Anonym bruker Skrevet 24. mars 2010 #1 Del Skrevet 24. mars 2010 Av og til blir jeg litt missmodig av barnehagen, de har jo ikke kontroll på "noen ting!". - De gir han mat han ikke tåler. - Det hender han ikke får brødskive ved frukt, fordi "vi fant ikke matboksen hans", -som DE har lagt i hylla hans. - Han får tydelig for lite å drikke utover dagen, han kan legge seg ned å drikke fra en søledam på vei hjem, ja gutter på 1.5år kan det, men han han han "belmer" en stort glass vann når han kommer hjem og. - Sovinga hans er ofte bare tull. I løpet av det knappe året han har gått der har de forskjøvet sovetiden med nesten 2timer. De har i lang tid vekt han, uten at vi har vist/ønsket det. -Sikkerhet er de slepphendte med. Vi har nektet de å ta med mini på tur, for de synes det er helt ok å kjøre bil med 1åringer i to-punkt seler. De fester ikke ungene i vognselene når de sover. - Enkelte ganger når jeg henter han sitter han alene, uten tilsyn fastspent i en ikea stol, uten noe å leke med. "han river ned alle lekene igjen når vi rydder!" - Det gjør meg bare trist, for det er bare han de gjør det med. De kunne iallefall gitt han noe å leke med! Greit nok at de har det travelt, mange unger å passe på etc. men det er vel ikke OK at det skal være slik? Hadde det ikke vært for at gutten stor trives både med barn og voksne hadde jeg nok flyttet han... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141635096-barnehagen-roter-s%C3%A5nn/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2010 #2 Del Skrevet 24. mars 2010 Hei kjære deg Som pedagogisk leder i barnehage kan jeg si at du har grunn til å være misfornøyd hvis det er som du sier. - Å gi han mat han ikke tåler skal IKKE forekomme. Jada, mange andre barnehageansatte kan sikkert kome til å si at man har mye å huske på, mange forskjellige barn som ikke skal spise det, ikke drikke ditt, ha på ull, ikke ha på ull, bruke de støvlene på tur, bruke de andre støvlene til lek på barnehagens område, jeg kunne skrevet side opp og side ned om dette. Og ja, dessverre kan det gå litt i surr for oss av og til, kanskje Lise hadde på feil dress den dagen, og det kan vi beklage, men det å gi mat som et barn ikke tåler skal som sagt ikke forekomme, dette går veldig utover barnet dersom barnet blir dårlig etter å ha spist dette, det kan til og med være farlig å putte i seg noe en ikke tåler, så der må du bare stå på ditt. - Ikke alle barn har behov for en brødskive ved frukttider, men veldig mange har det, og da må de få det, og si at de ikke fant matboksen hans er en utrolig tynn forklaring på hvorfor han ikke har spist brødskive. - Drikken kan det være verre med, ofte blir de tilbudt drikke ved måltider og frukt, men mange har jo også behov for drikke andre tider på dagen, du kan spørre personalet om ikke det er mulig at de tilbyr barna drikke for eksempel når han våkner fra luren sin. - Det å forskyve sovetiden skjer i de fleste barnehager dessverre, det er fordi lunsjen er til ett fast tidspunkt og så kommer soving etter dette, med så mange barn og så få voksne er det dessverre umulig å kunne tilby alle barna å sove på ulike tider av dagen. Du kan gjerne si til personalet at gutten din kan få sove til han våkner, men i enkelte tilfeller kan dette gjøre at han mister fruktstunden. Alle barnehager har en dagsrytme, og den finner du nok i årsplan eller virksomhetplan som du har fått av bhg. - Å kjøre bil med 1års gamle barn har ikke barnehagen lov til, men de kan reise med buss. Skal de bruke bil skal de ha godkjente seter eller be foreldrene ta med sete til barnet. - Skulle tro alle visste at man ikke setter ett barn i en slik stol uten tilsyn. Mot slutten av dagen rydder personalet, de skal komme seg ut av barnehagen når den stenger, da er arbeidstiden deres over, men jeg synes de heller burde tatt gutten din med seg på ryddingen. Men dersom du henter i siste lite, og jeg sier ikke at du gjør det, kommer du nok når de holder på å rydde avdelingen for dagen. - Du som forelder er en kunde vi skal høre på det du har å si, og prøve å legge til rette så godt som mulig. Jeg synes du skal be avdelingslederen om en samtale hvor du tar opp dette du skriver her. Dette ble langt gitt... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141635096-barnehagen-roter-s%C3%A5nn/#findComment-141635514 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. april 2010 #3 Del Skrevet 4. april 2010 Jeg jobber på småbarn og vil også gjerne svare på problemene du nevner: - Mat han ikke tåler. Her må de få seg rutiner som gjør at han ikke får noe han ikke tåler, de må følge opp dette da det er usedvanlig viktig. Det er avdelings ansvar å sørge for at alle vikarer etc. får informasjon om allergier og lignende når det gjelder mat. Ta det opp igjen!!! - Små barn må bli tilbydt mer enn bare frukt vet et fruktmåltid og at de utelater å gi han det fordi de ikke fant matboksen er en altfor tynn unnskyldning. Hvertfall siden den står på hylla. Uansett bør de ha noe på "lager" slik at barna ikke går sultne. Er ikke barna som skal lide for noe de ikke kan noe for... - Det med drikke er ikke bestandig like lett og her trengs det også rutiner... Gi beskjed om at barnet ditt trenger mye drikke så er de klar over det. Vi har en boks med kopper til barna stående så både vi og barna ser den. Barna sier fra selv og de som ikke gjør det husker vi å spørre siden vi ser det. Å drikke er også veldig smittsomt så når en kommer å vil ha kommer gjerne resten av "gjengen". - Sovetiden forskyver seg som regel av seg selv nesten når de begynner i barnehagen. Det er mye som skjer, barna holder ut litt og litt lenger samtidig som det blir større og holder ut lenger mellom sovingene. Så akkurat den biten er jo ikke så mye å klage på eller?? Vi legger barna når de har behov for å sove, noen tidlig og andre sent, noen to ganger og noen tre. Så at en ikke har kapasitet til å legge barn til ulike tider stemmer ikke da majoriteten sover til samme tid og kanskje max 5 trenger "særbehandling". Du kan trygt si fra om at han skal sove til han våkner eller så og så lenge. At det går utover frukttiden er ingen unnskyldning; de må da vel bare få frukt når de står opp igjen da??? - Det med bilen er jo helt horribelt så den skjønner jeg veldig godt. Hadde ikke latt mitt barn heller være med på en slik biltur... Vognseler bruker ikke alltid vi heller, men alltid i samråd med foreldre. Mange meninger om dette og noen ønsker faktisk ikke at barna skal bruke seler og veldig mange ordner ikke poser og lignende slik at det går an å bruke seler i den selv om vi sier fra mange ganger.. -Uten tilsyn i en ikeastol er vel noe de burde skjønne at kan være farlig. Neste gang du ser det så sier du hva du mener om det. Eller ta det evt. før det slipper å skje en ulykke. Er det her en småbarn eller aldersblanda gruppe?? River ned alle lekene når vi rydder - det er ganske vanlig på en småbarn hvertfall og da må det jo læres at sånn gjør vi ikke, nå rydder vi. Er ikke noe problem å få med 1,5åringer på rydding;) Virker litt sløvt å bare sette han i stolen på grunn av det... Hvis det stemmer at det her er vanlig kost så synes jeg du skal ta en samtale der du forteller hvordan du ønsker ting, hvordan du opplever etc. Du nevner det viktigste nederst. Han trives både med barna og de voksne. Det er det beste skussmål du kan få på at han faktisk har det veldig bra i barnehagen så tydeligvis blir han jo tatt vare på... Håper du klarer å fokusere på de positive ting som skjer også, antakelig er den andelen ganske stor så lenge sønnen din viser at han trives. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141635096-barnehagen-roter-s%C3%A5nn/#findComment-141676517 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. april 2010 #4 Del Skrevet 4. april 2010 må bare kommentere den siste tingen med at det at han synes å trives er et godt bevis på at han har det bra og blir tatt vare på. Veeeel...vi har opplevd at det ikke alltid stemmer. Barnet vårt trivdes tilsynelatende godt i barnehagen også, men etterhvert kom det fram det ene og det andre som ikke var bra. Barna ble ropt og skreket til, tatt hardt i armen og snakket stygt til blant annet. Men barnet vårt viste ingen tegn på at noe var galt og var blid når vi leverte i barnehagen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141635096-barnehagen-roter-s%C3%A5nn/#findComment-141678947 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. april 2010 #5 Del Skrevet 4. april 2010 Nei barn er forskjellige de også, men hadde barnet ditt opplevd dette som forferdelig hadde han forhåpentligvis gitt utrykk for at han ikke ville dit.. Selv om det foregikk ting som ikke var bra overhodet så er det ikke sikkert barnet oppfattet det slik? Kanskje var det ikke ditt barn som fikk denne reaksjonen mot seg, men de andre?? Det er mye om og hvis og det er mye kanskje og kanskje ikke. Barn er forskjellige, barn oppfatter forskjellig, barn reagerer forskjellig og barn reagerer på forskjellig. Det er aldri dumt å følge litt med i hva som skjer, men i hovedinnlegget var det ikke noe som tilsa at barna opplevde en slik form for reaksjoner fra ansatte, det var ting de gjorde ellers som ble reagert på derfor trekkes konklusjonen om at det er bra at han ser ut til å trives. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141635096-barnehagen-roter-s%C3%A5nn/#findComment-141679570 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gutt 08 Jente11 Skrevet 27. april 2010 #6 Del Skrevet 27. april 2010 Enig med de to første svarene du har fått om at dette må du ta opp med barnehagen. MEN om du ikke får forståelse av at barnehagen mener de har gjort noe galt, eller at ting ikke endrer seg ville jeg tatt barnet ut av barnehagen med en gang! De 2-3 første årene av et barns liv er så utrolig viktige, både med tanke på tilknytning og trygghet, så her kan man ikke gå i det uendelige bare for "å vente og se"... At barnet ditt på tross av de tingene du nevner ser ut til å trives synes jeg sier mer om barnet ditt enn om barnehagen. Noen barn klarer å takle mye, men det betyr IKKE at det er bra for dem. Selv om det å bytte barnehage heller ikke er bare bra, så er det tross alt bedre enn å fortsette om tingene ikke bedrer seg fort. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141635096-barnehagen-roter-s%C3%A5nn/#findComment-141781069 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå