Anonym bruker Skrevet 24. mars 2010 #26 Skrevet 24. mars 2010 Du trenger ikke gi penger selv om det er det hun ønsker seg. Andre forslag er å gi henne arvegods. Det kan vært et fint symbol på at hun holder på å bli voksen. Et smykke, en kiste eller noe annet som hun vet du er glad i og som har vært i fammilien i generasjoner er en fin gave om dere har slike ting. En annen mulighet er bunad. Det koster mye nytt, men om du har en som kan syes om blir det ikke så dyrt.
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2010 #27 Skrevet 24. mars 2010 Hvor mye har du til gave da? Og hvor mye kunne du ønske du kunne gi?
Gjest Filifjonka Skrevet 24. mars 2010 #28 Skrevet 24. mars 2010 Vi hadde konfirmasjon i fjor. Vi fikk låne bord og stoler gratis på en kafe i nabolaget (vi kjenner eierne). Tallerkner, glass og bestikk hadde vi ikke nok like av, men vi brukte det vi selv hadde og så lånte vi av svigermor. Ingen reagerte på at det ikke var likt over hele bordet. Det hadde ikke falt meg inn å leie/kjøpe nytt. Vi plukket vårblomster og min mor laget små oppsatser til å sette på bordet. Jeg kjøpte inn enkle vannkarafler på Europris, de har mye som er ålreit til en billig penge. Vi hadde ikke folk til å servere, vi satte maten på et bord og alle forsynte seg selv. Det blir litt mer pes for mor, som må fylle opp vannkarafler og følge med på matbordet, men det går greit. Insisterer hun på penger, og du vil gi henne det, så gir du det du greier. Ikke tenk på at "alle ser" at du gir lite. Du gir så mye du kan. Søk for all del om støtte på nav. Lykke til.
NormaJean Skrevet 24. mars 2010 #29 Skrevet 24. mars 2010 Du, bor du i Oslo så skal jeg lage en kake for deg hvis du vil???
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2010 #30 Skrevet 24. mars 2010 Angående dekorasjon, når broren min ble konfirmert lagde jeg blomsterdekorasjoner for dem. Kjøpte oasis (koster ikke mange tierne), brukte vaser jeg hadde selv til å ha oasis i, evt kan du kjøpe noen billige hardplastkopper å ikea og male den feks. Så kjøpte jeg to billige buketter med blomster på prix og plukket litt ekstra av blader og kvister i naturen, vips hadde dem fem blomsterdekorasjoner til under to hundre kroner Veldig enkelt og billig:)
Sjokolade76 Skrevet 24. mars 2010 #31 Skrevet 24. mars 2010 Du har krav på ekstra bidrag fra far i forbindelse med komfirmasjon, selv om han ikke deltar. Se artikkel: http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=113445 Du bør absolutt kontakte Nav, sosialkontor osv for å undersøke.
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2010 #32 Skrevet 24. mars 2010 Synest du har fått mange fine tips her allerede, og med tanke på borddekking synest jeg også at du godt kan bruke forskjellige servicer - bare sjarmerende. Ellers er det kjempe billig med enkelt hvitt service på Ikea. Vi kjøpte et sett der før et stort selskap en gang, da har du det til senere anl. også. Så kan man pynte opp med fine servietter, lys, blomster osv. Sodd til middag og litt hjelp til dessert, så ser det ut som det meste er i boks;)) Helt enig med de som tipser om oppretting av sparekonto her, da kan du sette inn et beløp du har råd til hver mnd, og vips så blir det noen tusenlapper før førerkort skal taes. Dette ordner seg skal du se, lykke til;)))
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 24. mars 2010 #33 Skrevet 24. mars 2010 Hei . Om du bor i Oslo kan jeg også hjelpe til med å bake en kake ol .Jeg har også en stor rull med hvit papir duk som du kan få .Jeg har ikke bruk for den lenger og bare fint om den kan bli brukt i steden for å stå i kjøkkenkroken . Jeg vet hvor vanskelig det er å bare ha avklaringspenger, har det selv . Men noen tips : 1. Legg alle kronestykkene dere finner (i vesker, lommer, lommeboka ol) i en skål og spar disse Samme med alle tomflasker dere panter . Kjøp en ting til konf hver gang du får penger (1 serviett pakke ,1 stk pynt til kake,) Gå på nille ,de har mye fint der til en billig penge , Ang blomster ,har gartneriene mye billig blomster i mai ,bla margeritter 6 stk for rundt 30 kr . Lykke til
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2010 #34 Skrevet 24. mars 2010 Dette for du lett til med litt fantasi (ikke gaven da :-) ) Duken kan kjøpes på JYSK, kjøp nervøs velour i meter. Tror det koster ca 25 pr meter? kjempe fint i hvit Hvilken farge skal du ha på pynten? I mai får du sikkert kjøpt Pioner (vet du hva det er?) på mester grønn. klipp blomsten av og legg hodet i en skål med vann, en flott fargeklatt. Kjøp evt noen billige roser på plantasjen, 44 kr. i samme fargenuance, strø blomsterbladene (de fra hodet) på duken evt, sammen med nogle billige perler. Det bliver flott og stilrent :-) Lykke til
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2010 #35 Skrevet 24. mars 2010 11.03 her. Duken kan evt. bestilles på stoff og stil http://www.stoffogstil.no/Katalog/Bolig.aspx?group_id=4488&articleid=16784
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2010 #36 Skrevet 24. mars 2010 Bor du rundt Lillehammer så kan jeg bake mange kaker,vi har også bestikk til 24,papirduk,vannkarafler osv.Bare si ifra så hjelper jeg til. Har ei venninne som driver blomstebutikk,hun kommer garantert til å gi deg noen oppsatser(hvis du vil selvfølgelig). Si ifra hvor du bor så skriver jeg til deg:)
Sugarbells med 2 jenter<3 Skrevet 24. mars 2010 #37 Skrevet 24. mars 2010 Jeg har egentlig ingen konkrete tips, men vil bare si at dette var en veldig koselig tråd å lese:-) Der dib-damene har vært kjempehyggelige, og HI har fått mange gode tips:-) Førerkortpenger er en god ide synes jeg:-) Jeg fikk mine på en sperret konto når jeg ble konfirmert, og da fikk jeg ikke til å bruke dem opp på mye annet rart... :-)
Christine209 Skrevet 24. mars 2010 #38 Skrevet 24. mars 2010 Når jeg og tvillingbroren min ble konfirmert lånte vi stoler og bord fra kantinen på jobben til pappa. Bestikk, glass og tallerkener kjøpte vi på Ikea noen år i forveien når vi kjørte forbi en sommer:) Kaker stilte slekt, venner og naboer opp med. Mamma og venninnene har avtaler om at de baker kake til barnas konformasjoner:) Vi hadde konfirmasjonen hjemme hos oss, var ikke stor plass, men det gikk! Vi hadde koldtbord, i tillegg til en middagsrett som mamma lagde selv. Så hadde vi stoler og bord på hverandaen slik de som ville kunne sitte ute å spise kaffi og kake etterpå.
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2010 #39 Skrevet 24. mars 2010 Når jeg ble konfimert for snart 20 år siden,Det er faktisk 20 år siden nå i vår. Så hadde vi det hjemme i huset til min søs. Vi hadde den nærmestse familie, det vi si de som jeg bodde sammen med til mat( bodde i samme hus som mine besteforeldre+ en tante), en tante og mine søsken med følge. Litt senere på dagen hadde vi kaffe selskap, med over 50 stk som var resten av den nærme familie pluss noen gode venner og andre som var naturlige og komme. Vi fikk de vi viste kunne bake kaker til og ta med seg en kake som en ekstra gave, så vi hadde kaker i uker etterpå tror jeg for det ble så utrolig mye. Kanskje mye også pga at min tante som er baker bakte en på en kvm, hun elsket og lage sånne store kaker. VI hadde ikke service til alle som var like, husker at mamma var rundt hod venner og fikk låne, service, border og stoler til selskaopet. Til bordpynt hadde vi masse lillekonvall(kjempegiftig) som var satt sammen med noen røde blomster husker ikke hva. Du må lage selskapet ut fra ditt budsjett, eneste gaven jeg fikk av min mor var bunaden, av pappa fikk jeg et smykke som jeg kastet dagen etter(så glad var jeg i han en annen historie)
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2010 #40 Skrevet 24. mars 2010 Må bare skyte inn noe på dette innlegget.. Er det ikke vanlig å gi konfirmanten enten bunad eller findress??? Jeg synes dette er noe ALLE foreldre bør gi til barna sine. Jeg fikk selv bunad til konfirmasjonen min, og jeg hadde blitt meget skuffet om jeg ikke hadde fått. Jeg kjenner ingen jenter som ikke har fått bunad hos sine foreldre.. man kan ha så dårlig råd man vil, men bunad/findress er noe man SKAL prioritere til sine barn!
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2010 #41 Skrevet 24. mars 2010 Anonym 18:44: Hvilken familie er det du kommer fra da? Mener du virkelig at konfirmanten skal velge mellom selskap eller gave?? Hjelpe meg, nå ble jeg rystet... Sjønner det er dårlig stilt blandt mange der ute, men der får grensen gå! Man skal faktisk ha både gave og selskap Og til deg HI: Jeg tror du kommer til å klare dette bra. Søk støtte hos Nav, der kan du få en god slant med penger! Ønsker deg mye lykke til!
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2010 #42 Skrevet 24. mars 2010 Hahahaha, ingenting som heter SKAL anonym 12.50. Jeg ville ikke engang ha bunad av den enkle grunn at jeg visste mine foreldre ikke hadde råd. Dessuten er det så og si ingen av mine gamle venner som hverken passer eller kunne tenke seg å bruke denne fantastiske bunaden de fikk til konfen den dag idag. Å kaste bort mangfoldige penger på en bunad er totalt unødvendig hi, hun her har rett og slett ikke peiling..
Miztery Skrevet 24. mars 2010 #43 Skrevet 24. mars 2010 Kan du ikke KREVE at far er med på å spleiser på slikt da, gjennom NAV f.eks? Mener det ikke skal være valgfritt om man stiller opp økonomisk for barnet sitt, selv om man fysisk ikke stiller opp..
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2010 #44 Skrevet 24. mars 2010 En bunad koster fort over 20 000, og når folk har dårlig råd skal de prioritere bunad? Her er det jo snakk om at hun sliter med å betale både selskap og gave. Og så skal hun hoste opp 20 000 kr til klær? Det var nå også en tilbakemelding å komme med.
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2010 #45 Skrevet 24. mars 2010 Far er faktisk pliktig til å være med på å betale. Søknadsskjema ang dette finnes hos Nav. Jeg vet faktisk også om søstre som valgte å få bunad i stedet for å konfirmeres og ha besøk så jo, det går fint an å velge. De var veldig fornøyd med kun gave.
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2010 #46 Skrevet 24. mars 2010 Går du igjennom nav så sender de krav til far som er pliktig til å betale halvparten.
nick_342104 Skrevet 24. mars 2010 #47 Skrevet 24. mars 2010 Som flere her sier så tror jeg du kan få noe støtte fra Nav til selskapet om far ikke bidrar ja. Kaker kan jo andre hjelpe deg å bake mot at du gjør gjengjeld når de trenger det. Hva gave angår kan du jo opprette en BSU konto til henne hvor du setter inn noen kr når du har råd. Dette kan du jo gi som et slags gavekort og er noe hun vil sette stor pris på den dagen hun skal kjøpe seg sitt eget hjem. Lykke til. Er sikker på at dere vil få en fin dag,tross situasjonen. Klem:-)
Lea Laus Skrevet 24. mars 2010 #48 Skrevet 24. mars 2010 SKAL HA bunad? Hvaerdetfornotull? Jeg vil ikke ha noe bunad, fikk tilbud, men sa nei. Vil i dag fremdeles ikke ha noen bunad. Og om så, er det ikke bedre å gi det på 20 års dagen eller noe sånt?
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2010 #49 Skrevet 24. mars 2010 om du bor i nærheten av IKEA er det et tips å dra dit. da vi skulle ha dåp med mange gjester, hadde vi ikke nok tallerkner osv. ville ikke ha papp. men en tur på IKEA og vi fikk fine hvite tallerkner til 5 kr stk. det blir ikke så dyrt. og du kan gå på feks jysk og kjøpe stoffer i metervis for en rimelig penge til duk. og husker at jeg i min egen konfirmasjon var ute og plukket masse markblomster som ble kjempefin borddekorasjon, alt trenger ikke koste penger! lykke til, bare bruk litt kreativitet så blir det nok en fin dag
Sugarbells med 2 jenter<3 Skrevet 24. mars 2010 #50 Skrevet 24. mars 2010 Jeg har nettopp byttet ut den bunaden jeg fikk i konfirmasjonsgave (og 15 kg siden), så å spare den til senere er nok ikke dumt... Men det er mulig å leie bunad da:-) Men en pen kjole gjør nytten :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå