Gjest Toxic Skrevet 24. mars 2010 #1 Skrevet 24. mars 2010 Småen på 3,5 er svært interessert i bokstaver, og har lært seg hele alfabetet. Jeg vil jo gjerne at han skal beholde interessen en stund til, og er på jakt etter spill eller andre aktiviteter som kan være morsomme for ham, og som kanskje kan hjelpe ham med å knekke lesekoden. Forslag, anyone?
Anne-B. Skrevet 24. mars 2010 #2 Skrevet 24. mars 2010 Vi har magnetbokstaver, og to sett med små kort, ett med bare bokstaver på, og ett med en bokstav og tegning på. De lagde vi selv. Ellers tegner vi og skriver hva ting heter, eller vi skriver en bokstav og får henne (2-åringen) til å si hvilken bokstavlyd det er. Eller hun ber oss om å skrive en bokstav. Brukte et spill som rett og slett heter "Lesespillet" eller noe sånt til eldste, kjøpt på bokhandel, men fant ut at det er like greit å gjøre det på denne måten.
tante grusom master of law Skrevet 24. mars 2010 #3 Skrevet 24. mars 2010 Sønnen min på 3 pleier å få skrive inn ting han liker å se på youtube. Feks Alfons Åberg og pingu. Han skriver og jeg staver, og så blir han så stolt når han trykker enter og riktig program kommer opp! Har gjort det i et år nå, og han har lært seg å skrive flere ord selv.
Gjest Toxic Skrevet 24. mars 2010 #4 Skrevet 24. mars 2010 Bokstavkort kunne jo vært en god idé, takk for tipset. Til nå har vi lekt med bokstavene på omtrent samme måte som dere, enten ber han meg om å tegne forskjellige bokstaver, eller så tegner jeg først og han sier hvilken bokstav det er og hvem/hva bokstaven hører til (ø for øre, f.eks). Det mest populære de siste dagene har vært å lage tall og bokstaver med farens tommestokk, og denne leken kom han på selv. Han lager bokstavene og jeg skal si hvilken bokstav han har laget. Men det begrenser seg jo litt, bokstaver med runde former er jo noe vanskelig å få til. Skal google Lesespillet og se om det kan være noe for pjokken.
blomstre Skrevet 24. mars 2010 #5 Skrevet 24. mars 2010 Goboken har en egen serie som heter min første abc, du kan jo ta en kikk og se om det kan være noe: http://www.minabc.no/ Jeg har kun brukt tilsvarende matteserie (min første 123) og den var i allefall kjempefin. I hver bokpakke var det en bok med en fengende historie og et spill!
Gjest Toxic Skrevet 24. mars 2010 #6 Skrevet 24. mars 2010 Så smart! Guttungen er svært tiltrukket av datamaskiner, så dette vil nok falle i smak
Neijasså... Skrevet 25. mars 2010 #7 Skrevet 25. mars 2010 Sjekk ut bøkene om Alf og Bett: http://www.sandviks.com/no/Hva/ABC/ En bok om hver bokstav, der de driftige Alf og Bett reiser rundt med et tog og samler inn ting som begynner på de ulike bokstavene. Bøkene kan drive voksne til vanvidd, men er utrolig populære hos de små. Mine på 4.5 og 2.5 sitter fjetret og vil gjerne lese alle på en gang.
Gjest Toxic Skrevet 25. mars 2010 #8 Skrevet 25. mars 2010 Takk for innspill, blomstre og The Mighty Quinn, skal sjekke ut begge seriene
Gjest sug lut Skrevet 25. mars 2010 #11 Skrevet 25. mars 2010 Ja, Go'bokens ABC med Alf og Bett er en perle av dimensjoner. Først knurra jeg litt over illustrasjonene (ungen gjorde ikke det) men jeg har lært meg å like dem også. De gjør jobben - og det gjør teksten også, smått geniale tekster egentlig, helt syke om du setter logikk på men veldig morsomme å lese for ungene. Dessuten er bøkene ikke lenger enn at de kan overkommes av ungen sjøl når den begynner å lese.
tullla Skrevet 7. april 2010 #12 Skrevet 7. april 2010 Vi har også noen av disse bøkene, og de har ikke vært noe populære hverken for 4-åringen, eller for 3-åringen vår. Kjedelig tekst, og veldig kjedelige CD-er som følger med. (3-åringen vår er også veldig opptatt av bokstaver, kan de fleste, og kan skrive navnene til alle i familien selv:)) Så vår dom over disse er dyre og dårlige (hvis du ikke kommer over de brukt da, jeg så for en stund siden noen som solgte full pakke på finn til under 1000 kr. Men noen tips herifra: Bokstavteppet som fulgte med denne bokpakken fra bokklubben er veldig populært, selv om boken ikke har vært det; http://www.bokklubben.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=4391130 En alfabetbok som de liker og lese her i huset er "29 liv" av Kristin Roskifte. Den har en morsom tekst, og spennende bilder (selv om Jordmoren Jorunn er litt "brutal" og kan føre til at du må forklare den brutale sannheten om fødsel...) De liker også å få sitte ved en PC med et åpent word-dokument, caps-look på, (og fullskjerm så de ikke får gjort så mye annet galt) og skrive navn etc. Når vi skal i bursdager, lager de kort og skriver på hvis de har lyst til det. Det er også mange fine spill her: http://www.minefakta.no/Spill-og-aktiviteter/ Men jeg tror det er viktig å ikke presse på! Alle slike aktiviteter her i huset skjer bare på barnas forespørsel. Det blir liksom ikke så spennende lenger hvis det er noe vi maser om!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå