøvelse fort ellers ble jeg faktisk så nummen av fødselen. Det samme forteller alle jeg kjenner som har født. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141637052-hjelp/#findComment-141638688 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå