Gå til innhold

Gruer meg til konfirmasjon til min datter...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snart skal datteren min konfirmeres, og det blir ca 20 gjester. Jeg gruer meg veldig, da jeg har utrolig dårlig råd for tiden. Jeg har ikke hatt mulighet til å sette av ei eneste krone siste par årene, og alt ekstra har gått ut pga situasjonen vi er i.

Jeg er alene med mine 3 barn, og far stiller ikke opp med hverken samvær eller penger nå i forbindelse med konfirmasjon. Ikke kommer han heller, noe som er sårt for konfirmanten selvsagt.. og derfor vil jo jeg gjøre mitt beste for at dette skal bli en fin dag.. men det lar seg jo nesten ikke gjøre med så lite penger.

Gaven er en annen "byrde" Hva gir man sin datter i gave på en slik dag? Hun ønsker seg penger, så det blir jo veldig tydelig hva man gir...

Forslag for å ordne en rimelig, men koselig konfirmasjon mottaes med takk =)

Skrevet

Hva med å fortelle din familie om situasjonen om de ikke allerede vet det?

Kan hende dine foreldre eller søsken kan hjelpe til med selve konfirmasjons mat/kaker/kaffe

evt spleise på konfirmasjonsgave med besteforeldre ?

Har du plass hjemme, ville jeg valgt å hatt middagen/kaffe der :)

ting trenger ikke være dyrt for å være koselig!

Skrevet

Har du ikke familie som stiller opp? Foreldrene dine eller barnets?

Det trenger ikke være så dyer å arrangere noe sånnt, på lik linje med et bryllup.

Kanskje besteforeldrene kan stille opp med lokale dersom du ikke har mulighet til å ha det hjemme?

Skrevet

Ang. gave så kan du lage en symbolsk lapp at du vil hjelpe henne med billappen når det evt. blir aktuelt.

Få familie til å bake kaker, hjelpe til med å lage maten.

La konfirmaten selv lage bordkort, pynt til konfirmasjonen, hun kan jo hjelpe til :-) Er været fint kan du ha det ute i hagen (regner med at konf er i mai).

Kan du spørre nav om litt støtte? Så i en annen tråd at noen fikk hjelp til dåp.

Lykke til ;-)

Skrevet

Jeg har plass til å ha det hjemme, og jeg har nok bord og nesten nok stoler, så det er ikke problemet. Vi har valgt sodd til mat, så det blir jo ganske rimelig. Men det er jo fortsatt en del som mangler... og da spesielt gaven.

Mine foreldre har null forståelse for min situasjon, og en av dem kommer ikke engang. De hjelper meg aldri økonomisk, fordi de forventer at når jeg har satt barn til verden må jeg selv klare å ta dem av meg.. så her er det sjelden noe ekstra som vanker. Barnets besteforeldre på andre siden stiller heller aldri opp... dessverre.

Skrevet

synes det er helt feil med en gave i tillegg til selskapet, det er jo gave nok.

Noe annet måtte vel vært noe med betydning annet enn penger.

Da kan hun jo velge mellom penger eller selskap da?

Billigere med middag ofte enn med koldtbord el.l. Og det er vel normalt å hjelpe hverandre med kaker i slike anledninger?

Skrevet

Feil med gave i tilegg til selskapet?

Da lever du i en annen verden enn alle andre.

Skrevet

Jeg fikk gave til 3000 av foreldrene mine i konfirmasjon. Synes det holder i MASSEvis altså.. det er 9 år siden vel å merke..

Synd det at foreldrene dine ikke forstår situasjonen din, får da håpe de gir en flott gave tl dattern din da om de ikke ønsker eller vil hjelpe til i selskapet.

Venninner av deg kan kanskje hjelpe deg med å bake kaker ? og lage bordkort fks.

Skrevet

kjenner veldig igjenn situasjonen fra da jeg skulle konfirmeres..

Jeg og min mor skaffa oss ekstrajobb, hvor vi gikk med reklame om ettermiddagen en dag i uken..

(begynte vel 8mnd før konfen)

betalte konfirmasjonen med disse pengene.

Litt stolt over å ha betalt halve konfen min selv =)

Skrevet

Selskap og gave er helt normalt. Skal selv holde konfermasjon for min datter nå i mai..

Skrevet

18,51 her igjenn..

Vi lagde mye av maten selv (lasagne salat og brød)

og mormor/bestemor tanter etc lagde kaker

Skrevet

Da min kusine ble konfirmert i fjor fikk hun 2000 kr av sine foreldre, og et brev om at de har opprettet en konto for henne, hvor de skal sette inn penger hver mnd til hun blir 18.

De har veldig god råd, og skulle sette inn en ganske stor sum, men det behøver du jo ikke å gjøre. Sett inn litt hver mnd, og heller sleng på en større sum en gang du har noe til overs...

Så har dattern din penger når hun blir eldre også... når alle konfirmasjonspengene e brukt opp.

Skrevet

18.52

Det synes jeg du skal være! ikke bare litt men veldig stolt over! konfirmasjon er en overgang til de voksenes rekker, og hva er ikke mer "voksent" en å forstå livets realitet og hjelpe sin kjære mor med å betale for selskapet.

Det handler faktisk ikke bare om å få alt for dyre gaver uten mening, men også det at familien kan gå sammen å spleise på en stor flott gave til konfirmanten.. fks billappen eller bunad.

Lykke til HI! du finner nok en løsning på dette :)

Skrevet

er ikke jenta 14 år? regner med hun kanskje vet det er knapt med penger, hvis ikke skader det ikke at hun får vite det! jeg synes selskap er en fin gave! :-) likte også ideen om "tilgodelapp" ! å det trenger ikke å være på noe så dyrt som lappen!

lykke til:-)

Skrevet

Tusen takk for mange fine svar. Å ikke gi gave, er uaktuelt for meg.. men dette med å sette inn litt pr mnd er jo en mulighet. Poenget er at jeg har konfirmant neste år også, så det blir ikke mye ekstra (har arbeidsavklaringspenger) å sette av.

Jeg har spurt noen venner om å bake, så dette ordner seg nok også. Invitasjoner, bordkort osv lager jeg selv, med hjelp av konfirmanten. Men jeg tenker mye på borddekkingen.. vi har ikke nok like fat, bestikk, glass.. pynt, duk, blomster, osv.

I tillegg misliker jeg så innmari å be om hjelp... oppveksten har fått meg til å ønske å klare alt selv :-/ Men nå har jeg i alle fall klart å få noen venner til å bake kaker som sagt :-)

Skrevet

nille har noen nydelige papirduker.. og papptalerker er jo også greie..

er ikke hvordan det ser ut, men om det blir en fin dag for konfirmanten og familien som teller

Skrevet

Det trenger da ikke være likt ;-) synes det er fint med litt forskjellig jeg da! Det er atmosfæren og de menneskene man er rundt som gjør hele selskapet!

Skrevet

Du trenger ikke ha likt bestikk, bruk masse forskjellig og ta det som utgangspunkt når du pynter:)

Skrevet

Bor du i nærheten av svenskegrensen?

Ville vurdert å dra over å kjøpe mye av mat osv der..

Skrevet

Ang. gave. Hvis du har noe "arvesølv", smykker eller noe som er litt fint så er jo det en flott gave. Til min konfirmasjon så fikk jeg to sølvskjeer av farmor. de var etter mine oldeforeldre, og sammen med dem så hadde hun skrevet er lite stykke om dem. Det er en gave jeg satt veldig pris på, og i dag som voksen så synes jeg det er enda flottere.

Når det gjelder bordpynt, så er det kanskje mulighet for hvitveis eller konvaller,alt ettersom når det er.

Skrevet

En kollega av meg hadde veldig dårlig økonomi det året han hadde konfirmant, og søkte støtte gjennom NAV. Han fikk en grei sum derfra, 6000 eller 8000 tror jeg.

Skrevet

Hei!

Jeg jobber på Nav, og vi gir ofte stønad til konfirmasjon dersom foreldrene har lav inntekt.Søk!

Når det gjelder gave har du kanskje et smykke eller noe annet personlig som du kan gi videre til henne?

Skrevet

Godt tips det med nav-støtten, søk!

Ang. bestikk/tallerkener/glass så er det mulig å leie slikt, det gjorde jeg til bryllupet. Duker kan man også leie.

Lykke til, er sikker på at det blir en flott dag!

Skrevet

Dersom man ønsker at en gave skal huskes og at den skal bety noe, så er ikke en pengesum riktig. Har du smykker eller ring som har vært betydningsfulle for deg som du kan gi videre eller annet arvegods? Å sette inn penger på konto til en 14 åring når man ikke ahr råd er jo bare dumt. Hvorfor skal jenta blåse bort masse penger på tull når familien ikke går rundt. Nei, gi henne noe av betydning som er i ditt eie. Kanskje fikk du noe av hennes far, til bryllupet, eller fra din konfirmasjon el.l. Ellers rimelige gaver som betyr noe; et smykke med kors, bibel, keramikk/glasskunst, charmsarmbånd.

Skrevet

Takk igjen for fine og koselige svar. Hvitveis har jeg tenkt på som pynt, så den går jeg nok for. Ellers masse fine tips her, så føler meg litt bedre nå. Planlegging er viktig, og jo mer som er klart i god tid, jo lettere vil det jo føles.

Jeg vet jo at penger ikke er en fin/minneverdig gave, men når hun ønsker seg det er det veldig vanskelig å gå for noe annet. Det er tross alt hennes dag, og jeg vet at hun ikke blir glad for smykker, bibel og andre ting som blir nevnt her. Det måtte i tilfelle være en tilleggsgave...

Jenta er veldig klar over økonomien, så forventningene er ikke så store heller, til gaven altså. Og hun vet også at det er menneskene som kommer, og atmosfæren som avgjør om dagen blir koselig.

Ska søke på nav!! Tusen takk igjen for gode råd =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...