Gå til innhold

Dere som legger babyene rundt kl 19, 20, 21 på kvelden...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor gamle er dem, hva gir dere dem å spise før natten, evnt måltid før kveldsmaten, og hvor lenge sover dem?

Har en jente på 5 år, hun legger seg halv åtte/åtte, og guttungen på 5 mnd har jeg liksom ikke fått i seng før kl elleve om kvelden, bare fått pupp og mme.. Nå har jeg begynt å legge han tidligere, for det er så deilig å få noen timer for seg selv om kvelden.

Det har gått veldig greit, han legger seg uten særlige protester mellom 20 og 21, men han våkner jo da igjen rundt 04 på natten, fremfor 08-09 på morgenen før.. Forstår jo at det henger sammen med at han sover tidligere på kvelden, men ser andre som har babyer som sover fra rundt 19-20 om kvelden og helt til morgenen etter...

Har innført litt velling på flaske om kvelden, det glir ned på høykant, den har jeg gradvid laget tykkere, men grøten kaster han i gulvet, og får raserianfall ut av en annen verden om jeg forsøker noe som helst som skal mates med skje...

Skrevet

Knerten er 4 måneder. Han får siste måltid en time før han legger seg. Legges kl 19.30 og sover minimum 12 timer med ett nattemåltid. Får bare mme.

Hvordan sover poden din på dagtid da?

Høres ut som han er innstilt på at 'natten' bare varer åtte timer... Er han opplagt og uthvilt klokka fire da? Eller må han legges igjen om ikke altfor lenge? Jeg ville sett litt på søvnmønsteret hans på dagtid. Pass på at den siste luren ikke blir for lang/sen. Ellers er det bare å fortsette å forsøke å få han til å forstå at 'natten' varer litt lenger. :-)

Skrevet

Begynte å legge mini kl 21 da han var 8-9 uker, gikk fort ned til kl 19, tok kanskje 2 uker. Da merket jeg han trengte det. Nå er han snart 6 mnd og legges 18.30. Siste mnd har vi begynt med grøt. Mens jeg fullammet sov han ikke stort mer enn 2-3 timer før han skulle ha pupp igjen, sånn var hele døgnet.

Med grøten varierer nettene mer syntes jeg. Alt fra 4-2 timer hehe, får bare pupp på natt, og 3 porsjoner grøt nå.

Ja veldig deilig og ha kvelden for seg selv. Syntes det var sendt å legge han i 23.00. Han har vel sikkert en lur tidligere på kvelden, kan du ikke bare få den til å bli siste liksom? Det var sånn jeg begynte, for når han våknet etter den da, var det mørkt i rommet, så da var det som han skjønte det var natt og sovnet igjen med en gang.

Skrevet

Glemte ang dette med å våkne kl 04.00 og tro det er morgen. Sånt skjer her også noen ganger innimellom. Jeg prøver bare og overhøre han helt, la han ligge å pludre. Noen ganger sovner han igjen, andre ganger er det umulig ;( men vi står ikke opp før 06.00 uansett... da ligger vi heller i senga!

Skrevet

Hei!

Vi har to barn, en på 4 mnd og ei på straks 4 år. Babyen får siste måltid klokken 19 hver kveld. Han får 210 ml mme. Han sovner da straks etterpå og sover til 03, da får han 150 ml mme og sover videre til 08. 4 åringen legger vi klokken 20 og hun sover til klokken 08.

Når babyen din våkner klokken 04, er det vel bare for litt melk? Eller tar du han opp?

Skrevet

Når han våkner, så er det bare å gi han en flaske, så sovner han igjen stort sett.. Noen netter vil han over i vår seng, og da blir gjerne resten av natten litt oppstykket, men stort sett er det bare å gi han en flaske i sengen, så sovner han igjen, og sover til rundt sju på morgenen, da står vi opp..

Ang soving ellers på døgnet, så pleier han å sovne rundt tolv på formiddagen, noen dager allerede kl ti, da sover han rundt 2 timer. Hvis han sover 3-4 timer (om vi er ute og triller, eller han sover ute), så sover han sjeldent noe mer før han legges for kvelden. De gangene han sovner i ti tiden, så har han gjerne behov for en liten powernap på ettermiddagen, mellom 15-17.. Han sover aldri mer enn 2 ganger i løpet av dagen, og ikke seinere enn til kl 17, da vekker jeg han, så vi får lagt han på kvelden igjen.

Egentlig så tror jeg at han kunne sovet natten igjennom uten mat, men han har blitt så veldig turbo i det siste, så han vekker seg selv om natten av at han enten sparker vekk dynen, drar puten over hodet, snur seg på tvers og dermed dunker hodet i kantene på sengen, og når han da først våkner, så vil han ha mat...

Har måtte fjerne alt i sengen hans, bortsett fra dyne og pute (puten må han ha, for den koser han med, hehe).. Har hatt sånn tynn beskyttelsesbård rundt sprinkelsengen, men jeg turte ikke bruke den lenger nå som han er overalt i sengen, i frykt for at han skal klare å snurre seg inn i den, og bli kvalt.. Så nå vekker han seg selv av at han dunker borti sprinklene o.l..

Skrevet

Gutten vår (nå straks 16 mnd) legger seg kl 20.30-21 og har gjort det siden han var 4 mnd. Han får en porsjon grøt til kveldsmat (vi begynte med grøt ved 4 mnd, så dette har vært fast lenge) ca en halvtime før leggetid. Da sover han ca 13 timer i strekk.

Skrevet

Snuppa her er 6,5 mnd. Hun legger seg nå kl20, men det var en lang periode hvor hun la seg kl 23-01, og så ble det kl21, og nå er vi nede i kl20.

Hun sover som regel da til et sted mellom 4 og 6, men det hender også at hun våkner tidligere, i natt feks fikk hun mat kl23.30, kl2 og kl6. Men det er heldigvis unntakene, ellers er det som regel en gang om natta. Da får hun flaske på senga og sovner igjen av seg selv (eller spiser i søvne).

Så våkner hun som regel kl7.30, men trenger ikke ta henne opp før kl 8.30-9.00 med mindre hun har bæsjebleie. Sovner igjen ca 10.30 og sover alt fra 1 time til 3 timer. Sover som regel en liten lur på ettermiddagen også, men ikke alltid hun er så lett å få til å sove.

Ang mat så får hun en god porsjon med Nestle sin God Natt Havregrøt Naturell + flaske med mme før hun legger seg. Om natta får hun kun melk og spiser alt fra 3 skjeer HIPP til 5-6 skjeer (det blir vel ca 120-240 ml alt ettersom).

Det som er "digg" med at hun spiser ca 5.30 om morgenen er at når hun da våkner for dagen så er hun ikke sulten, og jeg kan stå opp i mitt eget tempo, dusje, spise frokost etc før hun blir sulten igjen :)

Skrevet

Vår gutt på 4 måneder legges mellom 18.30-20.00, alt ettersom når hans siste dupp var. (Har ikke brydd meg så mye om fastspikrede rutiner, han sover når han er trøtt og spiser når han er sulten.) Han fullammes, så han får ikke noe ekstra. Den siste tiden har han sovet i ett strekk fra leggetid til rundt 02.00! Da får han mat, og så sover han videre til rundt 06.00-06.30.

Dette er noe han har begynt med de siste nettene bare, og dette forandrer seg hele tida. Jeg er ganske overbevist om at han hadde sovet i ett strekk fra 23.00 til 07.00-08.00 hadde vi lagt han så tidlig, men her prioriterer vi litt babyfri om kvelden framfor mer sammenhengende søvn. Sånn er det bare. Ingen barn er like, men det ordner seg gjerne til slutt likevel! :)

Gjest eelis+kian
Skrevet

At gutten våkner på natta for mat er jo helt normalt. De av babyene som sover rundt når de er 5 mnd er enten "drømmebabyer", eller så har foreldrene nattavvent dem.

Min er 5 mnd, og våkner for mat en gang ila natta, han også. Han legger seg klokka 20, også vekker jeg han ca klokka 01, så sover han til ca 07 igjen. Da slipper jeg at han våkner en time etter at jeg har sovnet, hehe. Den siste timen før vi står opp ligger han i senga mi med en leke. Han spiser halv porsjon grøt til kvelds, og så ammer jeg fra begge brystene.

Du får prøve å venne han av med mat på natta, og heller bruke andre triks for å få han til å sovne når han våkner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...