Gå til innhold

BOIKOTT AV NESTLE

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har gjort det fordi de har gjort mye uetisk i spesielt Afrika.

Blant annet overbevist unge fattige mødre at mme er det beste for barna og gitt ut gratis mme.. endte jo med at mødrene mister melka, har ikke rent vann til å blande ut mme og har heller ikke råd til å kjøpe mme når gratispakkene er slutt. Nestle har også hengt opp skilt i deler av asia med bilder av sure misfornøyde unger som får mm, og blide unger som får mme.. De har altså reklamert litt vel heftig og ulovlig og tjent en del penger på umoralsk måte vil jeg si.. men siden jeg da kjenner så utrolig mye frustrasjon over nestle av disse grunnene burde jeg nok strengt tatt holdt meg unna mange produkter (feks cola), men det gjør jeg jo ikke.

I det siste har jeg faktisk måttet kjøpe noen nestleprodukter selv,da datteren min ikke tåler alle grøtsortene fra småfolk og hipp.. Det satt langt inne, men vesla må jo få mat..

Som hun over sier har det jo med den utrolige stygge kampanjen di har drevet med som gjorde at mange barn døde. Jeg støtter ikke di på noen som helst måte men jeg velger Nestle fordi di har vært lengst på markedet og har (etter min mening) di beste produktene. Jeg liker å bruke utprøvde produkter rett å slett. Ikke tåler mini di andre sortene så godt som Nestle heller. Men spørsmålet er jo egentlig hvis man boikotter Nestle, skal man ikke da boikotte andre ting og da? Feks all norsk sjokolade er laget av barn (artikkelt i vg for ikke så lenge siden) men den spiser vi uansett. Og det er mange sånne produkter på det norske markedet. Det tar jo ikke direkte livet av barna men på en måte støtter vi menneskehandel og barnearbeidere uten at vi selv vet om det. I Norge er vi heldige og er opplyst om alt ang MM og MME og velger selv etter det behovet vi har og vi har rent vann stort sett over hele landet. NAN kommer ikke til å gjør samme skade her som i den 3 verden.

Hvorfor lager dere ikke bare maten selv da? jeg kjøper ingenting ferdig, og det tar ikke lang tid å koke opp noe poteter og gulrot og mose det. Jeg lager grøt av hirse (kan anbefale Holle) og til de andre måltidene lager jeg mat av grønnsaker og frukt. De siste dagene har vi begynt med kylling og. Det er så enkelt! Barna skal jo ha vanlig mat før eller siden, kan jo ikke leve på industrifremstilte glass for evigt. Og den kjøpegrøten er ikke noe annet enn mel. Så billigere å kjøpe eget mel.

Jeg har boikottet nestle siden 90-taller, men er mye mere engasjert nå som jeg har baby selv. Får helt tårer i øynene når jeg tenker på de stakkars mødrene som mister babyene sine, bare tenk dere det selv, at dere mister melken, babyen blir syk av vannet, dere har ikke god nok kunnskap til hvorfor dette skjer og hva dere kan gjøre for å forhindre at det verste skjer... og så dør babyen :-( Nestle er grusomme! De er faktisk det mest boikottede firmaet i hele verden og her i huset finnes det ikke spor av nestle produkter.

De er faktisk direkte ansvarlig for at 1,5 milli9oner babyer dør hvert år, det er over 4000 per dag!

I tillegg til dette med morsmelk så hugger nestle også ned regnskogen i Indonesia for å få tak i palmeoljen sin, og dermed ødelegger de hjemmene til de utrydningstruede orangutangene. Og som om dette ikke er nok så bruker de barnearbeidere til å plukke kakaobønnene sine.

Jeg kan faktisk ikke skjønne at folk vil støtte de jeg. Nei, heller koke mine egne gulrøtter.

Her er noen linker til HI:

http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=108&show=19

http://www.babymilkaction.org/pages/boycott.html

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...