Anonym bruker Skrevet 23. mars 2010 #1 Skrevet 23. mars 2010 Sønnen min på 2 år er veldig aktiv, full fart hele tida. Noen ganger når jeg henter ham sitter han fastspent i stol, og personalet sier at de måtte sette han der for å "roe" han ned. Noen meninger om denne praksisen?
sjøsamen Skrevet 23. mars 2010 #2 Skrevet 23. mars 2010 hadde jeg ikke akseptert dersom det ikke var noe som jeg var informert om i forkant...
Miss Misantrop Skrevet 23. mars 2010 #3 Skrevet 23. mars 2010 Jeg hadde tatt han ut av barnehagen tvert. Dette har gjentatt seg flere ganger og de har tydeligvis ikke kapasitet nok til ditt barn.
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2010 #4 Skrevet 23. mars 2010 Tja. Jeg mener at reiming av mennesker kun skal skje dersom personen kan skade seg sel eller andre mennesker,og en barnehage er definitivt ikke rette plassen for å bedrive slik praksis.
LittleMissCandy Noah08+Spire<3 Skrevet 23. mars 2010 #5 Skrevet 23. mars 2010 Det hadde jeg IKKE akseptert! Gutten min blir straks 2 år og er veldig aktiv. Hadde jeg funnet gutten min i en stol med seler en dag jeg hadde hentet han i barnehagen hadde jeg mildt sagt blitt forbannet! Ta det opp med de ansatte og si at det der finner du deg rett og slett ikke i.
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2010 #6 Skrevet 23. mars 2010 Takk for svar. Jeg føler jo selvfølgelig at dette blir feil selv, men er litt godt å høre om andre er enige. Skal ta det opp med barnehagen. HI
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2010 #7 Skrevet 24. mars 2010 Kommer jo litt ann på settingen da.. I barnehagen vi bruker er det faktisk noen av 2-åringene som fremdeles bruker sele i tripp-trapp stolen fordi de kan finne på å dette ned (klatrer opp på bordet osv). De seles selvfølgelig ikke fast som straff, men når de spiser. Har sett et par ganger at de har hatt sele på når de har sittet ved bordet å puslet, tegnet e.l. Ser ikke noe galt i det egentlig.
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2010 #8 Skrevet 24. mars 2010 Når jeg leser inlegget her og svarene du har fått, så ser jeg for meg to bhg tanter hiver seg over en VILL 2 åring, legger han i bakken, kjemper for å få han opp i stolen å tvinner selen rundt han til sikkerhet for han selv og andre, og så setter de han bort i et hjørne så han får vente på mor eller far..... JA jeg OVERDRIVER, men det gjør FAEN meg dere å....JEEZEZZZ!!!! Hadde de satt han i stolen i flere timer, mesteparten av innetiden, så JA da er er det noe galt!! ikke med sønnen din, men med bhg tantene! MEEEN, om de prøver å få litt ro på avd, vil ha litt rolig lek på slutten av dagen, og setter han der for å puzzle, tegne ol. så er det for han egen SIKKERHET at han blir satt sele på siden han er en VILTER 2 åring som kan finne på å klatre utav stolen å FALLE ned på gulvet og SKADE seg!!!! Vil i farten bare minne om at litt vett i hodet er lurt, ta dere en tur ut å luft dere litt, ro ned, å se saken litt an før dere forer HI med hysteriske paranoide ideer!!!! Og til deg HI: kan ikke du snakke med bhg?? ikke sitt hjemme å funder å lage deg sånne tanker hjemme...SNAKK, de passer tross alt BARNET ditt! Godt å få det ut....nå skal jeg ut å gå en lengre tur;) ha en fin dag;)
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2010 #9 Skrevet 24. mars 2010 Er nok forskjellig praksis når det gjelder dette. Mitt barn er 15 mnd og det er ikke uvanlig at barn på den alderen sitter urolig (opp og ned av stolen, eller kan dette og slå seg)... De bruker seler da de spiser og evnt ved en bordaktivitet.. jeg ser ikke problemet i dette så langt det blir brukt på en fornuftig måte. Men hvis han stadig vekk blir fastbundet forde han krever mye blir det fort galt. Jeg har vært bort i at barn som biter ol bir satt i stol men da har dette også blitt tatt opp med foreldre som er enig at straffen da blir å sitte i en stol og tenke over hva en har gjort... Men helt klart ville jeg tatt opp dette hvis du opplever dette ofte. Jeg vet som sakt at mitt barn sitter med sele ved matbordet og formingsaktiviteter og ser ikke problemet i det, da dette også egentlig handler litt om barnas sikkerhet.
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2010 #10 Skrevet 24. mars 2010 Ikke akseptabel! Hadde det vært en bordaktivitet eller matsituasjon så kan jeg forstå det bedre (slik at de ikke faller ned, men det blir vel heller brukt på de som er yngre enn 2 år), men å sette han fast der fordi han er for aktiv er ikke greit! Dette ville jeg snakket med ped.leder om eller styrer.
brooklyn Skrevet 24. mars 2010 #11 Skrevet 24. mars 2010 "roe" han ned pga hva? At han er villbass og bajas med de andre ungene? Det gjøres innimellom i vår bhg og jeg synes det er helt kurant. Avogtil er det min gutt som sitter i stol og får seg en liten pause, avogtil er det en annen unge. Hvis en liten gutt blir kjempeivrig ( i mangel på bedre ord) og er altfor pågående og voldsom mot de andre barna, synes jeg det er helt ok at han roes ned i en stol. Jaja. Meg om det. Hadde ihvertfall ikke tatt ungen ut av bhg MED EN GANG HERREGUD MENNESKE!!! Hva i all verden er det for en overreaksjon da!
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2010 #12 Skrevet 24. mars 2010 08:58 Godt du bruker STORE bokstaver OPPTIL flere GANGER i en SETNING, så du VIRKELIG får FRAM poenget DITT!!!!
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2010 #13 Skrevet 24. mars 2010 er vanskelig å svare på om det er akseptabelt. Du sier ingen ting om når han blir satt der. Hva gjør de andre barna? Blir han stuet vekk når han sitter i stolen? Blir han aktivisert på en rolig måte? Som andre nevner: Blir han satt i sele for ikke å skade seg selv når han er i stolen, må det være greit. Får han lov til å male, tegne, pusle osv. Eller spiser han? Da er det vel neppe et problem. Det er derimot ikke greit hvis det er for å separere han fra de andre. (De sitter i ring og han må tegne alene). Hvis sønnen din er så urolig at han "ødelegger" for alle de andre (for de må også tas hensyn til), bør de vurdere å ansette noen ekstra som kan passe på sønnen din.
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2010 #14 Skrevet 24. mars 2010 Jeg har en 2 åring som er TURBO og han får utfolde seg i barnehagen. Hadde ikke akseptert at han skulle sitte i en stol med seler for å roes ned. Det er noe annet i matsituasjoner. Jeg er glad vår barnehage aldri hadde funnet på noe slikt! De kaller sønnen min kroppslig intelligent og ser på det positive. Hvis dette hadde skjedd flere ganger og forklaringen deres hadde vært å roe han ned hadde jeg faktisk funnet en annen barnehage.
