Trultetryne Skrevet 24. mars 2010 #1 Skrevet 24. mars 2010 Snuppis legger seg for natten mellom 19.30 og 20.30. Da må hun ammes i søvn, ellers kan hun ligge og ravle i det uendelige. I natt våknet hun og ville ha mat kl 23.30, kl 01.30, kl 03.30 og kl 06.30.. siste gangen sto vi opp. Lurer veldig på om vi skal prøve medgrøt snart, eller om vi skal vente til 6 mnd som anbefalt. Hun er 4 mnd og ei uke nå, og veier ca 6500 gram så hun er ganske gjennomsnittelig stor.
Mikkemafian Skrevet 24. mars 2010 #2 Skrevet 24. mars 2010 Frøkna er 5mnd og 8,5 kg, så hun er stooor. Hun legges kl 6-7 og våkner for mat i 2-3 tiden Så kan hun sove til 6-7. De små har økedøgn av og til. Det er slitsomt, men det er vekl det som skal til for at de skal få nok mat. Jeg ville kanskje begynt med å prøve å fore henne litt ekstra på kvelden. Det funket for oss.. Men ellers er det ikke noe i veien for å prøve grøt. Bare vit at det ikke nødvendigvis gjør at hun kommer til å sove bedre...
Kgw og Lillebror Skrevet 24. mars 2010 #3 Skrevet 24. mars 2010 Lillebror er 4 mnd og ca 6300 gr. Han ammer 4-5 ganger i løpet av dagen og sover rundt 4-5 timer. Han legger seg rundt halv åtte og sovner raskt, etter å spist godt og lenge. Våkner i snitt 2 ganger på natt på mat, og så våkner han for frokost rundt sju-halv åtte. Tror ikke han trenger det siste måltid på natt, da virker det kun som han suger litt for å få sove videre... Men, jeg lar han gjøre det, alt for søvnen. Hadde en periode her hvor han våknet annenhver time, men heldigvis gikk det over. Har så smått begynt med smaksporsjoner grøt og frukt, men ikke daglig. Husker jeg begynte med grøt til storesøster for å få henne til å sove bedre på natt, det hjalp ikke gitt!!
Tigerlise&Anton prøver igjen Skrevet 24. mars 2010 #4 Skrevet 24. mars 2010 Poden her er ca. 8,5 kg og 4 mnd. I det siste har han også begynt å våkne OFTE på natta. Tidligere var det bare et par ganger, men nå føles det som det er annenhver time. Jeg er så stuptrøtt at jeg ikke helt registrerer når og hvor ofte det er, men han ligger stadig vekk ved puppen, ja. Har også lekt med tanken på å gi litt ekstra mat, men han nekter å ta flaske og det virker som om han ikke tåler fast føde mer enn sånn passelig. Skal på 4 mnd-kontr. i morgen, så skal høre der hva de mener. Hadde egentlig tenkt å fullamme til 6 mnd, men får se om lille mor har nok mat til en slik stor stubb :-)
maeve er tobarnsmamma<3 Skrevet 24. mars 2010 #5 Skrevet 24. mars 2010 Hei:) Snuppa her runder 4 mnd om et par dager..Var 6,2 kg når vi var på kontroll sist torsdag, så er vel sånn gjennomsnittlig stor. Har de siste ukene tullet fælt om natta, og våknet hver andre-tredje time, men har nå begynt å komme tilbake til den rytmen hun hadde før (tror dette tullet om natta kom av at hun var syk noen dager for et par uker siden) Men en "normal" natt foreløper seg som følger: Hun sovner om kvelden i 20.00-20.30 tida, etter at jeg har "proppet" i henne så mye hun vil ha. Må også ammes i søvn, og spiser meg omtrent tom:) Hun ligger da i vår seng og sover frem til jeg kommer å legger meg i 22.30-23.00 tiden. Da legger jeg meg ved siden av henne og lar henne spise litt omtrent i søvne, før hun flyttes over i sin egen seng. Da sover hun til rundt 04.00. Får da påfyll, og så sover hun til rundt 07.00-08.00. Men er ikke alle netter som er sånnt da, i natt f.eks våknet hun 03.30, fikk mat, og sov til 06.30. Da var det opp i senga for pupp, og bare ligge å kose oss frem til 07.00 da vi sto opp (Mens igår natt våknet hun 01.30 og ville ha pupp, men da sov hun til gjengjeld frem til 07.30 igjen uten å våkne flere ganger)
Gjest eelis+kian Skrevet 24. mars 2010 #6 Skrevet 24. mars 2010 Jeg fullammet til gutten min var 4,5 mnd gammel. Da han var 4 mnd gikk jeg igang med legging (hysj-metoden), fordi han bare skulle ammes i søvn, og det er ikke aktuelt. Han våknet også 56738929 ganger per natt. Det bedret seg med en gang han begynte å spise grøt, nå er han 5 mnd gammel og våkner én gang på natten.
abella Skrevet 24. mars 2010 #7 Skrevet 24. mars 2010 Som de fleste over her skriver har det antagelig ikke noe med mat å gjøre. Jeg hadde samme problemet og min får flaske! Så det er rett og slett et søvn-"problem" og ganske vanlig i denne alderen. Du kan selvfølgelig vente og se om det går over etter hvert, men det går an å prøve å gjøre noe med det. Jeg har forsøkt å skrive en del om det i en annen tråd litt lenger ned på siden her som heter 'oppskrift for nattesøvn babyer 3-6 mnd'. Det finnes faktisk enkelte land som fullammer barna til de er 1 år. Og de har langt dårligere kosthold/næringstilgang enn oss.
Sistah*G07*J09* Skrevet 24. mars 2010 #8 Skrevet 24. mars 2010 snuppa her i huset begynte også å våkne flere og flere ganger pr. natt da hun ble rundt 4mnd. Nå er hun snart 5mnd, å det ha gått seg bra til. Men inni mellom er det netter der hun tuller fælt, å vil ha mat ofte. En "normal" natt for oss er slik: 18:30 leggerutine, stell osv. 19:00 1pupp i sengen etterfulgt av litt raping og så den andre puppen sovner stortsett ganske fort, så lenge smokken ligger rett og bamsen er i armkroken Våkner ca kl.12 får pupp og sovner fort i sin egen seng. (dette måltidet har hun begynt med den siste uken) kl.04-05 våkner å får pupp igjen og legges i egen seng etterpå. sovner da fort igjen. Våkner for morgenen i mellom kl.07 og kl.09 Tror kanskje jeg skal slutte med å ta henne over i vår seng når hun skal ha mat på natta. Er jo en del ekstra kos i det. Har en ammestol stående på soverommet, så er jo bare latskap når jeg bare tar henne over i vår seng.
Lacey*har fått erta Skrevet 24. mars 2010 #9 Skrevet 24. mars 2010 Jeg fikk høre at om døgnrytmen til sønnen min endret seg, at han plutselig begynte å våkne masse om natten for å få mat, så kunne det bety at han hadde behov for litt ekstra næring i tillegg til mm/mme. I noen tilfeller vil jeg tro at det kan stemme.
Solunger aug-07 og april-09 Skrevet 24. mars 2010 #10 Skrevet 24. mars 2010 Minstemann ble ikke nattammet før han hadde passert 4mnd. Tenkte at han trengte mer mat enn bare melk, men han var ikke klar for noen mengder med mat før han var 5,5mnd. Da begynte han å sove over natta igjen, så var mat som skulle til på han. Eldstemann begynte med grøt når han var drøyt 5mnd, da mest for "moro" skyld, at han skulle få smake. Han ble ammet hyppig døgnet gjennom og merket ingen endring da han begynte med fast føde. Begge to har vært gjennomsnittlig store.
bama09 Skrevet 24. mars 2010 #11 Skrevet 24. mars 2010 Jenta vår er 4,5 måneder gammel og fullammes. Siden hun var 2 måneder har hun sovet fra 19 om kvelden til 06-08 om morgenen uten amming. Har noen netter av og til der hun har våknet for mat siden hun sluttet med fast nattamming, men kan telle de på ei hånd. Gjennomsnittlig jente i både vekt og høyde.
SologLillegull Skrevet 25. mars 2010 #12 Skrevet 25. mars 2010 Lillegull er nesten fem måneder og var 7.2kg på kontroll forrige uke. Han får bare mm, har tenkt å begynne med grønnsaker/frukt etter påske. Fra 2,5 til 4 måneder sov han veldig godt, fra 9/10 om kvelden til 8/9, med ett måltid i 3/4-tida. En gang sov han til og med hele natta uten å våkne! (Fikk desverre ikke sove like godt selv, på grunn av melkespreng;). Men siden han ble 4 måneder har det vært mye forskjellig, som en del andre her skriver også. Først ble det to måltider om natta, så tre, og så begynte han å våkne mange ganger for smokk. Vi droppet smokken, og etter et par netter med en del skriking så ble alt mye bedre. Han sovner selv i senga si, og våkner nå for et til to måltider hver natt. Legen mener vi bør avvenne om natta, men er ikke helt sikker på det, for han virker sulten, i alle fall en av gangene. Han spiser kvelds i sju-tida, så er det i seng litt før 8, og da prøver jeg å drøye han til 3 før han skal spise, det går vel ca annen hver natt;) Så våkner han igjen i 6-7 tida, om klokken er 6 ammer jeg og legger han tilbake i sengen hans, om den er 7 står vi stort sett opp. Han sover vel egentlig forholdsvis greit, men har tenkt å prøve å avvenne om natta når han begynner med vanlig mat, slik at han sover gjennom når jeg skal begynne å jobbe om en drøy måned. Er kanskje litt optimist, men det er lov å håpe;)
elma82 Skrevet 25. mars 2010 #13 Skrevet 25. mars 2010 Lillegutt sov rimelig greit fram til for en måned siden (våknet ALDRI oftere enn hver 3. time, og hadde et lengre søvnstrekk pr natt). Så har det bare blitt verre og verre - litt opp og ned - men generelt verre.. De siste nettene har han kanskje sovet et eller to strekk på 1,5-2 t (et av dem fra han legger seg kl 19), ellers har han våknet hver time! Vi står opp ca 08, men da er vi trøtte og grinete begge to.. Stort sett roer han seg med smokk, får mat før jeg legger meg 22-23 og første gang han våkner etter 03 (som regel ca 04). Samtidig som han begynte å våkne oftere slet han mer og mer med å sovne, både på kveld og dag, så da fikk han smokk hver gang han skulle sove (hadde ikke trengt det før), og nå er han helt avhengig. Vi har nå bestemt oss for å kutte smokken, i alle fall på kveld/natt, vi må lære han å sovne uten. Hvordan gjorde dere det, SoliParis? Noen råd til oss? Tenker å ta den kampen i påska, da har pappaen også fri og vi kan bytte på å ha skrikende unge...Skal da bo i et hus langt fra folk på gården til mine foreldre (bor i blokk til vanlig), så sparer vi naboene her for det også.. I tillegg sover han nå for første gang på eget rom nå i natt. Mulig han blir forstyrret av oss om natta, nå får vi i alle fall sjekket det ut. Han sovnet heldigvis greit der kl 19, så får vi se. Vi må i alle fall gjøre noen tiltak før jeg bryter sammen av søvnmangel, og for lillegutt sin del også. Han preges også av dårlige netter, stakkar, er bare sutrete på dagtid. Husker at jeg var såå fornøyd for en måned siden da lillegutt sov 22-04 to netter på rad (la seg ikke før 22 da). Tenkte at nå blir det bare bedre og bedre. Så, neste natt var det opp hver 3. time og nå er vi her med hver time.. Slitsomt, men godt at vi er flere i samme båt! Hvis noen gjør noe som funker, si fra til oss andre!
SologLillegull Skrevet 25. mars 2010 #14 Skrevet 25. mars 2010 Lillegull var aldri så veldig avhengig av smokk, men han begynte å bli det når vi bestemte oss for å slutte, så tror vi var heldige med timingen. Vi la han med koseklut, og så satt vi ved senga og holdt han i handa og sang til han roa seg. Første dagen tok det nesten en halv time ved leggetid, og så kanskje det samme en gang om natta. Andre natta var vi nede i et kvarter, og etter det har det stort sett gått greit. Har smokken på lur i vogna når vi er på tur, men har ikke brukt den på flere dager nå, det holder stort sett med trilling. Skal ut og fly på søndag, så det skal bli spennende å se hvordan det går da, kommer nok til å ha den i lomma for sikkerhets skyld;) Vi har stort sett vært heldige med en gutt som sover greit, i alle fall etter de første to månedene, men det jeg har merket er at det er veldig viktig at både far og mor er enige om hva som skal gjøres om man skal ha håp om å få til en endring. De gangene vi har prøvd noe nytt uten å snakke om det skikkelig først, har det gått heller dårlig!
Moden fersking Skrevet 25. mars 2010 #15 Skrevet 25. mars 2010 Min lillegutt våknet ikke om natta før han var 4 måneder. Den siste måneden har han stort sett våknet regelmessig kl. 12-1, 3, 6 og 9 for mat.Jeg tror det er fordi han er større og trenger mer mat. Han blir fullammet. Jeg kommer til å vente med å innføre grøt til han er 6 måneder, hvis ikke hs mener noe helt annet (5 måneders kontroll snart). Han følger vektkurven sin, men er ikke kjempestor, tipper han veier 6,5 kilo nå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå