gutt♥02.04.07♥jente♥18.11.10♥ Skrevet 23. mars 2010 #1 Skrevet 23. mars 2010 har mitt eget firma og er eier og jobber der, men ikke ansatt. så får ikke lønn, men tar private uttak på et (ca) fast beløp i mnd. har hatt dette firma siden sommeren 2008. nå er jeg blitt gravid. snakket med regnskapsfører om dette og hun mente jeg da får utgangspungt i min forrige "ordentlige jobb" da jeg var ansatt. det var i 2007/2008 men da var jeg delvis i fødselspermisjon??! jeg ønsker og gå hjemme et år med 80% lønn da blir det jo ingenting utbetalt!!(veldig lite..) ringte NAV og de sa vi tok utgangspunkt i de siste 6-10 mnder og regnet det ut fra selvangivelsen vi får nå. men der står det jo at jeg ikke har tjent noenting! fordi jeg har jo ikke hatt rett lønn om dere skjønner, bare arbeidsgodtgjørelse.... er skikkelig forvirra og veldig bekymra... noen som vet noe om dette?
Kamomille Skrevet 23. mars 2010 #2 Skrevet 23. mars 2010 Foreldrepenger regnes i utgangspunktet i lønn de siste 4 ukene. Når du ikke tar ut lønn, så blir vel uansett det du tar ut registrert som personsgivende inntekt? i såfall blir foreldrepengene regnet ut fra gjennomsnittlig personsgivende inntetk de siste 3 årene. 6 av de 10 siste månedene brukes ikke til utredning av foreldrepenger, men du må ha vært i jobb i 6 av de siste 10 mnd.
gutt♥02.04.07♥jente♥18.11.10♥ Skrevet 23. mars 2010 Forfatter #3 Skrevet 23. mars 2010 ok... æsj d ser ikke bra ut.. permisjonspenger en del av perioden og mye mindre lønn enn jeg har nå ' dett reduserer min månedlige inntekt myyyye jaja det skal ikke lønne seg og jobbe selvstendig for oss kvinner! takk for svar:)
E, T & T og ei te Skrevet 23. mars 2010 #4 Skrevet 23. mars 2010 kan du ikke ansette deg selv nå da? Du må jobbe 6 av de siste 10 mnd, og det rekker du jo hvis du skal ha i nov?
gutt♥02.04.07♥jente♥18.11.10♥ Skrevet 23. mars 2010 Forfatter #5 Skrevet 23. mars 2010 jeg skal sjekke ut dette med regnskapsfører i mårra:) kunne vel ansatt meg selv, vi har unngått dette for å slippe å betale arbeidsgiveravgift, men nå vil det jo lønne seg for meg å bli ansatt:) lurt!! TAKK for godt råd:)
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 23. mars 2010 #6 Skrevet 23. mars 2010 Da jeg var selvstendig hadde jeg sykeforsikring som gjorde at hvis jeg ble syk eller gravid villle jeg ha så godt som de samme rettighetene som en ansatt! Jeg var ikke ansatt hos meg selv=) Problemet er bare at det hjelper ikke å tegne en slik forsikring ETTER at man er blitt gravid. Ellers kan det nok virke som det eneste smarte er å ansette seg selv =) Lykke til =)))
Kamomille Skrevet 23. mars 2010 #7 Skrevet 23. mars 2010 Det er vel bare evt. redusert til 80%?? En reduskjon i 20% inntekt fordelt på et gjennomsnitt av de siste 3 årene er jo ikke akkurat så veldig mye!
Gjest Skrevet 23. mars 2010 #8 Skrevet 23. mars 2010 Ville helt klart organsisert firmaet ditt slik at du kan være ansatt, vet ikke om det betyr at du må lage aksjeselskap, men det kan regnskapsføreren svare på. Ansettelse gir så mange fordeler både med tanke på sykemelding, arbeidsledighetstrygd og permisjonspenger. Men også med tanke på ansvar i forhold til privat økonomi hvis noe går galt. Mannen min drev en stund enkeltmannsforetak, men det var en lettelse når han kunne endre det til aksjeselskap.
gutt♥02.04.07♥jente♥18.11.10♥ Skrevet 23. mars 2010 Forfatter #9 Skrevet 23. mars 2010 gjennomsnitts lønnen min de siste tre årene er dårlig. første år. hallvparten av lønn jeg har i dag. og så redusert pga fødselspermisjon. så mitt eget med ok lønn, men vet jo ikke om man kan regne med det året da? vanskelig... det lureste er vel å ansette meg selv bare håper det går. vi har tenkt på AS, men regnskapsfører mente vi var et så "sikkert" type firma at det ville bare koste oss mer å gjøre om til AS. ihennhold til arbeidsgiveravgift og at vi da blir revisorpliktig og andre ting.. men som sagt skal ringe regnskapsfører i morgen jeg:) tusen takk:)
solstråle69 Skrevet 23. mars 2010 #10 Skrevet 23. mars 2010 Ansett deg selv i firmaet nå, fullt mulig og det lureste du kan gjøre! :-)
gutt♥02.04.07♥jente♥18.11.10♥ Skrevet 23. mars 2010 Forfatter #11 Skrevet 23. mars 2010 will do:) skal ihvertfall prøve;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå