Gå til innhold

Noen som kan fortelle meg hva Mari Makee (tir na noir).. eller hvordan det skrives... handler om, eller hva sangen betyr?

Anbefalte innlegg

til vamp altså...

Jeg elsker den sangen og tenker på å bruke den i bryllupet mitt på en eller annen måte, men er redd det kan bli helt feil, fordi jeg ikke er så flink til å tolke tekst... Noen som kan hjelpe?

Takker:-)

Fortsetter under...

«Tir n'a Noir» er et dikt av Kolbein Falkeid som er blitt tonesatt av Øyvind Staveland og er en av de mest kjente sangene til gruppen Vamp. Den ble første gang sluppet på gruppens debutalbum Godmorgen, søster i 1993. Bandets vokalist Jan Toft synger hovedvokal mens Rita Eriksen synger enkelte partier i sangen som stemmen til tekstens Mary McKear. Sangen har siden vært et fast innslag på de fleste av Vamps konserter.

I 1996 ble sangen spilt inn og gitt ut på nytt på livealbumet «Folken». Da også med Rita Eriksen på gjestevokal. I 2006 ble den gitt ut på singel, etter at den havnet på VG-lista topp 20. På samme singel var også en karaokeversjon av sangen. Vamp hadde også turné med Kringkastingsorkesteret (KORK) samme året, i tillegg til at de ga ut plate sammen. På denne plata kunne man finne igjen låta «Tir n'a Noir». Denne gangen var det Vidar Johnsen som sang, med Øyvind Staveland på enkelte av versene. Øyvind Staveland er også den personen som spiller fløytesoloen i sangen.

Sangens Tir n'a Noir refererer til Tír na nÓg, et mytisk land i irsk mytologi. Teksten handler om en mann som har mistet kona si. Han savner henne svært. Han blir gammel og ligger døende, når han er død «seiler» han til Tir n'a noir, som er himmelen, for å møte sin kone.

Falkeid/Stavelands melodi har fått betydelig oppmerksomhet utenlands, og flere engelske oversettelser finnes. Se eksterne lenker for en av de mest brukte tekster, japanske Emi Fujita ( 藤田惠美 ) versjon av Tir n`a Noir.

Det e svart novembar, havet knuse mot strand

Ein forliste drøm fra et sommargrønt land.

Men eg huske ennå vakre Mary McKear,

longt vest i Tir na Noir

Va du drøm? Va du te? Va du hud? Va du blod?

Eg kan hørra deg le. Eg kan huska eg lo.

Bakom horisontar,

så forvitra og glir

e du mi,

mi Mary McKear.

Når min rustne kropp går i bakkane tungt

hørr eg nåken hviska bakom vintrane ungt:

Kom tebage, venn, ifra kneipar og svir.

Kom igjen te Tir na Noir.

Kom te hud. Kom te sinn ifra alt så e grått.

Eg ska stryga ditt kinn, gjera blikket ditt blått.

For bak horisontar,

så forvitra og glir

e eg di,

di Mary McKear.

Så når kvelden komme og eg stilt går ombord,

og min livbåt blir låra i seks fot med jord,

seil eg vest i havet te Mary McKear i

det grønna Tir na Noir.

Te drøm og te kinn og ein himmel av trøst

kor allting e sinn og eg hørre di røst:

Horisontar fins ikkje.

Alt du tar på forblir

Eg e di ,

di Mary McKear.

• 7 år senere...

Annonse

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har hørt at han i vamp synger den til sin døde datter. For meg er det ikke en bryllupssang,men en sang om død

Anonymkode: f66ce...359

For meg også. Har hørt den i begravelse før.

Anonymkode: 94b33...fc9

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Denne skal eg spille i begravelse til min kone på Tirsdag....

Anonymkode: db61f...0e2

Kondolerer. 

En nydelig og verdig sang. De beste ønsker til deg og dine. 

Anonymkode: 292fb...b4b

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Kondolerer så meget. Du er svært tøff som ønsker å fremføre denne sterke sangen til din kone. Sender noen tanker til deg <3 

Anonymkode: 82a45...2ee

Det er jo i bunn og grunn en kjærlighetssang!

Jeg vil si en sang om ekte kjærlighet, og savnet etter den en elsker, og ikke minst drømmen om å engang møtes igjen.

Jeg har vært i bryllup der den ble fremført. Bruden var fra Haugesund, og denne sangen hadde alltid vært spesiell for henne.

Har også vært i begravelser der sangen ble fremført. 

Annonse

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kondolerer ❤️

Vi spilte den i begravelsen til pappaen min.

Han var halvt irsk. 

Det tok meg 2 år før jeg klarte å høre på sangen igjen uten å gråte.

4 timer siden, Annanym skrev:

Det er jo i bunn og grunn en kjærlighetssang!

Jeg vil si en sang om ekte kjærlighet, og savnet etter den en elsker, og ikke minst drømmen om å engang møtes igjen.

Jeg har vært i bryllup der den ble fremført. Bruden var fra Haugesund, og denne sangen hadde alltid vært spesiell for henne.

Har også vært i begravelser der sangen ble fremført. 

Ja, det er jo det det er. En kjærlighetssang! Nydelig, fikk klump i halsen her når jeg satt og sang for meg selv nå... Den kan godt passe i ett bryllup også. :-)

Anonymkode: 700fd...d17

Det er definitivt en kjærlighetssang!

men det handler jo om døden og ønske om å møte igjen sin store kjærlighet. Altså ikke noe man forbinder med bryllup som er "starten" på et samliv.

Anonymkode: ec7b5...056

Hadde nok reagert litt om dette ble spilt til meg i mitt bryllup. Hele sangen handler jo om at noen dør og at de sees igjen i etterlivet. Hadde tenkt litt sånn "eh...er mannen så sikker på at jeg dør først?", i tillegg lyser det ikke akkurat glede og lykke av den

Anonymkode: f66ce...359

Ingen i vamp har mistet din datter tror jeg. Men Kolbein Falkeid som har skrevet diktet Tir n'a Noir har gjort det. Men den handler ikke om å miste barnet sitt. 

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Tir_n'a_Noir

Anonymkode: b3288...ed9

På 3/23/2010 den 23.31, Anonym bruker skrev:

Jeg vet om noen som brukte denne i et bryllup, brudgommen sang den til brura... Nydelig:)

Festlig! Med tanke på at sangen handler om ei dau kone😂 Folk burde seriøst sette seg inn i hva sangene betyr.

Anonymkode: 9ba01...220

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...