Gå til innhold

3. gang, mye mer kvalm og litt trist

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid for 3. gang. Har to nydelige barn fra før og gleder meg til den lille skal komme. Men denne gangen er jeg mye mer kvalm. Orker ingen ting. Er sykemeldt, og har dårlig samvittighet fordi jeg føler jeg burde vært på jobb. Synes det er vanskelig å planlegge fremover, vite hva jeg skal si på jobben. Legen snakket om folk som kaster opp på jobben. Og ja, jeg gjorde det sist gang. Jeg hadde ikke en eneste sykedag de første 6,5 mnd selv om jeg var kvalm. Men denne gangen har jeg ingen krefter til å ta meg sammen med.

Hvordan synes dere det er å gå på jobb med kvalme? Kaster dere opp og jobber videre?

Andre som har blitt mer og mer kvalme for hvert svangerskap?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, jeg er gravid for 2 gang, og er nå mellom 8 og 9 uker. Er veldig kvalm trøtt og uopplagt for tiden, så jeg er blitt sykemeldt.Ligger stort sett og sover om dagen for å kunne fungere litt på ettermiddagen da dattera mi kommer hjem fra skolen...

Og være på jobb og være så kvalm og redusert ser jeg på som ingen hensikt. Man skal ikke presse seg selv til å fungere, da man har noe som er gull verdt liggende i magen:)

Skrevet

Jeg er gravid for annen gang og er også mye dårligere nå enn jeg var sist. Sist var jeg kvalm og uggen, denne gangen spyr jeg masse og er plaget med halsbrann og er veldig sliten. I utgangspunktet er jeg veldig skeptisk til å sykemelde meg, men denne gangen så jeg ingen annen utvei. Er helt ferdig etter å ha tvunget meg gjennom flere uker med helt grusom form... har ikke spydd på jobb, men jeg blir så dårlig av forskjellige lukter som jeg aldri har lagt merke til før.... og i tillegg har jeg noen kolleger med usannsynlig dårlig ånde - vi snakker kloakklukt! Og etter et kvarter med en av dem innpå kontoret mitt er jeg helt ødelagt! Så nå er jeg sykemeldt til over påske og krysser alt jeg har for at det er bedre da.... da er jeg 11+0..... Skjønner godt at du føler deg nedtrykt av den dårlige formen din, jeg gjør det selv. Gleder meg enormt til å bli mamma igjen til enda et lite mirakel, men jeg føler meg så utenfor meg selv og i så dårlig forfatning.... Klarer ikke noenting....

Skrevet

Hei hei. Venter også mitt 3 barn, og er utrolig dårlig. Er sykemeldt i 4 uker.. Ligger på sofaen dagen lang, er såå lei. Er 8 uker i dag, så det er så altfor lenge igjen. Det verste er min dårlige samvittighet ovenfor mine to barn. Klarer liksom ikkje glede meg enda pga at jeg er såå dårlig.

Men men tiden går, plutselig er det verste over, så kan vi glede osse over en ny liten baby...

Lykke til

Skrevet

vel...først må jeg bare si.....det er godt å høre at jeg ikke er alene!

jeg er også på 3 runden og denne gangen er det rene torturmaratonnet...

alt av plager kom allerede i uke 4....orker ingenting absolutt ingenting....eneste jeg orker å spise er sort te, sjokolade, og is...nå høres det sikkert ut som en dårlig unskyldning for å spise godis...men fakta er at jeg vanlighvis ikke er spesielt glad i søstsaker, spesielt sjokolade:(

er sååå gladi kjøtt til vanlig men nå er det helt grusomt bare å tenke på det! og alt av varm mat er bare blææææh!

prøver så godt jeg kan å gjøre det beste med mine to små men det er jaggu hardt!

Skrevet

hei, jeg er 2.gangs, og føler meg også mye dårligere enn sist. Mye mer kvalm, spyr heldigvis bare hvis jeg virkelig tar meg sammen og presser meg, så da gjør jeg ikke det. pleier å trene flere ganger i uken, men har de siste 2 månedene bare lagt på sofaen etter jobb. er helt utslitt.

har en fantastisk sjef som sier at jeg ikke må presse meg- og at om jeg er sykemeldt et par måneder til og fra- så har det ingenting å si i det lange løp. så synes ikke du skal ha dårlig samvittighet for å ikke gå på jobb- og jeg ville ikke hatt folk som spydde rundt meg på jobb- er jo viktig å lytte til kroppen- og er du sliten og veldig kvalm- så er det et tegn på å skulle ta det med ro. tenk på babyen i magen!!

håper du snart blir bedre- og kanskje du etterhvert kan jobbe litt? formen kan jo endre seg- og plutselig er du kvitt kvalmen og bare kan kose deg meg babyen inni der :) men ikke press deg for hardt nå- ingen som takker deg for det :) bare du som kjenner hva du har overskudd til!!

Skrevet

Kan jeg spørre dere her inne om en ting?

Hva sier dere til ungene deres når dere er så dårlige?

Vi har ikke tenkt å si noe til ungene våre før de magiske 12 ukene, er 8 nå. Kjempekvalm hele dagene og sykemeldt. Idag har jeg presset meg gjennom påskefrokost i barnehagen og målet er å klare å stille på skolens påskefrokost i morgen. Føles som å skulle bestige Mont Everest...

Liker ikke å la ungene se meg slik, men har jo ikke noe valg.. Hver gang de spør om noe svarer jeg at "far kan".. Stakkars mann ;)

Noen som har noen lure svar?

Skrevet

Tusen takk til alle som har svart! Det er hyggelig med støtte.

Siden jeg skrev hovedinnlegget, har jeg jobbet litt med den dårlige samvittigheten. Har nå slått meg mer til ro med at jeg ikke kan jobbe når jeg er kvalm hele tiden. Jeg har også fått hyggelig mail fra jobben. Men jeg tror at det stadig vil bli vanskelig fremover å ta stilling til hvor mye jeg skal jobbe. Har til vanlig en ansvarsfull jobb hvor plutselig fravær innebærer å måtte bryte mange avtaler, og hvor det ikke er mulig å få inn en vikar så lenge jeg ikke går ut av stillingen.

Når det gjelder hva man skal si til barna, så valgte vi å fortelle det da jeg ble liggende på sofaen. Jeg er nå i uke 10. Barna gleder seg til den lille kommer, og viser forståelse for meg som må ta det med ro (de er 3 og 5). Det sies jo også at vi som sliter med kvalme sjeldnere mister barnet... Samtidig er ikke 3- og 5-åringen så opptatt av graviditeten. Jeg tror at dersom jeg mister barnet, vil de først og fremst bli lei seg hvis de ser at jeg er lei meg.

Lykke til videre til dere andre. Hyggelig hvis dere vil skrive litt etterhvert om hvordan det går :-)

Skrevet

Hei,

det er nok ganske vanleg å bli dårlegare med antal svangerskap og aukande alder. For meg har det gått 5,5 år mellom første og noverande svangerskap. Dette er mitt fjerde, det tredje endte med SA i veke 12.

Eg har ikkje vore kvalm, men er mykje meir sliten og har skikkeleg voksesmerter og dette har eg hatt frå veke 5-6. Men no i veka fekk eg vite eg ventar tvillingar så då blir jo alt dobbelt opp!

No må eg berre innstille meg på at eg ikkje får gjort noko særleg under svangerskapet. Er 50% sjukemeldt, men er ikkje sikker på at eg klarer å jobbe så mykje. Mann og barn har dratt på tur til byen og eg nyter å vere heime aleine. Å kvile er min viktigaste jobb for tida.

Skrevet

Lykke til med tvillinger!

Jeg er tvilling selv, og særlig i voksen alder har jeg svært mye glede av og støtte fra min andre halvdel :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...