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2010 #15 Skrevet 24. mars 2010 Så lenge det ikke er i mat-el aktivitetssituasjon v bordet er dette helt uakseptabelt. Barn skal overhodet ikke spennes fast fordi de er for aktive og personalet ikke har ressurser nok for å ta seg av situasjonen. Hvis det går helt over styr m barnet må det tas ut av situasjonen el leken og man kan rette oppmerksomheten mot roligere aktivitet evt ta barnet m på et roligere sted eller rom i barnehagen og roe barnet der. Jeg har selv barn i barnehage og har sett en del `rare` ting opp gjennom årene. Dette pga at det noen ganger har vært dårlig bemanning og en del ufaglærte som kommer innom fra bemanningsbyråer. Noen av disse personene trenger av og til veiledning og hjelp til å håndtere situasjoner. Snakk m pedagogisk leder el styrer i barnehagen. Jeg har bestandig tatt opp ting med en gang hvis det har vært noe jeg har reagert på og bestandig blitt tatt seriøst og ingen sure miner. Hvis ikke dette fører frem hadde jeg kontaktet barnehage kontoret der du bor. Hadde absolutt ikke funnet meg i at barnet mitt hadde blitt `reimet` på denne måten.
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2010 #16 Skrevet 24. mars 2010 Nei, nei, nei. Å binde fast mennesker er faktisk ulovlig, selv om det er "bare" et barn vi snakker om her! Dette hadde jeg aldri godtatt. Her må de finne andre måter for å roe han ned. Og hvis han er SÅ aktiv at de mener at fastbinding er nødvendig så burde de vel koblet inn ppt?
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2010 #17 Skrevet 24. mars 2010 Dette skjer i mange små barnehager.... Desverre....
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2010 #18 Skrevet 24. mars 2010 Jeg skjønner det jeg da. Hvis jeg går utifra at dette ikke er en straff, men barnet får tilbud om en annen "roligere" aktivitet som tegne, male e.l. Ikke så galt at barnet bare roer seg ned litt heller? Jeg er mamma til en av hver, en stille rolig jente, som aldri gjør vesen av seg, spesielt ikke i barnehagen. Hennes tilbud blir helt klart redusert av å ha bajaser som krever veldig mye tid og oppmerksomhet. Sønnen vår er stikk motsatt, høyt og lavt og full av tøys og tull. Synes ikke det er rett at han skal få holde på som han vil hele tiden, det er andre barn i barnehagen også.
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2010 #19 Skrevet 24. mars 2010 kommer ann på settingen. Du sier ikke noe om det er ved en bord aktivitet eller spisetid. Eller om det bare er for å "stue han vekk". Jobber selv i bhg på småbarn og da er det noen man må sele fast ved noen andledninger som når vi skal spise eller gjøre bordakt for å hindre de å reise seg i stolene og falle ned og skade seg.
3småtroll♥ Skrevet 24. mars 2010 #20 Skrevet 24. mars 2010 I barnehagen i kommunen jeg bor i er det faktisk slik at foreldre må skrive under på bruk av seler. I følge min mor som driver barnehage er det fordi bruk av seler kan sees på som bruk av tvang- noe som ikke er lov.... Jeg har brukt seler på alle våre tre barn som sikring- ikke straff:) Hadde jeg sett at de brukte det på lilleknott (2 i mai) så hadde jeg forstått det godt siden han ikke sitter noe særlig rolig... Men hvis du ikke har sagt ja til at de kan bruke seler og ikke vil at han skal ha det så er det jo bare å si fra vel?
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2010 #21 Skrevet 24. mars 2010 En ting er selvsagt å ha seler på stolene for å hindre at de reiser seg opp under mat eller andre bordaktiviteter. Da gjør man det jo for deres egen sikkerhet, så de ikke skal falle ned fra en høy stol og skade seg. En annen ting er hvis gutten er i full aktivitet, og de plasserer han i en stol og binder han fast der når han har fullt av lopper i blodet. Om han er så urolig at det ødelegger for de andre barna, så må de finne andre måter å roe han ned på. Signerer hun over som mener at hvis de mener at han er så urolig at han trenger å bindes fast så burde de ha kontaktet ppt. Å reime fast noen er klart lovstridig, det er kun lov i psykiatrien etter legevedtak. Og ja, Norges lover gjelder selv om dette er et barn på 2 år. Deres håndtering av "problemet" burde i det minste være avklart med foreldrene på forhånd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå