Gå til innhold

Store rupturer flere ganger?

Anbefalte innlegg

Finnes det noen som har hatt total ruptur, eller grad 3 ruptur mer enn en gang? Hvordan gikk tilhelinga? Hvor mye lenger tid gikk det til du bar brukandes igjen etter andre gangen? Var det værre eller det samme?

Grunnen til at jeg spør er at jeg hadde en total ruptur for 3 år siden. Fødselen var traumatisk og slitsom og i tillegg til følelsesmessige problemer etter dette sleit jeg lenge med arret. Jeg lakk bak og i tillegg hadde jeg vondt under sex i over ett år etterpå. Nå fungerer jeg normalt igjen men synes jeg ser så jævlig ut at sex bare er noe som gjøres for nødvendighetens skyld.

Jeg forsøkte å snakke med de på a-hus om forrige fødsel og forberedelse til neste fødsel, men fikk kun en lege å snakke med og hun innvilget keisersnitt innen tre minutter. Fint, da slipper jeg ruptur, Meeeeen jeg er ikke helt sikker på om det er måten å gripe det fatt på...Men vil jo ikke bli helt ødelagt nedentil heller...

Skal jeg stole på at det er lurest å ta keisersnitt, eller kan det være verdt å ta sjansen på å føde vanlig igjen? Hvordan glemmer jeg frykten for at det skal bli like fælt? Og ikke minst; er det trygt for barnet å bli født vanlig? Førstemann hadde navlestrengen pakket rundt hals og kropp 2 ganger og var blå og stille når han kom ut. Helsepersonellet sa lite om det, men jeg så jo at han var halvdød.

Nå er det bare 12 uker igjen til termin og jeg begynner å få helt panikk...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141632556-store-rupturer-flere-ganger/
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Hei! Jeg har ikke født igjen, men fikk en 3a. Ble ganske traumatisk for meg så har surfa en goood del..

Dersom du ikke har fysiske plager i dag ( da tenker man spes på inkontinens, vondt etter sex er jo liksom ingen big deal virker det som), bør du kunne føde vaginalt igjen. Risikoen er noe forhøyet da du har revnet mye før, men ikke mye. Nå kan du jo også kreve at de tar forhåndsregler. Kanskje var det noe spes som gjorde at du revnet så mye sist? Vakuum, lang frigjøringsfase? Det siste sjal jo bli bedre på nestemann sies det.. Sub- og totalrupturer er vel ikke noen ønskesit for folka på føden heller.

legger ved en link så du ( og helsepersonellet som er inne ) ser at dette ikke er tatt helt ut av det blå. Du må scrolle langt ned, kapittel 35: http://www.legeforeningen.no/asset/32196/2/32196_2.pdf

når det er sagt, er det jo en grunn for at du ble innvilget ks, selv om det virker som ahus er ganske "snille" der? Dessuten er arrvev mindre tøyelig enn helt vev, og derav sikkert den noe økte sannsynligheten for at det skjer igjen.

Du sier også at du ser så fæl ut der nede at sex bare er plikt nå, så hvis du har tanker om å jobbe med dette og akseptere ditt nye utseende der nedenfor, så vil jo ikke en ny ruptur, selv om den ikke er stor, gjøre saken bedre...?

Føler med deg, skal du vite, og lykke til med valget ditt :)

• 2 uker senere...

Hei.

Jeg har kun født en gang, og er heller ikke gravid. Men, jeg fikk en totalruptur ved første fødsel (1 år siden) og tenker mye på dette.

Kan ikke gi deg noen råd fordi jeg kun har født en gang, men ville gjerne dele tankene mine siden jeg også grubler på dette. Vil gjerne ha flere barn!

Jeg fikk igangsatt fødsel pga høyt blodtrykk uka før termin, og hadde pressrier i 2 t før lege ble tilkalt. Jeg hadde ingen form for smertestillende, unntatt lystgass som jeg ikke greide å få i meg, men var en trygghet å holde i maska med hånda;)

Gutten vår måtte bli tatt med vakum og dermed revna jeg til en ruptur grad 4. Fikk barnet lagt på brystet i 2 min. før jeg ble trillet ut og lagt i narkose og operert.

Pga pressriene de 2 timene sliter jeg med litt "lekking" av urin, såkalt stressinkontinens.

Må bare si at jeg hadde helt jævlig vondt i rumpa i 10-11 uker etter fødselen, det vet du nok alt om. Og det er STOR forskjell på en ruptur grad 3 A og en 4! Har 3 venninner som har hatt henholdsvis 3a, 3b og en på 3 c.

Jeg venter på oppfølging fra fysioterapi og spes. innefor dette området på sykehuset. (ventet i 6 mnd nå..)

Første kontrollen eg var på med ul i rumpa, sa legen at i mitt tilfelle ville han nok anbefale keisersnitt, men at det kan være muligheter for å føde normalt også, hvis ønskelig.

Jeg må si at jeg er skremt både av å ta ks som deg, og ikke minst av å føde normalt. Men nå, heller jeg mot ks. Hvis argumentet er å ha vondt i snittsår et par uker kontra ikke få gått på do uten tårer i øynene de neste 3 mnd, og ikke minst smerter og smertestillende i like mange uker tenker jeg at det er lettere med ks.

Men, nå er jeg jo ikke gravid så bør ikke gruble over dette...Men, så er jeg litt redd for å bli gravid igjen og pga dette.

Jeg håper du har funnet ut av hva du ønsker. Min ene venninne (med 3 B) fødte normalt med nr 2, måtte ha en lege tilstede og de klippet henne (planlagt.) Gikk bra, men måtte altså klippes.

Følg magefølelsen og lykke til! Kanskje du kan gi meg råd når babyen din har kommet til verden. Sykehusene burde ha mye mer informasjon og kompetanse på dette området!!

Takker for svar:) Jeg har bestemt meg for at det blir keisersnitt denne gangen. Heller et kontrollert snitt i magen enn revne slik igjen. Det var, i tillegg til de fysiske problemene, så belastende psykisk at jeg synes barseltiden ble ødelagt.

Godt å ha fått bestemt seg også, føler en stor ro i fohold til resten av svangerskapet og har sluttet å våkne om natta og gruble på dette:)

Enig med andre anonym her, kjempebra du har bestemt deg! Det kommer til å gå kjempebra! Og til første anonym så ser jeg at jeg formulerte meg litt dårlig når jeg skrev STOR forskjell på 3 og 4 ruptur, jeg vet jo ikke hvordan du hadde det med en 3´er så det burde jeg ikke uttale meg om. Beklager hvis det ble oppfattet feil;)

Uansett hadde vi alle jævlig vondt i rumpa..he he. Og mere til!

Good luck:)

Annonse

Det ER faktisk stor forskjell i konsekvensene av en ruptur grad 3 og 4. Med grad 4 er sjansene mye større å ha plager i lengden. Men, man har sikkert like mye vondt, men konsekvensene er forskjellig. Dette har jeg lest om, så derfor vet jeg det. Jeg fikk forresten en grad 4 ruptur. Jeg kjenner mange med grad 3a eller 3b ruptur med ingen plager i etterkant.

12:18 her. Jeg vet godt st det er forskjell og et skjeleglad for at jeg ikke fikk 50% eller mer av det ytre muskellaget revet av. Hadde ingen lekasjeplager og priser meg jo lykkelig for det, har bare fortsatt vondt 8mndr etter og lever nærmest i sølibat. Det er heller ikke rutine å legges i narkose med 3a, så da får du i stede gleden av få deg en knapp time ekstra grenseløs smerte, derso

du har vært så dum og ikke fått epidural.

Fortsatt like nærtagende her, og er med på å trekke debatten enda et stykke lenger vekk fra. HI. Såh!! ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...