Gjest Skrevet 24. mars 2010 #1 Skrevet 24. mars 2010 Jeg var innom legen i dag med en urinprøve etter å ha fått +1 på protein for et par uker siden. Spurte og om de kunne sjekke den for uvi (aldri hatt det så vet ikke hva jeg skal kjenne etter..) Ringte litt senere og sa de hadde funnet hvite-ett-eller-anna i urinen så legen ville sende den inn til testing?! Så skulle jeg få beskjed da..forhåpentligvis før påske.. Hva vil det si? Bør jeg ikke få noe for det? Ble litt bekymra, for har lest så mye om hva det kan føre til.. Og hva er de hvite greiene de fant i prøven?
Snuppa + Spire Skrevet 24. mars 2010 #2 Skrevet 24. mars 2010 Hei! De fant nok eggehvite i urinen, noe som kan være et tegn på infeksjon. Så ville legen sende inn prøven til dyrkning, for å finne ut evnt hvilke bakterier det er snakk om. Da er det lettere å finne riktig antibiotika. Symptomer kan være svie når du tisser feks. Eller annet ubehag, noe som er ubehagelig? Jeg har hatt nyrebekkenbetennelse, og har da alltid vondt bak i ryggen, litt på siden der nyren sitter. Om du har det, så kjenner du det nok, og får helst feber, så ingen grunn til bekymring. Om du ikke har noen symptomer, men det likevel viser deg at urinen inneholder bakterier, har du noe de pent kaller symptomfri bakteriuri. Da skal du ta to dyrkningsprøver av urinen, og de skal vise over en viss grense med en og samme bakterie på begge prøvene. Om prøvene viser det, skal du behandles med antibiotika. Barn og gravide skal alltid behandles for dette, ikke andre folk. Om urinen inneholder bakterier, så be om å få vite navnet på bakterien, og vær spesielt obs om det er gruppe b streptokokker. Det kan og være at urinprøven din var litt forurenset av feks litt utflod da du tok den, det er lett for, så ikke stress:) Viktig å vaske underlivet grundig/dusje før prøve, og ta prøve av midtstrålen (altså tisse litt først, så i glasset, så tisse ferdig:))
Gjest Skrevet 24. mars 2010 #3 Skrevet 24. mars 2010 Tusen takk for svar! Nå ble jeg litt klokere! Det eneste jeg har kjent er at jeg av og til får den kilende følelsen man får når man må skikkelig tisse, uten at jeg må. -Og at jeg av og til føler jeg må ofte på do... Men ikke hele tiden.. (også har jeg hatt litt gulaktig utflod de siste dagene, har det noe med dette å gjøre mon tro?) Så det haster altså ikke å få behandling for dette? Var ikke sikkert jeg fikk svar på prøvene før over påske.. Det med midtstrålen har jeg aldri tenkt på.. lurt!! Igjen; tusen takk for svar!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå